زندگی عادی با کرونا زیر سایه رعایت پروتکل‌های بهداشتی

اگر می‌خواهیم با کرونا زندگی کنیم باید تمام پروتکل‌های بهداشتی از سوی همه رعایت شود تا موجب شیوع دوباره واریانت‌های جدید نشود.
تصویر زندگی عادی با کرونا زیر سایه رعایت پروتکل‌های بهداشتی

به گزارش سایت خبری پرسون، اسفند ۱۳۹۸ که کرونا به عنوان یک ویروس ناشناخته وارد زندگی همه ما شد، فکر می‌کردیم که شاید چند ماه و برخی نیز خیلی خوشبینانه چند هفته زمان برای شیوع ویروس کرونا در نظر داشتند؛ که البته این چنین نشد و اکنون بیش از ۲ سال است که کرونا با ماست...

همه این تصورات اشتباه بود و اکنون ۲ سال و بیش از ۲ ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد، همچنان سویه‌ها و واریانت‌های جدید جامعه را تا حدودی تهدید می‌کند، شیوع ۶ پیک از این ویروس مسئولان وزارت بهداشت را بر آن داشت که ضمن دعوت همه مردم به واکسیناسیون همگانی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نیز بسیار مهم می‌دانند.

این روزها که سویه امیکرون در پیک ششم کرونا در حال فروکش کردن است، مردم به نوعی تصور می کنند که کرونا تمام شده است چون این سویه تا حدودی با مرگ و میر پایین و ابتلای نسبتا کم به دلیل واکسیناسیون سراسری همه نگاهها را به این سمت برد که کرونا در حال پایان یافتن است و باید به زندگی عادی برگردیم.

به همین دلیل در ایام تعطیلات نوروزی ۱۴۰۱ تا حدوی کرونا برای همه عادی شده بود، دید و بازدیدهای فراوان با جمعیت های بالای خانوادگی، تجمع در محیط های شلوغ، رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در این ایام به وفور به چشم می خورد اما با این وجود، همه می دانیم که کرونا هنوز تمام نشده است و باید با کرونا زندگی کنیم.

شاید زندگی کردن با کرونا برای برخی معنی و مفهوم دیگری دارد اما همه اپیدمیولوژیست ها و پزشکان متخصص امر می گویند که باید مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی و همه موارد ضروری، به نوعی با کرونا باشند نه اینکه آن را عادی بدانند و ماسک نزنند و زمینه پیک های جدید را به وجود آورند.

زندگی با کرونا در صورتی عملیاتی می شود که مردم مانند روزهای اول کرونا که ترس زیادی از شیوع این ویروس داشتند و ویروسی ناشناخته بود، همه پروتکل ها را رعایت کنند چون اگر میزان رعایت پروتکل ها همچنان روند کاهشی داشته باشد ممکن است با وجود واکسینه شدن، درصد زیادی از مردم با سویه های جدید که در دنیا انتشار می یابد و وارد کشور می شود دوباره درگیر این ویروس شوند.

مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت و گویی اظهار داشت: مردم نباید تصور کنند که کرونا برای همیشه باقی خواهد ماند؛ چون کرونا هم روزی به پایان خواهد رسید.

وی تاکید کرد: ویروس کرونا ممکن است با همین رعایت پروتکل‌های بهداشتی که از سوی همه رعایت می شود و آمارها از ابتلا، بستری و مرگ ناشی از کووید۱۹ رو به کاهش است، تا پایان سال به شکل بومی «آندمیک» تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: البته همه این مسایل مستلزم این است که رعایت نشدن برخی پروتکل‌ها چه در ایران و یا کشورهای دیگر، موجب شیوع واریانت جدیدی نشود و دوباره مردم را گرفتار این ویروس نکند.

مردانی اظهارداشت: مسلم است که در هفته اخیر موارد جدید ابتلا کرونا در دنیا نسبت به تمام دوره کمتر شده است و به تبع این آمار در کشور ایران نیز روند نزولی دارد که امیدواریم کرونا به صورت آندمیک و بومی شود تا مردم نیز با رعایت برخی مسایل بهداشتی برای شکست آن همچنان ثابت قدم باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ما باید همچنان با کرونا زندگی کنیم، تصریح کرد: اینکه ما باید با این ویروس زندگی کنیم به این معنی است که فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود، مردم در اجتماعات بزرگ حضور نداشته باشند و همه پروتکل‌های بهداشتی به صورت جدی رعایت شود.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: زندگی با کرونا به این معنی است وقتی فردی به دلیل ابتلا به کرونا بیمار شد در محل کار یا اجتماع حاضر نشود، اگر علامتی دال بر این بیماری داشت، همه پروتکل ها را رعایت کند و در قرنطینه قرار گیرد.

مردانی در عین حال تزریق واکسن را به عنوان راهی مطمئن برای کاهش آمار ابتلا و مرگ ناشی از ویروس کرونا دانست و اظهارداشت: اینکه همه ما واکسن بزنیم نیز باید به صورت جدی عملیاتی شود چون واکسیناسیون بهترین راه برای کنترل این بیماری به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: چه بسا شاید سال های آینده لازم باشد سالی یکبار واکسن کرونا همانند واکسن آنفلوانزا برای همه تزریق شود که این مساله نیز باید از سوی مردم جدی گرفته شود.

منبع: ایرنا

394208