کندوان ثبت جهانی می شود

روستای صخره ای در آذربایجان شرقی وجود دارد به نام کندوان، این روستا در صف ثبت جهانی شدن است.
تصویر کندوان ثبت جهانی می شود

به گزارش سایت خبری پرسون، به گفته مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی ، اصلی ترین مشکل ثبت جهانی روستای بین المللی کندوان ساخت و سازهای غیر مجاز است و تا زمانی که ساخت و سازهای غیرمجاز تعیین تکلیف نشوند، برای ثبت جهانی مشکل‌ساز خواهند بود.

احمد حمزه زاده گفت: این ساخت و سازها نمای بصری کندوان را در بعضی زوایا به هم زده است بر این اساس فعال شدن پرونده ثبت جهانی کندوان نیازمند برچیده شدن این ساخت و سازها است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای کندوان در خصوص اقدامات انجام شده برای ثبت جهانی روستای کندوان اظهار کرد: این روستای تاریخی در فهرست موقت برای ثبت جهانی قرار گرفته که در این راستا اقداماتی انجام شده است.

حمزه زاده یادآور شد: ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان با همکاری همه‌جانبه بخش دولتی و خصوصی ممکن می‌شود و می‌بایست تمامی تلاش خود را در این راستا انجام دهیم.

مهدی جدایی گفت: این اقدامات شامل پیگیری تصویب حریم مصوب، پیگیری شکایات ساخت و سازهای غیر مجاز، جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز، برگزاری ۲ مرحله مزایده برای واگذاری خانه باتیک در کندوان ، تشکیل و ارسال پرونده روستای کندوان به عنوان یکی از سه روستای پیشنهادی برای روستای جهانی گردشگری بوده است.

معرفی روستای کندوان توسط «توکیو تی وی»

وی افزود: همکاری در تهیه کلیپ معرفی روستای کندوان برای شبکه تلویزیونی توکیوی ژاپن با نام «توکیو تی وی» که در یک ماهه گذشته تهیه شده، از دیگر اقدامات انجام شده برای ثبت جهانی این روستای صخره ای است.

جدایی همچنین در خصوص اهم اقدامات و عملیات عمرانی و فرهنگی در سال ۱۴۰۱ در پایگاه ملی میراث‌فرهنگی روستای کندوان، اظهار کرد: برگزاری همایش موتورسواری و اتومبیلرانی از تبریز تا روستای تاریخی کندوان، اخذ سند محل پارکینگ و بازارچه صنایع دستی در ورودی روستا به مساحت ۱۲هزار و ۵۰۰ مترمربع، مرمت و استحکام بخشی کران های آسیب دیده و خط کشی و ساماندهی پارکینگ ورودی با اعتبار چهار میلیارد ریال، اجرای پیاده راه مسیر ورودی از جلوی هتل تا محل عوارضی با اعتبار هشت میلیارد ریال، مرمت و ترمیم سنگ فرش روستا با همکاری دهیاری روستا به مساحت تقریبی ۱۰۰ مترمربع در نقاط مختلف روستا از مهمترین اقدامات امسال است.

آمادگی هتل صخره ای پنج ستاره کندوان برای پذیرش گردشگران تابستانی

وی یادآور شد: روستای کندوان از اواخر اسفند ماه تا اواخر آذر ماه هر سال آمادگی پذیرایی از گردشگران و مهمانان را دارد که در این راستا اقدامات مختلفی مثل آمادگی هتل صخره ای بین المللی پنج ستاره با ظرفیت حدود ۵۰ نفر و بیش از ۵۰ اقامتگاه بومگردی برای اقامت گردشگران، پاکسازی و نظافت حاشیه و شانه های جاده روستای کندوان از روستای اسفنجان با هماهنگی فرمانداری و اداره راهداری شهرستان، نظافت و سرکشی مداوم به سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه ها جهت استفاده گردشگران، برگزاری فروشگاه ها، نمایشگاه های دایمی صنایع دستی، سوغات و تولیدات دامی، کشاورزی، باغداری محلی و منطقه، آمادگی رستوران و غذاخوری های داخل روستا و بین راهی منتهی به روستا، نظافت کوچه ها و جمع آوری زباله های گردشگران توسط دهیاری روستا از دیگر اقدامات انجام شده برای استقبال از گردشگران است.

402307