مردی برای یافتن برادرزاده اش در متروپل تونل زد!

حادثه متروپل تا به این لحظه 29 قربانی داشته است.
تصویر مردی برای یافتن برادرزاده اش در متروپل تونل زد!

به گزارش سایت خبری پرسون، در ششمین روز از فروریختن ساختمان متروپل آبادان، عملیات آواربرداری در شرایطی ادامه دارد که شمار قربانیان این حادثه به 29نفر افزایش پیدا کرده و برآوردها نشان می‌دهد که همچنان حدود 10نفر دیگر زیر آوار مانده‌اند. در این گزارش به آخرین خبرها از آواربرداری در متروپل و روایتی خواندنی از 4شبانه‌روز تلاش خانواده‌ای برای بیرون کشیدن پیکر یکی از عزیزان‌شان از زیر آوار پرداخته‌ایم.

این روزها قلب همه مردم ایران در آبادان می‌تپد و جانباختن شماری از هموطنان‌مان در حادثه ریزش ساختمان متروپل ملتی را عزادار کرده است. از روز دوشنبه هفته گذشته که این حادثه تلخ رخ داد امواجی از احساسات به راه افتاده و همه با خانواده‌های داغدار آبادانی ابراز همدردی می‌کنند. در همین حال از آبادان خبر می‌رسد که تا عصر دیروز پیکر 29نفر از جانباختگان این حادثه از زیر آوار بیرون کشیده شده است و تلاش‌ها برای یافتن سایر افراد مفقود شده به‌طور شبانه‌روزی ادامه دارد. روز گذشته احمد وحیدی، وزیر کشور درباره آخرین وضعیت آواربرداری و جانباختگان حادثه متروپل گفت: تاکنون 29پیکر کشف و به پزشکی قانونی منتقل شده است و همچنان تعدادی دیگر از پیکرهای عزیزان‌مان زیر آوار است که تلاش می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن این پیکرها را نیز بیرون آورده و به خانواده‌های داغدار تحویل دهیم.

آواربرداری شبانه‌ روزی

آنطور که خبرهای رسیده از آبادان حکایت دارد آواربرداری به‌طور شبانه‌روزی در جریان است. احسان عباسپور، فرماندار ویژه آبادان در این‌باره گفت: ‌حادثه متروپل با هیچ حادثه‌ای ازجمله پلاسکو تهران قابل قیاس نیست و مراحل آواربرداری با دشواری انجام می‌شود. ساختمان پلاسکو ریزش کلی داشت ولی در ساختمان متروپل بخش زیادی از آن باقی‌ مانده که هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد.

وی ادامه داد: با ورود جرثقیل‌های 180 و 200 تنی سعی در شتاب‌دهی عملیات آوار‌برداری داریم ولی این عملیات باتوجه به‌وجود سازه‌های ناپایدار، با حساسیت انجام می‌شود و ‌برای پیدا کردن پیکر افراد باقیمانده زیر آوار، گروه‌های امدادرسان با نوبت‌بندی انجام شده، شبانه‌روز و بدون لحظه‌ای توقف در حال جست‌وجو هستند.

ادامه عملیات تا 3روز دیگر

با ارسال نیروهای بیشتر و استفاده از تجهیزات کافی برای آواربرداری، عملیات شتاب بیشتری گرفته است. قدرت‌الله محمدی، رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران که از سوی وزیر کشور به‌عنوان فرمانده میدان حادثه متروپل آبادان تعیین شده است در این‌باره گفت: میزان حادثه و نوع جغرافیای آن به شکلی است که عملیات آواربرداری و امدادرسانی را سخت کرده است، این حادثه در زمینی به مساحت 2هزار مترمربع اتفاق افتاده و گسترده بودن و ناپایدار بودن باقیمانده سازه، عملیات آواربرداری را قدری با مشکل مواجه کرده است.

او ادامه داد: وجود انواع مصالح سنگینی که در ساختمان بکار رفته و احتمال ریزش باقیمانده سازه باعث شده با احتیاط بیشتر کار را پیش ببریم. پایدارسازی بخشی از سازه‌های باقیمانده انجام و فاز جدید آواربرداری با وسایل و ماشین‌های مکانیزه آغاز شده است. پیش‌بینی می‌شود فاز اول عملیات آواربرداری و کشف اجساد در 3روز آینده به پایان برسد و در فاز بعدی جمع‌آوری باقیمانده سازه شروع می‌شود.

بازداشت 13متهم

پس از ریزش متروپل یکی از مطالبات عمومی شناسایی و برخورد با مقصران حادثه بود. خواسته‌ای که خیلی زود از سوی مقامات قضایی با بازداشت چند متهم به آن پاسخ داده شد. علی دهقانی، رئیس‌کل دادگستری خوزستان در این‌باره گفت: دستگاه قضایی از لحظات اولیه حادثه متروپل به‌صورت میدانی در محل حضور پیدا کرد و دستورات لازم درخصوص بازداشت همه مسببان حادثه صادر شد.

