انسان‌های سالم از ادبیات لذت می‌برند

علاقه‌مندان کتاب، شعر و ادب فارسی در چهارمین نشست صمیمی «جشن واژه» غرفه بانک صادرات ایران در نمایشگاه کتاب تهران، از سخنان «رشید کاکاوند» استاد دانشگاه و شاعر و مجری برنامه‌های فرهنگ و ادب فارسی استقبال کردند.
تصویر انسان‌های سالم از ادبیات لذت می‌برند

به گزارش سایت خبری پرسون، چهارمین نشست و گفت و گوی صمیمانه با اساتید زبان، ادبیات و شعر فارسی در «جشن واژه» غرفه بانک صادرات ایران سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور «رشید کاکاوند» برگزار شد و مورد استقبال اهالی کتاب و کتاب‌خوانی قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه باید احساس نیاز به کتاب خواندن در بین مردم ایجاد کنیم، افزود: دانایی باید به عنوان یک فضیلت قرار گیرد و یکی از راه‌های رسیدن به دانایی کتاب خواندن است.

این استاد دانشگاه افزود: متاسفانه در چند دهه اخیر دانایی فضیلت نبوده و در جامعه‌ای که به جای دانایی، دارایی فضیلت بوده، نباید انتظار داشت که تعداد کتاب‌خوان‌ها زیاد باشد. وقتی در جامعه ما دانایی افتخار و فضیلت نباشد، چرا تصور می‌کنیم باید جماعتی دنبال کسب دانایی باشند؟.

کاکاوند با تاکید بر اینکه الگوهای فرهنگی نیاز داریم، اظهار داشت: باید زیبایی‌ شعر ، اخلاق و کمالات را از دل ادبیات بیرون کشید و جلو چشم مردم گذاشت.ادبیات سبب بالا رفتن کرامات بشر می‌شود.

وی در این نشست که با استقبال فراوان دوستداران زبان و ادبیات فارسی در محل غرفه بانک صادرات ایران همراه بود، در خصوص دلایل ایجاد نشدن الگوهای فرهنگی در جامعه رسالت و نقش رسانه‌ها را تعیین ‌کننده دانست و با بیان اینکه نگاه تعلیمی موجب بی‌علاقه شدن دانش‌آموزان به ادبیات و شعر فارسی شده است، افزود: نباید به ادبیات صرفاً از جنبه تعلیمی نگاه کرد. پرورش بخشی از آموزش است. باید به دنبال تربیت روانی جامعه از طریق ادبیات باشیم تا آدم‌های خوبی برای جامعه پدید آیند. نباید لذت را از شعر و ادبیات فارسی در مدارس بگیریم .نباید بگذاریم ادبیات شکل سختی به خود بگیرد.

شاعر و مجری برنامه‌های شعر و ادب فارسی کشورمان با انتقاد از نبود شعر عاشقانه در کتب درسی، گفت: نباید عشق را گناه آلود تعریف کنیم. اگر مضامین ادبی با جهت‌گیری درست و بجا انتخاب شود، انسان سالم از ادبیات زیبا لذت خواهد برد مگر اینکه از نظر فیزیولوژیکی مشکل داشته باشد. شعر فارسی قابلیت‌های نزدیک به بی نهایت دارد. جامعه ما باید به ادبیات وابسته باشد.

کاکاوند با بیان اینکه ارتباط با ادبیات کم و سهل‌انگاری صورت گرفته است، افزود: مطالعه نیاز ایجاد می‌کند و علاقه‌مندان بر اساس نیاز به سراغ شعرا و ادبیات می‌روند. قرار نیست جهان ما مطلوب باشد تا به سراغ ادبیات برویم، بلکه ادبیات در جهان نامطلوب شکل می‌گیرد. جهان اطراف فردوسی اگر مطلوب بود که شاهنامه خلق نمی‌شد. برای مواجهه با جهان پلیدی‌ها به ادبیات نیاز است تا داناتر باشیم.

وی با بیان اینکه کار فرهنگی سریع به ثمر نمی‌نشیند، گفت: باید صبوری کرد و ادبیات را در بهترین موقعیت به علاقه‌مندان عرضه کرد و بیلان کار اداری راه تبلیغ ادبیات نیست.

398080