تاثیر افزایش قیمت‌ها بر اقلام ماه رمضان

رییس اتحادیه حلیم و غذاهای سنتی گفت: سال‌های گذشته آنقدر بازار آش و حلیم در این ماه رونق می‌گرفت که شاهد اوج‌گیری تداخل صنفی بودیم و بسیاری از واحدهای غیر مرتبط اقدام به فروش آش و حلیم می‌کردند.
تصویر تاثیر افزایش قیمت‌ها بر اقلام ماه رمضان

به گزارش سایت خبری پرسون، سفره افطار و سحری همواره با خوراکی‌های خوشمزه‌ای چون آش و حلیم، زولبیا و بامیه و خرما آراسته می‌شود؛ اما از آنجایی‌که نرخ این اقلام در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است این پرسش برای ما مطرح شد که آیا افزایش قیمت‌ها تاثیری در میزان خرید این خوراکی‌ها در ماه رمضان امسال گذاشته است؟

کاهش استقبال از خرید آش و حلیم

حسین محمدی رئیس اتحادیه حلیم و غذاهای سنتی با اشاره به کاهشی شدن خرید حلیم در ماه رمضان، گفت: آش رشته و حلیم از دیرباز در سفره افطار ایرانیان جای خود را پیدا کرده بود. اما در سال جدید میزان خرید آش و حلیم نسبت به سال‌های پیش از شیوع بیماری کرونا روند کاهشی به خود گرفته است.

وی تصریح کرد: کاهش قدرت خرید و افزایش قیمت‌ها باعث افت فروش آش و حلیم شده است.

این فعال صنفی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای صنفی از کاهش فروش آش و حلیم شکایت دارند، افزود: سال‌های گذشته آنقدر بازار آش و حلیم در این ماه رونق می‌گرفت که شاهد اوج‌گیری تداخل صنفی بودیم و بسیاری از واحدهای غیر مرتبط اقدام به فروش آش و حلیم می‌کردند.

وی با اعلام نرخ انواع آش و حلیم در بازار، گفت: حلیم ساده کیلویی 55 هزار تومان، حلیم با مخلفات کیلویی 60 هزار تومان، آش شله قلمکار کیلویی 60 هزار تومان، آش رشته کیلویی 50 هزار تومان بفروش می‌رسد.

کاهش حجم خرید زولبیا و بامیه

علی بهره‌مند رییس اتحادیه قنادان با بیان اینکه میزان فروش زولبیا و بامیه نسبت به سال‌های گذشته قابل توجه نیست، افزود: رونق بازار زولبیا و بامیه در سال جاری نسبی است به این معنا که واحدهای صنفی فروش دارند اما حجم خرید مردم کاهش پیدا کرده است یعنی مردم به‌جای خرید یک کیلو زولبیا و بامیه به خرید نیم کیلو رضایت می‌دهند.

این فعال صنفی با اشاره به نرخ انواع زولبیا و بامیه در واحدهای صنفی، گفت: واحدهای درجه یک زولبیا و بامیه کیلویی 70 هزار تومان و واحدهای درجه دو کیلویی 60 هزار تومان شیرینی‌های ماه رمضان را عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه شیرینی‌های ماه رمضان، گفت: دولت با هدف تنظیم بازار ماه رمضان اقدام به توزیع شکر و روغن در واحدهای قنادی کرد که این مسئله باعث شد قیمت‌ها متعادل شوند.

رییس اتحادیه قنادان با ابزار نارضایتی از فروش زولبیا و بامیه از سوی واحدهای فروش نان‌های حجیم، گفت: فروش شیرینی در این واحدها تخلف صنفی محسوب می‌شود این واحدها تخصص لازم در پخت زولبیا و بامیه را ندارند اما از آنجایی‌که از کارگاه‌های زیرزمینی خرید می‌کنند 5 تا 6 هزار تومان ارزان‌تر از واحدهای قنادی این شیرینی‌ها را بفروش می‌رسانند.

به گفته وی؛ این واحدها روغنی که برای سرخ کردن زولبیا و بامیه‌ استفاده می‌کنند را چند روز یک بار تغییر می‌دهند استفاده از روغنی که زیاد جوشیده است در درازمدت سلامت مردم به خطر می‌اندازد.

مصرف خرما مانند سال گذشته است

محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرما با بیان اینکه مصرف خرما در ماه رمضان امسال همردیف سال گذشته است، گفت: حدود یک میلیون و 250 هزار تن خرما در سال زراعی گذشته تولید شد و از آنجایی‌که میزان صادرات و موجودی سردخانه‌های نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نکرده، می‌توان نتیجه گرفت میزان مصرف خرما مانند سال گذشته است.

وی ادامه داد: سقف مصرف خرما ممکن است 1 تا 5 درصد نسبت به سال گذشته متفاوت باشد.

رشید فرخی با اشاره به مشارکت وزارت کشاورزی و انجمن ملی خرما برای عرضه مستقیم فروش خرما، گفت: مراکز عرضه مستقیم خرما در میادین میوه وتره‌بار و ایستگاه‌های مترو افتتاح و تا پایان ماه رمضان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بازار خرما آرام شده است، تصریح کرد: تلاطم بازار خرما بعد از گذشت بیش از 2 هفته از ماه رمضان فروکش کرده است چرا که مردم این مدت نیاز خرما برای یک ماه رمضان را خریداری کردند.

منبع: ایلنا

393312