ساخت نخستین شهر شناور جهان در کره جنوبی

ساخت نخستین شهر شناور جهان با ظرفیت ۱۲ هزار نفر در امتداد سواحل بوسان کره جنوبی روی سطح اقیانوس در حال نهایی شدن است.
تصویر ساخت نخستین شهر شناور جهان در کره جنوبی

به گزارش سایت خبری پرسون، پروژه ساخت این شهر شناور که توسط برنامه اِسکان بشر سازمان ملل متحد پشتیبانی می‌شود به عنوان روشی جدید برای توسعه املاک و مهار بالا آمدن آب سطح دریاها انجام می‌شود.

بنا به گزارش‌ها، این شهر شناور متشکل از جزیره‌هایی به هم پیوسته‌، به کف اقیانوس متصل شده و در برابر سیل مقاوم است. سکوهای این شهر شناور با یک ماده سنگ آهک به نام بوراک (Biorock) پوشانده می‌شوند که سخت‌تر از بتن است. سکوها ابتدا در خشکی مونتاژ می‌شوند و سپس به سمت آب حمل می‌شوند.

شهر بدون ماشین و قطار

همچنین ساختمان‌های شهر شناور که بیش از پنج طبقه نیستند از مواد سبک وزن و پایدار مانند چوب و بامبو ساخته می‌شوند. هیچ خودرو یا قطاری در این شهر شناور وجود نخواهد داشت و ساکنان و بازدیدکنندگان آن با دوچرخه یا پیاده سفر می‌کنند.

شرکت اوشن‌یکس (Oceanix) از سرمایه‌گذاران خواسته است تا برای ساخت این پروژه سرمایه‌گذاری کنند. بر اساس برآوردهای این شرکت، ۱۰ هزار دلار برای هر متر مربع نیاز است. بنابراین ساخت شهر شناور ۱۵.۵ هکتاری، ۶۲۷ میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

شرکت اوشن‌یکس (Oceanix) در ابتدا مفهوم شهر شناور را در میزگرد سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ پیشنهاد کرد و کلان‌شهر بوسان میزبانی آن را در نوامبر همان سال امضا کرد.

میمونه مهد شریف، مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد روز سه شنبه گفت که سه سال پیش همه با این سؤال مواجه بودند که چه زمانی ممکن است از یک شهر شناور بازدید و معماری انقلابی آن را مشاهده کرد، محیط زیست بدون زباله آن را تجربه کرد و از روش جدید برای زندگی پایدار با طبیعت لذت برد، اینک پاسخ این سؤال را داریم.

شهرهای مشابه در کدام مناطق ساخته خواهند شد؟

بیارکه اینگلس، معمار اصلی این پروژه گفت که پلتفرم‌های بیشتری می‌توانند در آینده به طرح کنونی اضافه شوند. او گفت که طراحان و سازندگان شهر شناور در سواحل بوسان بر این نظرند که این پروژه می‌تواند بذر محله‌ای شناور باشد که با گذشت زمان رشد کند.

طراحان این پروژه امیدوارند که این شهر شناور بتواند انرژی، غذا و آب شیرین مورد نیاز همه ساکنان خود را تأمین کنند. محفظه‌هایی که در قسمت زیرین سکوهای این شهر شناور تعبیه شده‌اند، امکان استفاده از گوش ماهی یا علف دریایی را فراهم می‌کند.

به گزارش یورونیوز، پیش‌بینی می‌شود که در صورت موفقیت‌آمیز بودن این پروژه، نمونه‌های مشابه آن در مالدیو، دبی، موناکو، لائوس، ریودوژانیرو، میامی و نیویورک ساخته شوند.

پیش‌بینی می‌شود که پروژه ساخت شهر شناور کره جنوبی تا سال ۲۰۲۵ به پایان برسد.

395287