شرط لازم حرکت به سمت اقتصاد سالم

مصوبه اخیر بانک مرکزی درخصوص نظارت بر تراکنش‌های بانکی افراد اقدامی است که درهمه جای دنیا انجام می‌شود و هر قدر نظارت و کنترل بیشتری در تراکنش‌های مالی صورت بگیرد و قانون مبارزه با پولشویی اجرا شود می‌توان به سلامت اقتصاد امید بیشتری داشت.
تصویر شرط لازم حرکت به سمت اقتصاد سالم

به گزارش سایت خبری پرسون، حسین صمصامی کارشناس اقتصادی در یادداشتی نوشت: مصوبه اخیر بانک مرکزی درخصوص نظارت بر تراکنش‌های بانکی افراد اقدامی است که درهمه جای دنیا انجام می‌شود و هر قدر نظارت و کنترل بیشتری در تراکنش‌های مالی صورت بگیرد و قانون مبارزه با پولشویی اجرا شود می‌توان به سلامت اقتصاد امید بیشتری داشت. دراکثر کشورهای صنعتی ازجمله آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکا قانون مبارزه با پولشویی وجود دارد و تراکنش‌های بانکی کنترل می‌شود درحالی که درکشور ما این نظارت وجود نداشت و نتیجه این عدم نظارت حاصلی جز بلبشوی اقتصادی نبود. بنابراین می‌توان گفت که علت اصلی بخشی از مشکلات ما به عدم نظارت صحیح برمی‌گردد نه مساله ارز 4200 تومانی و نه حذف آن.

باید گفت که عامل اصلی نابسامانی در بازار ارز و دارایی‌ها نبود این نوع نظارت‌هاست برای مثال دولت آقای رئیسی به جای اینکه ارز 4200 تومانی را حذف کند باید اول عدم نظارت‌ها را درست می‌کرد تا بستر لازم برای حرکت درست اقتصاد فراهم شود. یکی از این بسترها اجرای صحیح قانون پولشویی و کنترل تراکنش‌های بانکی است و دیگری اجرای صحیح هوشمند مالیاتی یعنی کسانی که درآمدهای بالا دارند و سفته بازی انجام می‌دهند باید مالیات بدهند و دولت باید برای فعالیت‌های مولد اقتصادی تخفیف یا معافیت‌های مالیاتی قایل شود. در این صورت می‌توان انتظار داشت که شرط لازم حرکت به سمت اقتصاد سالم را فراهم کرده‌ایم.

اجرایی شدن سیستم هوشمند مالیاتی برای فعالیت‌های غیرمولد فعالیت‌های این چنینی را غیرجذاب می‌کند و درنهایت برای سوداگران و دلالان صرفه اقتصادی نخواهد داشت تا ریسک کنند اگر به این سمت و سو برویم می‌توانیم ادعا کنیم که جراحی اقتصادی صورت گرفته است در غیراین صورت اینکه بیاییم ارز 4200 تومانی را یکباره حذف کنیم این جراحی اقتصادی نیست.

401031