همه چیز در مورد عفونت ادراری و درمان آن

عفونت دستگاه ادراری (UTI) یک عفونت در هر قسمت از سیستم ادراری که شامل کلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه و مجرای ادرار است.
تصویر همه چیز در مورد عفونت ادراری و درمان آن

عفونت ادراری به معنی عفونت در هریک از قسمت‌های دستگاه ادراری است و می‌تواند کلیه‌ها، مجاری ادراری و یا مثانه را درگیر کند. این بیماری در میان افراد مختلف از جمله کودکان، کهنسالان و بیماران مبتلا به دیابت بسیار رایج است. زنان نیز به دلیل ساختار دستگاه ادراری‌شان بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند و حتی ممکن است بیشتر از یکبار عفونت ادراری را تجربه کنند. این نوع عفونت با مصرف آنتی‌بیوتیک زیر نظر پزشک از بین می‌رود اما اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند.

علت عفونت ادراری

همیشه گفته می‌شود که خود را بعد از توالت از سمت جلو به عقب پاک کنید تا به این عفونت مبتلا نشوید، زیرا پیشاب‌راه در نزدیکی مقعد قرار دارد و مقعد نیز جایگاه باکتری‌های منتقله از روده‌ بزرگ مانند ای‌کولای است که درصورت پاک‌کردن بدن از سمت عقب به‌ جلو موجب آلوده‌سازی پیشاب‌راه خواهند شد.

چنان‌چه باکتری‌های نواحی مقعد به‌سمت پیشاب‌راه رانده شوند، به مثانه ورود خواهند کرد و درصورت درمان‌نشدن به عفونت کلیه منجر خواهند شد. عفونت ادراری در زنان شایع‌تر از عفونت ادراری در مردان است، زیرا پیشاب‌راه یا مجرای خروج ادرار در زنان کوتاه‌تر است.

علائم عفونت ادراری

عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) معمولا با این علائم مشخص می‌شود:

  • تکرر ادرار
  • احساس درد یا سوزش در مجرای پیشاب
  • ادرار کدر و بدبو
  • سنگ‌های کلیه و مثانه
  • تب و لرز ( نشانه عفونت کلیه )

نقش تغذیه در درمان عفونت ادراری

اگر عفونت یا سوزش ادرار دارید، باید به شما بگوییم که بهترین راه درمان شما مصرف میوه‌ها و سبزیجات است. بنابراین به تغذیه خود اهمیت بدهید.

آناناس

برای درمان این عفونت از میوه درمان‌گر آناناس استفاده کنید. البته آب این میوه برای درمان عفونت مثانه هم بسیار موثر است.

زغال‌اخته

برای درمان این عفونت زغال‌اخته بخورید. خواص آنتی‌بیوتیکی و آنتی‌اکسیدانی این میوه به دفع باکتری موجود در ادرار شما کمک می‌کند. البته این میوه برای کسانی که سابقه سنگ کلیه دارند یا برای رقیق شدن خون خود دارو مصرف می‌کنند، منع شده است.

آب انگور

برای بهبود سریع‌تر عفونت ادراری خود از معجزه‌ آب‌انگور قرمز استفاده کنید. آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه، حافظ امنیت سیستم ادراری بدن شما است.

معجون سیر و جعفری

اگر دچار عفونت ادرار و مثانه شده‌اید، استفاده از گیاه جعفری به درمان شما بسیار کمک می‌کند. البته شما می‌توانید این گیاه را در کنار سایر گیاهان و سبزیجات مصرف کنید.

مثلا شما می‌توانید مواد غذایی مانند سیر، زنجبیل و جعفری را در رژیم غذایی خود قرار دهید. این مواد حاوی آنتی‌بیوتیک هستند که به درمان بیماری شما کمک می‌کنند.

سرکه سیب

سرکه هم عفونت‌های ادراری شما را بخصوص در خانم‌ها درمان می‌کند. شست‌وشوی واژن با سرکه سیب برای کاهش سوزش‌های ناشی از این عفونت بسیار موثر است.

لبنیات و ماست

برای کمک به درمان این عفونت، مصرف لبنیات مانند ماست هم بسیار موثر است.

آب بنوشید

آب یک پاک‌کننده قوی برای عفونت ادراری است. برای خلاص شدن از این عفونت باید بسیار آب بنوشید.

عسل

عسل طبیعی بهترین سلاح برای حافظت از مجاری ادراری است. شما می‌توانید از این ماده طبیعی به عنوان یک ضماد خارجی هم استفاده کنید.

394191