او در ادامه گفت: با متخلفان، مسببان و تمامی افرادی که به وظایفشان عمل نکرده‌اند در چارچوب قانون برخورد قاطع و عبرت آموز می‌شود و تاکنون در این پرونده 13نفر بازداشت شده‌اند.

در جست‌وجوی کاظم

با وجود حضور تیم‌های تخصصی امداد و نجات و آواربرداری و تیم آتش‌نشانی و هلال احمر اما خانواده برخی از افرادی که زیر آوار متروپل گرفتار شده بودند طاقت نیاوردند و خود مشغول آواربرداری شدند تا در میان انبوهی از خاک و آهن و بتن رد و نشانی از عزیزان‌شان به‌دست بیاورند.

یکی از آنها حمید ناصری مطوری است. مرد میانسالی که وقتی شنید برادرزاده‌اش در آوار متروپل گرفتار شده سراسیمه خودش را به آنجا رساند. او امیدوار بود تا شاید در ساعات اولیه بتواند برادرزاده 41ساله‌اش را که 2فرزند خردسال داشت نجات دهد اما بعد از نخستین روز امیدهای او به یاس تبدیل شد و در نهایت او پس از 4شبانه‌روز آواربرداری توانست پیکر بی‌جان برادرزاده‌اش را که به سختی قابل شناسایی بود پیدا کند.

این مرد درباره برادرزاده‌اش می‌گوید: کاظم، مدت‌ها بود که به‌عنوان کارگر بنا در متروپل کار می‌کرد. او 41ساله بود و 2فرزند داشت و با بنایی مخارج زندگی‌اش را تامین می‌کرد اما حالا 2فرزندش یتیم شده‌اند و هیچ‌کس باورش نمی‌شود که کاظم دیگر در بین ما نیست. او درباره روز وقوع حادثه می‌گوید: خبر ریزش متروپل مثل بمب در آبادان ترکید. هرکس دوست و آشنایی در آنجا داشت با نگرانی خودش را به آنجا رساند.

آنچه را که با چشم می‌دیدم باور نمی‌کردم. متروپلی که تازه ساخته شده بود و قرار بود به‌زودی افتتاح شود به کوهی از سنگ و خاک تبدیل شده بود و هیچ‌کس نمی‌دانست بر سر کارگرانی که در آنجا کار می‌کردند چه آمده است. ما هم نگران کاظم بودیم و از همان زمان با دستان خالی شروع به جست‌وجو کردیم.این مرد ادامه می‌دهد: حدود 8، 9نفر از اعضای خانواده‌مان جمع شده بودیم و دوشادوش امدادگران آواربرداری می‌کردیم.

اول چند جا را کندیم اما نتوانستیم چیزی پیدا کنیم و بعد سراغ دوربین‌های مداربسته ساختمان رفتیم. آنطور که تصاویر ضبط شده نشان می‌داد چند دقیقه قبل از حادثه یک نیسان سیمان آمده بود و کاظم مشغول خالی کردن بار سیمان بود و بعد هم به طبقه پنجم رفت و درحالی‌که او در آنجا بود ساختمان یکباره ریزش کرد و بعد از آن دوربین‌ها هم قطع شدند. از روی همین تصاویر بود که ما محل تقریبی کاظم را پیدا کردیم و در همانجا مشغول آواربرداری شدیم.

او در ادامه می‌گوید: هرکسی عزیزی زیر آوار داشت با همه وجود به امدادگران کمک می‌کرد. ما حدود 4شبانه‌روز بدون وقفه آنجا را جست‌وجو کردیم. چون برادرزاده‌ام در طبقه پنجم بود، آوار 5طبقه بالایی رویش ریخته شده بود. سقف‌های بتنی طبقات بالاتر به شکل قالبی روی هم ریخته بودند و برای رسیدن به کاظم باید سقف‌های 5طبقه را سوراخ می‌کردیم. این کار 4روز طول کشید و تونلی کندیم و من و یکی دیگر از اقوامم وارد آن شدیم. هرچه می‌گشتیم خبری از کاظم نبود. از طرفی نمی‌دانستم بعد از 4روز جواب خانواده‌اش را چه بدهم. همینطور که زیر آوار بودم متوجه جایی شدم که بوی تندی از آنجا می‌آمد و پشه‌ها جمع شده بودند. به زحمت توانستم خودم را به آنجا برسانم.

جسدی ناشناس در آنجا بود که پشه‌ها دورش جمع شده بودند. در نگاه اول معلوم نبود جنازه متعلق به چه‌کسی است اما وقتی خوب دقت کردم از روی گوشی موبایل و موی سر فهمیدم او برادرزاده‌ام است. با زحمت توانستیم پیکر او را از تونل تنگی که حفر کرده بودیم بیرون بکشیدم و بعد از انجام مقدمات کار، پیکر کاظم را روز جمعه تشییع کردیم و به خاک سپردیم.

399170

نظرات شما ( 1 نظر )

مجتبی |
سه شنبه 2 خرداد 140216:15
من باور نمیکنم که ساختمان متروپل ریزش کرد کاظم 41ساله است و دو فرزند دارد فقیر شدن ومن باور نمیکنم که کاظم در آن ساختمان است کار میکرد