معجزه گیاه رازیانه برای لاغری

به گفته متخصصین اگر از داروهای گیاهی لاغری همچون رازیانه به طور صحیح استفاده شود، معجزه آن در کاهش وزن شما را شوکه می‌کند.
تصویر معجزه گیاه رازیانه برای لاغری

گیاه رازیانه در روم و یونان باستان مورد استفاده بوده و از آن به‌عنوان یکی‌از داروهای گیاهی لاغری استفاده می‌کردند. رازیانه یک گیاه دارویی پرخاصیت است و تمام بخش‌های آن از دانه و برگ گرفته تا ریشه همه خوراکی بوده و هریک به نوعی برای بدن مفید هستند. با ما همراه باشید تا بیشتر با خواص گیاه رازیانه برای لاغری آشنا شوید.

خواص رازیانه

رازیانه دارای خواص بسیاری است. تقویت چشم، کم کردن خطر ابتلا به آب مروارید، ضد نفخ، شاداب کننده پوست، افزایش میل جنسی در زنان، رفع اختلالات قاعدگی و علائم یائسگی برخی از خواص رازیانه هستند. همچنین دانه‌های رازیانه با عطر و طعم فوق‌العاده از دیرباز دارویی برای هضم غذا، کاهش نفخ و لاغری محسوب می‌شده است.

نحوه تاثیر رازیانه بر لاغری

یکی از روش‌های موثر در کاهش وزن و لاغری استفاده از گیاهان دارویی مفید است. نکته مهم در نتیجه گرفتن از گیاهان دارویی همزمانی استفاده از آنان با ورزش و رژیم غذایی است. یکی از گیاهان موثر در لاغری رازیانه است. این گیاه بیشتر به‌صورت دمنوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین لاغری با رازیانه باعث شده از فواید بی‌نظیر این گیاه دارویی بهره‌مند شوید.

رازیانه شگفت‌انگیز

خواص رازیانه برای پوست و مو

تمام اجزای این گیاه، مثل دانه، ساقه و برگ، منبع ویتامین B و C هستند که سبب سنتز کلاژن و حفظ جوانی می‌شود. استفاده از روغن این گیاه بعد از اپیلاسیون باعث کاهش مو‌های زاید می‌شود همچنین تیرگی دور چشم‌ها را برطرف می‌کند. استفاده از دم کرده گیاه رازیانه روی پوست سر پس از حمام و آبکشی آن باعث جلوگیری از موخوره، ریزش و شوره مو می‌شود.

افزایش شیردهی

مصرف رازیانه در دوران شیردهی برای افزایش شیر مفید است. قطره‌های خوارکی آن در دسترس است که هیچ ضرری برای مادر و کودک ندارد.

تقویت و استحکام استخوان‌ها

با توجه به میزان کلسیم موجود در رازیانه، این گیاه به تقویت و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. رازیانه حاوی منیزیم، فسفر و ویتامین K است که در کنار کلسیم مکمل خوبی برای استحکام استخوان‌هاست.

خاصیت ضد عفونی‌‎کننده

رازیانه نه تنها ضدعفونی کننده بلکه ضد ویروس، ضد باکتری و قارچ کش است. عفونت مجاری ادراری را از بین می‌برد و موجب تقویت قوه بینایی می‎شود، این گیاه خاصیت خلط آوری و ضد اسپاسم هم دارد.

پاکسازی کبد

مصرف عرق و دمنوش رازیانه، گرسنگی را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف این گیاه باعث تصفیه خون و پاکسازی کبد شده و مانع از تراکم چربی اضافه در کبد می‌شود.

کاهش وزن

سوخت و ساز و متابولیسم بدن با رازیانه تقویت می‌شود. در نتیجه مصرف کالری از طریق سلول‌ها سریع‌تر سوزانده شده و انرژی حاصل از آن به چربی‌سوزی کمک می‌کند. آب رازیانه به دفع سموم از طریق کلیه‌ها کمک می‌کند. همچنین رازیانه خاصیت ادرارآوری دارد، در مواقعی که چاقی و اضافه وزن فرد، به آب میان بافتی او باز می‌گردد، مصرف رازیانه که گیاهی ادرارآور است، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

کمک به خواب بهتر

خوردن آب رازیانه کمک می‌کند تا میزان ملاتونین تنظیم شود، البته این موضوع به معنای آن نیست که رازیانه خواب‌آور است بلکه با مصرف آن در طی روز احساس می‌کنید که انرژی اضافه دارید، اما هنگام شب راحت‌تر به خواب می‌روید.

مواد معدنی و ویتامین‌ها

رازیانه منبع غنی از املاحی مانند پتاسیم، منگنز، کلسیم و همچنین ویتامین‌های B و C است، ویتامین B-۶ موجود در آن سوخت و ساز بدن به ویژه کربوهیدرات‌های پیچیده و پروتئین را افزایش و باعث کاهش کالری می‌شود.

مضرات رازیانه

thelarche(رشد بسیار زود هنگام سینه در زنان) یک بیماری است که قبل از بلوغ رخ می‌دهد. چای رازیانه یکی از عوامل اصلی بیماری است که باعث تشدید آن می‌شود.

این گیاه را با دارو‌های دیگر همزمان مصرف نکنید. به طور مثال کسی که دارو‌های مربوط به اختلالات تشنج یا صرع استفاده می‌کند، باید از مصرف این گیاه نیز اجتناب کند که ممکن است علایم این بیماری را شدیدتر کند. افرادی که آسم آلرژیک هم دارند باید در مصرف رازیانه احتیاط کنند.

خانم‎هایی که در ناحیه سینه یا هر ناحیه دیگری کیست دارند توصیه می‎شود، از مصرف رازیانه، خودداری کنند.

گیاه رازیانه، مزاج گرم و خشکی دارد بنابراین افراد با این مزاج، اگر در مصرف آن زیاده‌روی کنند، دچار مشکل خواهند شد، از این رو بهتر است این گیاه با مصلح آن یعنی ماده غذایی دیگری که طبع گرم و خشک رازیانه را متعادل کند مثل عرق کاسنی، عسل و سکنجبین مصرف شود.

با توجه به خاصیت هورمونی (استروژن) این گیاه، مصرف آن به دلیل داشتن استروژن، در دوران بارداری توصیه نمی‎شود.

میزان و طریقه مصرف رازیانه برای لاغری

طبق نظر متخصصین بهتر است با مصرف روزی یک تا دو لیوان دمنوش یا عرق رازیانه شروع کنید. لازم است ابتدا میزان مصرف کم باشد و سپس میزان مصرف را زیاد کنید. همچنین ذکر این نکته ضروری است که اگرچه دم‌نوش رازیانه طبیعی است، اما باید مراقب بود که به آن حساسیت نداشته باشید، همچنین زنان باردار نباید آن‌را مصرف کنند.

سخن آخر: رازیانه دارای طبعی بسیار گرم است به همین دلیل نباید به صورت روزانه در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

392370