توله یوزها زنده می مانند؟

این روزها، بقـــا و رشد هر سانتیمتر از توله‌های یوزپلنگ ایرانی که به «ایران» شهرت دارد، بارقه‌ای از امید را در دل مردم طبیعت دوست زنده نگاه می‌دارد و هر خبری در این رابطه به سرعت در شبکه‌های اجتماعی وایرال می‌شود.
تصویر توله یوزها زنده می مانند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، این روزها، بقـــا و رشد هر سانتیمتر از توله‌های یوزپلنگ ایرانی که به «ایران» شهرت دارد، بارقه‌ای از امید را در دل مردم طبیعت دوست زنده نگاه می‌دارد و هر خبری در این رابطه به سرعت در شبکه‌های اجتماعی وایرال می‌شود. چرا‌که تولد نخستین توله‌های در اسارت، تنها اندکی از خطر بقای این زیرگونه را کاسته و وظیفه خطیر احیا و حفاظت زیستگاهی هم‌اکنون چند برابر شده است. در این شرایط یک جفت یوز پلنگ ایرانی، سه توله به‌دنیا آوردند، آن‌هم در اسارت و همین امر موجب شد که امیدی دوباره در احیای این گونه رو به‌ انقراض به‌وجود ‌آید، اما این روزها و پس از تلف شدن، یکی از توله‌ها، مادر از شیر دادن به دو فرزند خود امتناع می‌کند و شاید دلیل آن مضحک‌ترین اتفاق در فرآیند مهم زادآوری این‌گونه ارزشمند باشد.

روز گذشته مشاور دامپزشکی سازمان نجات حیوانات اعلام کرد: «توله یوزهای ایران در زمان سزارین بدون دستکش از سوی افراد متخصص! لمس شده‌اند و گرفتن بوی انسان باعث شده تا مادر فرزندانش را نپذیرد.» آن‌طور که ایمان معماریان به باشگاه خبرنگاران گفته است: «افرادی که برای سزارین و نگهداری از فرزندان ایران انتخاب شده‌اند، تاکنون یوزپلنگ ندیده‌اند، و به علت نداشتن دانش و تجربه کافی ابتدا جنسیت توله یوز را اشتباه تشخیص دادند.»

وی همچنین درباره علت سزارین یا زودتر از موعد به دنیا آمدن توله یوزپلنگ‌ها افزود: «نمی‌توان نظر دقیقی داد، چون تمامی آزمایش‌ها و بررسی‌ها به صورت پنهان بوده است، اما ایراد وارد است که پایش و مانیتورینگ درستی در دوره آبستن یوزپلنگ مادر نشده و تمهیدات کافی صورت نگرفته است، در آخرین معاینه ایران این ماده یوز پلنگ در سلامت کامل قرار داشت و علائمی از سخت زایی در آن دیده نشده بود.»

تیم مجرب، مسئول سزارین بودند!

این خطای انسانی در شرایطی مطرح می‌گردد که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، تولد این دو یوزپلنگ را یکی از دستاوردهای بزرگ محیطی زیستی برشمرد. در ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ علی سلاجقه گفته بود: «با توجه به حضور تیم دامپزشکی از یک هفته گذشته و بررسی شبانه‌روزی رفتارهای این جانور، مشخص شد که بارداری کامل است و با توجه به شرایط فیزیکی گونه و عدم توانایی برای زایمان طبیعی، با نظر دامپزشکان مشاور و دامپزشک معتمد سازمان، نسبت به انجام زایمان سزارین صحرایی اقدام شد.

خوشبختانه با توجه به حضور تیم دامپزشکی مجرب، سه توله یوز ایرانی در این زایمان سزارین صحرایی، سالم متولد شدند.» در این میان، 11 منطقه در زیستگاه‌های جنوبی یوز آسیایی هستند که از سال 1380 حضور یوز در آنها گزارش شده و پناهگاه حیات‌وحش دره انجیر استان یزد با مساحت 1753 کیلومترمربع یکی از آنهاست.

پناهگاه حیات‌وحش دره انجیر در سال 1381 به‌طور رسمی به عنوان منطقه حفاظت‌شده معرفی شد. تصور می‌شود که دره انجیر نقش مهمی برای یوزها در زیستگاه‌های جنوبی دارد، چرا‌که اکثر افراد یوزهایی که در زیستگاه‌های جنوبی شناسایی شده‌اند، به نوعی از این منطقه هم استفاده و گذر کرده‌اند. نیره پورمولایی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست یزد در آخرین بازدید از پناهگاه حیات‌وحش دره انجیر و بررسی وضعیت حیات‌وحش و زیستگاه‌های آن که به اواخر بهمن سال گذشته، طی دو هفته، برمی‌گردد به 8 مورد ثبت حضور یوز در منطقه اشاره کرده و در صفحه شخصی خود می‌نویسد: «تحلیل وضعیت حضور یوز در منطقه، پس از دوره حداقل 3 ماهه و خال‌شناسی آنها و حذف تکرارها قابل انتشار خواهد بود.»

منبع: روزنامه آرمان ملی

397253