پرسون گزارش می دهد؛

قیمت نوشابه در مسیر افزایش

نوشابه یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در کشور ما است و خوشبختانه تولید آن در داخل صورت می گیرد و موجب شده تا برخی از برندهای داخلی بتوانند مشتریان بین المللی برای خود کسب کنند.
تصویر قیمت نوشابه در مسیر افزایش

به گزارش سایت خبری پرسون، از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم این نوشیدنی محبوب ایرانی ها روز به روز در حال افزایش قیمت قرار گرفته است، برخی علت این افزایش قیمت را ارتباط مستقیم آن با ارز می دانند، چرا که مواد نخست تهیه نوشابه شکر است که به واسطه گرانی شکر این کالا نیز گران شده و به دنبال آن مواد اولیه تولید قوطی نوشابه نیز ارتباط مستقیمی با بالا رفتن ارز دارد.

البته براساس رویه ای که کارخانه های تولید نوشیدنی از جمله نوشابه پیش می گیرند تولیدات شان را درست در زمان اوج مصرف با افزایش قیمت مواجه می کنند.

گرچه کارخانه های تولید نوشابه در تابستان سال گذشته افزایش قیمت را آغاز کرده اند و مجددا این افزایش قیمت را در آبان ماه و نهایتا در ایام نوروز انجام داده اند و هنوز سه ماهی از افزایش قیمت شان نگذشته است که به دنبال افزایش قیمت مجدد هستند.

افزایش قیمت اعمال شده

براساس اطلاعاتی که به دست خبرنگار ما رسیده است یک شرکت تولید نوشابه که در غرب تهران فعالیت دارد دست به کار شده و تنها قیمت نوشابه بطری را 32درصد در اردیبهشت ماه سال جاری افزایش داده است؛ حتی این کار خانه ماء الشعیر را نیز 46 درصد افزایش قیمت داده است.

تیر ماه سال گذشته هر بطری نوشابه خانواده یک و نیم لیتری به مبلغ 12 هزار و 500 تومان در خرده فروشی مورد معامله قرار می گرفت که هنوز یک سالی از این قیمت نگذشته که قرار است قیمت این کالا به 24 هزار تومان درست صد درصد افزایش قیمت برسد و برخی از برندها این افزایش قیمت را اعمال کرده اند.

مواد اولیه عامل گرانی

یکی از تولیدکنندگان نوشابه در این باره به خبرنگار پرسون گفت: هرنوع کالایی در یک سال گذشته افزایش چند صد درصدی داشته است و کارخانه های نوشابه با سود اندک به کار خود ادامه داده اند، اما دیگر دخل و خرج جور در نمی آید و باید این افزایش قیمت صورت گیرد.

وی افزود: شکر را دولت اعلام کرده است در بازار آزاد کیلویی 30 هزار تومان معامله شود در حالی که سال گذشته شکر در بازار آزاد 14 هزار تومان بود.

این تولید کننده نوشابه که نخواست نامش در گزارش پرسون ذکر شود، اظهار کرد: مسئولان وزارت صمت می دانند باید این افزایش قیمت در صنعت نوشابه رخ دهد، چرا که مواد بسته بندی نوشابه از جنس پت بسیار گران شده و حتی قوطی های آلومینیومی این محصول نیز بسیار گران شده است و بسیاری از کارخانه ها تولید نوشابه قوطی را کاهش داده اند.

گزارشی از: محمدخادمی

399913