ضرورت افزایش سرمایه اجتماعی

رئیس‌جمهور دیروز از هدفگذاری دولت مبنی بر رشد هشت درصدی برای سال 1401 خبر داد که بیشتر یک حالت ایده‌آلی است چون در عمل تحقق رشد 8درصدی با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مسائل و مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تحقق پیدا نخواهد کرد.
تصویر ضرورت افزایش سرمایه اجتماعی

به گزارش سایت خبری پرسون، علی قنبری اقتصاددان در یادداشتی نوشت: رئیس‌جمهور دیروز از هدفگذاری دولت مبنی بر رشد هشت درصدی برای سال 1401 خبر داد که بیشتر یک حالت ایده‌آلی است چون در عمل تحقق رشد 8درصدی با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مسائل و مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تحقق پیدا نخواهد کرد. زیرا رشد اقتصادی هشت درصدی به یک سرمایه‌گذاری بالا، امنیت اقتصادی بالا و یک ثبات اقتصادی مطمئن نیاز دارد که چندان این موارد مهیا نیست.

اکنون نه امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد و نه در داخل اعتماد و سرمایه اجتماعی وجود دارد که بخش خصوصی کارها را در دست بگیرند، نه اینکه دولت با آنچه در اختیار دارد، اجازه می‌دهد که بخش خصوصی فعال شود. درحقیقت تا بحال در هیچ شرایط مثبتی مثل دوران اصلاحات که وضعیت اقتصادی از بهترین وضعیت‌ها در طول بعد از انقلاب بود، هیچوقت به رشد هشت درصدی نرسیدیم و چشم انداز بیست ساله 1404 هم که رشد هشت درصدی را پیش بینی کرده بود به هیچ وجه تحقق پیدا نکرد.

یعنی در بحث رشد اقتصادی در سال گذشته نزدیک به صفر بودیم و امسال نزدیک به سه تا سه و نیم درصد قرارداریم و محال است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور هم از لحاظ سرمایه‌گذاری و هم از لحاظ تولید و هم از لحاظ صادرات وهم از لحاظ بهبود وضعیت بخش‌های اقتصادی بتوانیم به این رشد برسیم.

اگر رشد هشت درصدی را می‌خواهیم باید یک وضعیت سیاسی، اجتماعی ثابت و یک سرمایه اجتماعی مطمئن برای مردم و همچنین یک رابطه تعاملی مثبت را با کشورهای دوست و همسایگانمان در دنیا داشته باشیم از طرفی قیمت ارز خارجی تابع دو عامل است: یکی، شرایط عرضه و تقاضا در داخل کشور و دیگری اوضاع سیاسی اجتماعی خارج از کشور یعنی رابطه ما با دنیای پیرامون. مواردی که الان مبتنی بر توافق ارز صادراتی با صراف‌ها انجام شده، در کوتاه مدت نتیجه می‌د‌هد ولی در بلندمدت نیاز به بهبود و عملکرد دو شرط اساسی برای تبیین قیمت ارز خارجی است.

از این رو به نظر نمی‌رسد در بلندمدت این مساله بتواند نیازهای ارزی مصرف کنندگان ارز کشور و متقاضیان را تامین کند بنابراین در کوتاه مدت ممکن است مفید و موثر باشد ولی در بلندمدت اینطور نیست. واقعیت این است که چشم‌انداز بستگی به امید به آینده دارد و اینکه امید به آینده در بین مردم رایج باشد. مردم از وضعیت اقتصادی در خسران به سر می‌برند. اکنون تورم بالا رفته و ضریب جینی، وضعیت بیکاری و رشد اقتصادی نسبت به گذشته بهتر نشده و وضعیت به هر حال چندان تعریفی ندارد تا زمانی که نتوانیم به یک ثبات اقتصادی و تفاهم و تعامل با دنیا برسیم و برجام را به نتیجه برسانیم، و وضعیت اف‌ای‌تی‌اف را مشخص کنیم، بعید به نظر می‌رسد که وضعیت بهبود پیدا کند. وضعیت اقتصادی موجود زیببنده کشورما نیست. از این رو به نظر می‌رسد باید با توجه به موقعیت سخن بگوییم و شعار دهیم.

منبع: روزنامه آرمان ملی

402013