نیویورک تایمز، برنده بزرگ جوایز پولیتزر شد

روزنامه نیویورک تایمز با کسب سه جایزه و نامزدی در پنج شاخه دیگر، برنده بزرگ صدوششمین دوره از جوایز پولیتزر خبری شد.

تصویر نیویورک تایمز، برنده بزرگ جوایز پولیتزر شد

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از خبرگزاری رویترز، جایزه پولیتزر که از سال ۱۹۱۷ میلادی هر ساله به بهترین آثار حوزه روزنامه‌نگاری، ادبیات و موسیقی اهدا می‌شود، دیروز (دوشنبه، 19 اردیبهشت) برندگان صدوششمین دوره خود را به صورت آنلاین معرفی کرد.

روزنامه نیویورک تایمز جایزه پولیتزر را در سه بخش بهترین گزارش ملی، بهترین گزارش بین‌المللی و بهترین نقد برد و مجموع جوایز پولیتزری که تا به امروز دریافت کرده را به عدد ۱۳۵ رساند.

روزنامه واشنگتن پست نیز برای پوشش خبری «مستند و شفاف» حمله طرفداران دونالد ترامپ به کنگره آمریکا، جایزه ارزنده خدمت عمومی را از آن خود کرد.

جایزه بهترین عکس خبری برای نمایش خسارت همه گیری کرونا به هند به تیمی از عکاسان خبرگزاری رویترز رسید و تیمی از عکاسان گتی ایمیجز/Getty Images برای عکسبرداری از جنجال در کنگره آمریکا، جایزه بهترین عکاسی خبر فوری را دریافت کردند.

متولیان جایزه پولیتزر در این مراسم برخط با اشاره به خطرات و چالش‌هایی که در مسیر فعالیت روزنامه نگاران وجود دارد به ۱۲ روزنامه نگاری که در جریان پوشش خبری جنگ اوکراین جان خود را از دست دادند و ۸ روزنامه نگاری که امسال در مکزیک کشته شدند، ادای احترام کرده و به موارد تعرض و تهدید علیه روزنامه نگاران در افغانستان و میانمار اشاره کردند.

پولیتزر صدوششم در حوزه ادبیات

امسال در بخش درام، جیمز ایجیمز با داستان ژامبون چرب (Fat Ham) برنده جایزه پولیتزر شد و جایزه پولیتزر در بخش تاریخ برای پیچیده در شب (Covered with Night) به نیکول یوستاس و برای کتاب کوبا: یک تاریخچه آمریکایی به ایدا فرر رسید.

کتاب تعقیب تا قبر (Chasing Me to My Grave: An Artist’s Memoir of the Jim Crow South) نوشته وینفرد رمبرت و ارین آی. کلی برنده جایزه پولیتزر در بخش زندگینامه شد و فرانک: غزلیات (frank: sonnets) نوشته دیان سئوس جایزه پولیتزر شعر را گرفت.

جایزه بهترین اثر داستانی امسال نیز به کتاب نتانیاهوها (The Netanyahus: An Account of a Minor and Ultimately Even Negligible Episode in the History of a Very Famous Family) نوشته جاشوا کوهن اهدا شد.

جایزه‌ ادبی پولیتزر (Pulitzer Prize) به‌ افتخار جوزف پولیتزر، روزنامه‌نگار معروف آمریکایی، نام‌گذاری و تأسیس شده است. جوزف پولیتزر از حامیان مالی و بنیان‌گذاران مدرسه روزنامه‌نگاری دانشگاه کلمبیا بود.

مراسم اهدای پولیتزر از سال ۱۹۱۷ هرساله در ماه آوریل با نظارت دانشگاه کلمبیا برگزار می‌شود. این جایزه در بخش داستان به یک نویسنده‌ آمریکایی داده می‌شود؛ با این شرط که بهترین اثر با مضمون زندگی آمریکایی را منتشر کرده باشد. هم اکنون ارزش مالی این جایزه ۱۰ هزار دلار است.

این جایزه علاوه بر حوزه‌ٔ ادبیات، به بهترین‌های رشته‌های روزنامه‌نگاری و موسیقی هم تعلق می‌گیرد. در بخش روزنامه‌نگاری، علاوه بر جایزه‌ نقدی، یک مدال طلا هم اهدا می‌شود. جویس کارول اوتس، ویلیام فاکنر، جان آپدایک، ‌ای ال دکتروف، جومپا لاهیری و فیلیپ راث تعدادی از سرشناس‌ترین نویسندگانی هستند که تاکنون موفق به کسب این جایزه شده‌اند

396635