مدیرانِ تلویزیون ایرج طهماسب را برگردانند

کلاه‌قرمزی و آقای مجری موفق‌تر از «مهمونی»

محمود سلامیان تهیه کننده و کارگردان برنامه عروسکی «مل مل» درباره مجموعه عروسکی «مهمونی» تازه‌ترین اثر ایرج طهماسب گفت.

تصویر کلاه‌قرمزی و آقای مجری موفق‌تر از «مهمونی»

به گزارش سایت خبری پرسون، فصل هفتم برنامه تلویزیونی «مل مل» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمود سلامیان با هفت ماه وقفه‌ از ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ به آنتن شبکه نهال بازگشت و هر روز ساعت ۱۶ از این شبکه پخش می‌شود. ویژه برنامه نوروزی این برنامه تلویزیونی هم با وجود مخاطب خاص خود که کودکان هستند، مورد استقبال قرار گرفت و حتی فاطمه امینی مجری بازیگر «مل مل» که نقش «گلی باقلوازاده» و «ننه نقلی» را بازی می‌کند به عنوان دومین مجری زن برتر سیما در نوروز ۱۴۰۱ شناخته شد و برنامه «مل مل» هم بین پربازدید‌ترین برنامه‌های سیما قرار گرفت و البته اولین برنامه پربازدید کودک و نوجوان شناخته شد.

محمود سلامیان تهیه کننده و کارگردان برنامه «مل مل» درباره کیفیت پخش این برنامه در فصل جدید خود گفت: فصل جدید برنامه از نظر محتوایی و فرم آیتم‌ها در مقایسه با فصل‌های گذشته بسیار رشد کرده‌ است و این هفت ماه وقفه در پخش برنامه باعث شد تا با کارشناسی و بررسی برنامه آیتم‌های نمایشی، آموزشی و… را برای مخاطب فراهم کنیم.

وی با اشاره به مجری برنامه که جزو مجری‌های موفق سیما است، عنوان کرد: برنامه «مل مل» بیش از ۱۰ سال است که از شبکه‌های دو، پویا و نهال پخش می‌شود و فاطمه امینی خوشبختانه از سال‌های اول برنامه و از اواخر سال ۱۳۹۰ به «مل مل» اضافه و حضورش باعث موفقیت بیشتر برنامه شد. تلاش او برای ارتباط با مخاطب و تکراری نشدن کاراکترهای «گلی باقلوازاده» و «ننه نقلی» باعث شد که در سال ۱۳۹۸ به عنوان برترین مجری زن سازمان صدا و سیما شناخته شود و این افتخار برای من به عنوان تهیه کننده و کارگردان اعتبار و آورده معنوی بسیار زیادی داشت.

سلامیان که برنامه‌‌ساز حوزه کودک است و در برنامه‌های خود شخصیت‌های موفق عروسکی مانند «مل مل» و «بزباش» را خلق کرده است، در ادامه گفتگو به بررسی مجموعه عروسکی «مهمونی» پرداخت و درباره اثر جدید ایرج طهماسب به عنوان پیشکسوت حوزه برنامه سازی با عروسک توضیح داد: من در مرحله اول متاسف هستم که صداوسیما حضور آقای طهماسب را در قاب تلویزیون از دست داد. شنیده‌ها حاکی از اختلاف‌ها بین عوامل این برنامه با مدیران شبکه بر سر برآوردها و شرایط تولید فصل جدید برنامه «کلاه قرمزی» است که به نظر من یک مدیر خوب در این جایگاه باید این عنصر و چهره شناخته شده و محبوب و البته کاربلد را برای صدا و سیما حفظ می‌کرد و نه اینکه شرایط را به نحوی فراهم کند که برای همیشه از قاب تلویزیون جدا شود.

وی ادامه داد: این کنار گذاشتن در شرایطی است که شاهد باج‌دادن صداوسیما به برخی از برنامه‌های تلویزیونی هستیم که با بودجه‌ها و برآورد‌های کلان مالی و اجازه پرداختن و استفاده کردن از سوژه‌ها، موسیقی‌ها و چهره‌های مختلف، تناقض‌ها و شکاف‌های بزرگی در بین برنامه‌های مختلف تلویزیونی ایجاد کرده است. معتقد هستم که سوءمدیریت‌ها باعث شد که تلویزیون آقای طهماسب را از دست بدهد.

تهیه کننده «مل مل» با بیان اینکه یکی از شاخص‌ترین دلایل محبوبیت برنامه عروسکی «مهمونی»؛ برنامه جدید طهماسب در پلتفرم ها کاراکتر و نوع دیالوگ‌های عروسک «بچه» و «پشه» است، عنوان کرد: تاکنون چندین قسمت از برنامه «مهمونی» منتشر شده است و من عمده آن‌ها را دیده‌ام، اولین نکته که از بیان مطمئن هستم، مناسب نبودن این برنامه برای کودکان و حتی نوجوانان است. تمام بار موفقیت این برنامه بر دوش دو عروسک «بچه» و «پشه» با کاراکتر و دیالوگ‌های خاص آن‌ها است که شیطنت‌ها به همراه بامزگی و شیرین بودن آن‌ها، باعث شده در فضای مجازی تنها بخش‌هایی که این دو عروسک در برنامه حضور دارند و با آقای طهماسب و یا مهمان‌ها برخورد دارند، مورد اقبال قرار بگیرد.

وی با تاکبد بر اینکه نظرات او به عنوان مخاطب سال‌ها برنامه‌های ایرج طهماسب بیان می‌شود، افزود: معتقد هستم که هیچ برنامه و شخصیت عروسکی نمی‌تواند جای «کلاه قرمزی» و دیگر عروسک‌های این مجموعه را بگیرد. تک تک عروسک‌های مجموعه «کلاه قرمزی» شناسنامه داشتند، شخصیت دوست داشتنی و جذابی داشتند و حتی خود ایرج طهماسب در «کلاه قرمزی» به عنوان «آقای مجری» بسیار موفق‌تر و تاثیرگذارتر از «آقای طهماسب» برنامه «مهمونی» بود.

سلامیان با بیان اینکه حضور در شبکه نمایش خانگی و آزادی عمل در آن تیغ دولبه است، توضیح داد: جریان‌ها و فضاهای موجود برنامه‌سازی در شبکه نمایش خانگی دامن‌گیر برنامه عروسکی «مهمونی» هم شده است. سریال «جیران» ساخته آقای حسن فتحی که جزو بهترین کارگردان‌های سریال‌های عاشقانه ایران است، هم موفقیت کارهای قبلی را ندارد و معتقدم مخاطب نتوانسته با این سریال آنطور که باید ارتباط برقرار کند. حس می‌کنم اتمسفر حضور در شبکه نمایش خانگی ایده‌ها و کارکردهای بزرگان سینما و تلویزیون را از بین می‌برد.

کارگردان برنامه «مل مل» در پایان مطرح کرد: امیدوار هستم مدیران سازمان صداوسیما اقدام به بازگشت آقای طهماسب کنند، زیرا معتقدم برنامه «مهمونی» حتی با زور فضای مجازی، حضور مهمان‌ها و سوپراستارها و… برنامه ماندگاری نیست و باید از ایده‌ها و شخصیت ایرج طهماسب در رسانه فراگیرتر استفاده کرد.

منبع: صبا

396816