شرط حمایت از خودروسازان چیست؟

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: با توجه به اینکه خودروسازی‌ها به سن بلوغ رسیده‌اند دیگر شرط حمایت از آنها، کیفیت و رضایت مردم است و دلیلی ندارد از یک محصول به صورت بی‌نهایت حمایت شود.

تصویر شرط حمایت از خودروسازان چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی، با اشاره به سخنان اخیر رهبر انقلاب درباره حمایت از تولید داخلی اظهار داشت: حمایت جمهوری اسلامی ایران از تولید داخل دو نکته دارد. نکته نخست این است که، گروهی از صنایع هستند که در آغاز راه هستند و باید مانند یک نوزاد تازه متولد شده به شدت از آن‌ها حمایت کنیم.

وی افزود: این صنایع پس از گذشت مدتی که به سن بلوغ رسیدند و چند سالی از آن‌ها حمایت کردیم، دیگر شرط حمایت از آنها به عنوان تولید داخل، کیفیت و رضایت مردم است. دلیلی ندارد بدون اینکه یک محصول و تولید خود را به استاندارد‌های قابل قبول برساند، از آن محصول به صورت بی‌نهایت حمایت کرده و مردم را محروم کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تذکر رهبر انقلاب نسبت به عملکرد خودروسازان اظهار داشت: هشدار رهبر انقلاب خطاب به خودروسازان این است که شما یک صنعت نوپا نیستید و چندین سال است که فعالیت می‌کنید. چون نتوانستید نظر مردم را جلب کنید و از شما نارضایتی وجود دارد، چه از نظر کیفیت و چه از نظر قیمت؛ بنابراین شما مستثنی هستید و خارج از این حمایت ۱۰۰ درصدی می‌شوید.

وی ادامه داد: باید به خودروسازان گفته شود در صورتی از آن‌ها حمایت می‌شود که محصولات خود را به کیفیت و قیمت مناسب برسانید. اکنون بایستی رقابت را با خودرو‌های خارجی یا بخش خصوصی افزایش داده و هنگامی که توانستند به کیفیتی هم‌تراز با آن‌ها برسند، بتوانیم مجددا حمایت‌های داخلی را از آن‌ها افزایش بدهیم.

نماینده مردم زنجان در مجلس درباره این سوال که آیا نباید برای خودروسازان ضرب‌الاجل کوتاه‌مدت تعیین شود، تصریح کرد: ضرب‌الاجل کوتاه‌مدت برای هنگامی است که یک تولیدکننده نوپاست، هنگامی که خودروسازان سال‌های سال است که فعالیت می‌کنند پس تعیین ضرب‌الاجل کوتاه‌مدت معنایی ندارد. پس می‌گوییم که شرط زمان نیست بلکه کیفیت و قیمت است. در صورتی که بتوانید خودتان را به این استاندارد‌ها برسانید وگرنه خود خودروسازان باید برای محصولاتشان مشتری پیداکنند.

وی افزود: به نظر می‌رسد که باید درباره خودروسازان به سوی اجبار حرکت کنیم و اصلاح کیفیت خودروسازان داخلی با دادن زمان ممکن نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه اگر قرار است واردات خودرو آزاد شود، نباید در انحصار خودروسازان داخلی باشد، خاطر نشان کرد: اینکه چه کسی خودرو را وارد کند از دید مردم اهمیت ندارد، بلکه مردم به دنبال قیمت و خدمات پس از فروش خودرو هستند. در قانون مجلس هم گفته نشده که خودروسازان انجام بدهند، در این قانون تعیین شده که در قبال صادرات خودرو یا قطعات را هر کسی می‌تواند انجام بدهد.

وی ادامه داد: نباید در این زمینه انحصار ایجاد شود و در صورت ایجاد انحصار موجب فساد خواهد شد. البته این موضوع فقط به خودرو ارتباطی ندارد و هر کجا که انحصار باشد، فساد و مشکل ایجاد می‌شود. بایستی اگر کاری انجام می‌شود غیر انحصاری باشد تا فساد و رانت ایجاد نشود.

منبع: فارس

396698

سازمان آگهی های پرسون