جنگ وحشتناک ماینرها در بازار ارزهای دیجیتال

عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نصر با اشاره به اینکه ریزش اخیر متفاوت بود بیان کرد: با افزایش ریزش سختی شبکه بیشتر شده است. ماینری خاموش نمی‌شود. به معنای واقعی جنگ هش ریت را شاهد هستیم.
تصویر جنگ وحشتناک ماینرها در بازار ارزهای دیجیتال

به گزارش سایت خبری پرسون، در همه بازارهای مالی کاهش قیمت یا به اصطلاح ریزش امری طبیعی است اما در شرایطی روند نزولی هشدار برای فعالین بازار محسوب می‌شود. اگر چه بازار رمز ارزها روزهای سبزی را تجربه کرده‌اند اما ریزش اخیر همراه با ترس شدید است. نیما نعیمی خواه عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور پیرامون این موضوع در گفتگو با گسترش نیوز گفت: اولین دلیل ریزش اخیر در بازار ارزهای دیجیتال ممنوعیت قانونی ماینیگ در چند کشور خصوصاً چین بود. این ممنوعیت شوک به بازار وارد کرد.

نعیمی خواه اظهار کرد: دومین عامل جنگ میان روسیه و اوکراین است. با شروع جنگ شائبه استفاده غیرقانونی از رمز ارزها مطرح شد. در نتیجه ریسک نگه‌داری از رمز ارزها برای خریداران شرکتی افزایش پیدا کرد. سومین عامل نیز اعلام نرخ بهره از سوی فدرال رزرو امریکا است. کلیت بازارهای جهانی تحت تأثیر این تصمیم قرار گرفت. بازار رمز ارزها نیز از این روند مستثنی نیست. در روزهای اول ریزش مطرح نبود و اصلاح طبیعی همانند تمامی بازارها انجام شد اما این اصلاح در شرایط فعلی تبدیل به ریزش شده است.!

لیدر بازار موفق عمل کرد

وی افزود: در بازار رمز ارزها ابتدا بیت کوین به عنوان لیدر دچار ریزش می‌شود. بیت کوین نهایتاً ۵۰ درصد ریزش را تجربه کرد اما خیلی از ارزهای دیجیتال به یک دهم قیمت اولیه خود رسیدند. به همین دلیل بیت کوین هنوز از بقیه رمز ارزها بهتر است. در بازار صعودی نیز ابتدا بیت کوین شروع به حرکت می‌کند. بعد از استقرار بیت کوین بقیه ارزهای دیجیتال حرکت صعودی را شروع می‌کنند.

عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نصر تأکید کرد: ریزش اخیر تأثیر زیادی بر شت کوین‌ها داشت. خیلی از این رمز ارزها خوشبختانه حذف می‌شوند. البته در روندهای صعودی بعدی، قارچ وار ظهور خواهند کرد. البته آلت کوین‌ها خصوصاً اتریوم نیز در بازار نزولی روند کاهشی را تجربه کردند. اتریوم به یک چهارم قیمت اوج خود رسید. ارزهای دیجیتال قدرتمندی مانند کاردانو وحشتناک سقوط کردند. در نتیجه کمترین ریزش را بیت کوین و بیشترین ریزش را شت کوین‌ها دارند.

ورشکستگی صنعتگران در روزهای ریزش بازار

نعیمی خواه خاطرنشان کرد: روند فعلی سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری کشورها پیرامون رمز ارزها، تأثیرگذاری خیلی زیادی بر روند بازار دارد. تصمیم گیران وزارت نیرو نرخ برق ماینرها را تعیین می‌کنند اما قیمت را همانند نرخ تمام شده خودشان به اضافه حاشیه سود محاسبه نمی‌کنند. نگاه آنها به قیمت بیت کوین است. این افراد روند صعودی و نزولی را همراه هم نمی‌بینند. در نتیجه صنعتگران بر شکسته می‌شوند و نه خودشان سود می‌کنند و نه اجازه فعالیت به ماینرها را می‌دهند.

وی افزود: در خیلی از کشورها پروژه‌هایی اجرا می‌شود که پول مردم نابود می‌شود. در کشورهایی که به بلوغ رسیده‌اند، مردم تصمیم درست می‌گیرند اما در ایران مردم خواستار پاسخگویی نهادهای مرکزی مثل بانک مرکزی هستند. چرا بانک مرکزی باید پاسخگوی یک پروژه خصوصی و شخصی باشد؟ در زمان ریزش بازار شاهد برشکستگی صنعتگران هستیم. در این روزها قانون‌گذار حقایق را لمس می‌کند.

قانون‌گذار زمستان بازار را دید

عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نصر اظهار کرد: ما در گذشته بهار و زمستان بازار را با هم دیده‌ایم اما قانون‌گذاران تازه با زمستان بازار روبه‌رو شده‌اند. تا به امروز فقط بهار بازار را تجربه کرده‌اند. امیدوارم یک‌بار برای همیشه درست قانون‌گذاری کنند تا شاهد نابودی این صنعت در کشورمان نباشیم. بسیاری معتقد بودند که ریزش‌های قبلی دست نهنگ‌ها و بازیگر اصلی چین است. واقعیت ایجاد شده بود که هر چند سال یک‌بار باید ریزش اساسی را تجربه کنیم تا تغییر تکنولوژی ایجاد شود. دستگاه‌های ماینر در ایران برای تکنولوژی ۵ یا ۶ سال گذشته است. در صنعت جهانی کمتر استفاده می‌شود. این روند چین را متضرر می‌کند. چینی‌ها دوست دارند ما دستگاه‌های جدید بخریم.

نعیمی خواه در ادامه گفت: ایران و خیلی از کشورهای هم رده ما این کار را نمی‌کند، به این خاطر که هنوز استفاده از دستگاه‌های قدیمی صرفه اقتصادی دارد. در زمان ریزش این روند تمام می‌شود. هرچه ماینیگ کنیم، هزینه تمام شده یک بیت کوین از فروشش بیشتر می‌شود. سرمایه‌گذاری ماینیگ را خاموش می‌کند. دستگاه‌ها هم قابلیت فروش ندارند و باید دستگاه‌های جدید خریداری شود. بازیگران قبلی این شکلی بودند اما امروز بازی تغییر کرده است. در گذشته با ریزش بازار سختی شبکه استخراج هم ریزش داشت، درنتیجه تولید افزایش پیدا می‌کرد.

عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نصر در پایان گفت: ریزش اخیر متفاوت بود و با افزایش ریزش سختی شبکه بیشتر شده است، ماینری خاموش نمی‌شود. به معنای واقعی جنگ هش ریت را شاهد هستیم. امریکا وارد بازی شد و روند بازی نسبت به گذشته تغییر کرد. عمده تفاوت ریزش اخیر با ریزش‌های قبلی ورود بازیگر جدید، پرقدرت و خوش بازی به اسم امریکا است. در این وضعیت بد نه تنها ماینرهای آمریکایی خاموش نشده‌اند بلکه ماینرهای جدید هم اضافه کرده است. اضافه شدن همچنین بازیگری شرایط را برای کشورهای تازه وارد سخت کرده است. خصوصاً کشورهایی که تا به این لحظه ورود نکرده‌اند. در نتیجه فریادهای ما برای ورود دولت بی‌نتیجه بود و زمان از دست رفته است. هر روز برای ایران و کشورهای دیگر دیرتر می‌شود. امیدوارم مسئولین ما هرچه زودتر به یک جمع‌بندی برسند تا خیلی دیر نشده، به این قافله بپیوندند.

398253