بازگشت ریزگردها؛ دولت عامل اصلی مشکلات محیط زیستی

از روز ۱۹ فروردین، تهران و بسیاری از شهرهای غربی، مرکزی و جنوبی کشور در زیر اقیانوس گرد و خاک قرار گرفته اند.

تصویر بازگشت ریزگردها؛ دولت عامل اصلی مشکلات محیط زیستی

به گزارش سایت خبری پرسون، حسین آخانی در یادداشتی نوشت: شاخص آلودگی هوای تهران از عدد ۴۰۰ هم‌ فراتر رفته است. در این کلیپ به ریشه های این بحران پرداخته شده است. صرف نظر از تغییر اقلیم و بی نظمی های جدی آب و هوایی، ناپایداری خاک در ایران عوامل متعددی دارد که جدی ترین آنها:
- کشاورزی ناپایدار، بخصوص دیم کاری
- چرای بی رویه
- خشک شدن تالاب ها
- معدن کاوی

ایجاد ناپایداری خاک ناشی از جاده سازی، عملیات عمرانی و افرودسواری چه توسط کسانی که برای تفریح طبیعت را تخریب می کنند و چه توسط ماشین های قاچاق و شوتی ها
می توان منتظر باد بود و مانند مشکلات دیگر چشم ها و گو شها را بست. اما با گذشت زمان تعدد این فجایع می تواند زندگی را هر روز بر مردم سخت و دشوار کند.

اگر چه دولت عامل اصلی مشکلات محیط زیستی ایران است، اما این دولت بر خلاف آنچه یک عده فکر می کنند اتفاقا به بخش بیشتر مردم بیشترین شباهت را دارد. مدیران ما از بین برجستگان علمی نیستند که بتوانند صلاح آینده کشور را به درستی تشخیص دهند. آنها مانند مردمان عادی رفتار می کنند که باری به هر جهت امروز را به فردا بگذارنند. برای آنها منافع کوتاه مدت مهمتر از پایداری این سرزمین در آینده است. منافع جناحی را به منافع ملی ترجیح می دهند. دقیقا مانند خودمان که منافع شخصی را به منافع عمومی ترجیح می دهیم.

اگر غیر از این بود نمی آمدند و بدون رعایت قانون ساخت پتروشیمی در میانکاله را آغاز کنند، ساخت سدهای ویرانگر و انتقال آب را ادامه نمی دادند و همچنان بر طبل مخالفت با دوچرخه سواری بکوبند؛ بر بسترهای ماسه ای مالچ کشنده نمی ریختند، نمی آمدند و قرارداد سه میلیارد دلاری تولید برنج -در حالی که کشور در اغما بی آبی است - ببندند و بر کاشت گیاهان مهاجم تاکید نمی کردند.

منبع: خبرآنلاین

392008