پرونده ایران در شورای حکام آژانس به کجا رسید؟

برنامه جهان آرا در پخش شنبه شب خود آخرین تحولات پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مورد بررسی قرار داد.

تصویر پرونده ایران در شورای حکام آژانس به کجا رسید؟

به گزارش سایت خبری پرسون، بیش از یک دهه است که کشورهای غربی به بهانه واهی مقابله با دستیابی ایران به سلاح اتمی، در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که آن نیز در دستان خودشان اداره می‌شود، پرونده‌ای برای میهن عزیزمان ایران گشوده‌اند و هر بار با یک بهانه جدید با صدور بیانیه‌، قطعنامه و... به خیال خودشان راه پیشرفت ایران در حوزه انرژی هسته‌ای را سد می‌کنند. امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که فناوری هسته‌ای چه تاثیر شگرفی بر تمامی حوزه‌ها از تولید برق گرفته تا تولید داروهای بیماران صعب العلاج دارد و کشور ما نیز همچون تمامی کشورهای دیگر جهان که به این فناوری دست پیدا کرده‌اند، باید در حوزه‌های مهم از فواید این انرژی پاک بهره‌مند شود.

حال با توجه به اهمیتی که پیشتر در مورد آن سخن گفتیم، اخیرا شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر در اقدامی خصمانه قطعنامه‌ای را علیه پرونده هسته‌ای کشورمان در این آژانس صادر کرده که به دلیل اهمیت این اتفاق و جوانب آن برنامه جهان آرا در پخش شنبه شب خود با دعوت از مصطفی خوش چشم، تحلیگر مسائل بین‌الملل این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

مصطفی خوش چشم در برنامه شب گذشته موضوعات مختلفی را حول محور پرونده هسته‌ای ایران مطرح کرده که مهمترین بخش‌های آن را با هم مرور می‌کنیم.

وی درباره روش ایالات متحده در عقب نشینی از وعده‌های خود گفت: شیوه آمریکایی‌ها این است که همیشه مهمترین مسائل را می‌گذارند آخر کار و سپس دبه می‌کنند. در مذاکرات هسته ای هم همین مسئله را شاهد هستیم.

این تحلیگر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: قطعنامه جدید شورای حکام، نشان می‌دهد کار بیشتر نمایشی بود نه برای اقدام؛ وتوی چین و روسیه هم قطعی بود. این در حالی است که غربی‌ها ابزار بهتری همچون مکانیسم ماشه را در اختیار داشتند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا فعلا (تا دو ماه آینده) نمی‌خواهد پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ببرد زیرا در حال حاضر خودش نیاز دارد که ایران نفتش را بفروشد و بازار بیش از این خراب نشود. جنگ، جنگ اراده است تا از ایران امتیاز بگیرند.

خوش چشم ضمن انتقاد به عملکرد رئیس آژانس انرژی اتمی گفت: گروسی با گزارش نیم بند خود، صحنه را برای قطعنامه شورای حکام آماده کرد؛ او اصلا نمی‌تواند با آمریکا مخالفت کند چون انتخابش با حمایت آمریکا بوده و ایران همه جواب‌های لازم را زمستان پارسال به آژانس داده بود، دیگر چیزی باقی نمانده است.

وی در ادامه افزود: ایران در این دوره جواب متقابل می‌دهد، ابتدا 2 دوربین آژانس را خاموش کرد و سپس خبر از خاموشی 18 دوربین شد. به نظر من آنچه ایران انجام داده هم کافی نیست البته همه جواب‌ها الزاما نباید در حوزه هسته‌ای باشد.

این تحلیگر مسائل بین‌الملل ضمن اشاره به اهمیت پاسخ قاطع ایران تاکید کرد: قطعا باید اقدامات تقابلی بیشتری در حوزه‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای انجام شود. با خروج از NPT در حال حاضر مخالفم؛ موقع خروج آمریکا از برجام، آقای ظریف هم این بحث را مطرح کرد ولی گفتم بی حساب و کتاب نمی‌شود.

وی درباره مقوله خروج از NPT در پاسخ حرکت اخیر آژانس تاکید کرد: محاسبه هزینه و فایده در خروج از NPT مهم است. آمریکا می‌خواست دلار را به 50 هزار تومان برساند، ولی مجموعه اقدامات دولت از دو هفته قبل موجب شد فعلا روی 32 تومان بماند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه افزود: مخالف خروج از NPT در شرایط کنونی هستم ولی معتقدم کیهان باید این حرف‌ها را بزنند چون نگاه دشمن به حرف جمعیت انقلابی داخل ایران است. بایدن پیغام فرستاده بود که لحن قطعنامه شورای حکام ضعیف شده و اقدام تقابلی نکنید، چون دست ما به خاطر مصوبه کنگره بسته است.

خوش چشم ضمن اشاره به رفتار آمریکایی‌ها در ادامه گفت: بایدن می‌داند به تدریج به دست پایین سقوط می‌کند و قدرت چانه‌زنی‌اش کاهش می‌یابد. ایران باید بازارها را مدیریت کند و با کشورهای مختلف از روسیه تا ونزوئلا ارتباط برقرار کند تا تاثیر تحریم‌ها کاهش یابد. بعد از جنگ اوکراین ما هم باید تغییر کنیم.

وی افزود: جایگزین غرب، شرق سیاسی است، مثل ونزوئلا. ونزوئلا کشوری است که می‌توانیم انواع کود و سموم، ماشین آلات کشاورزی و خودرو تا تجهیزات استخراج نفت و گاز به آنجا صادر کنیم. در حوزه دفاعی هم امکان فروش پهپاد و موشک وجود دارد.

401038