خواب نیم‌روزی چه مزایایی دارد؟

هیچ نیازی نیست که علم به ما بگوید که در طول روز کاری شلوغ، برای مدت کوتاهی به جای گرم و نرم رفته و خوابی کوتاه داشته باشیم و مغزمان را شارژ کنیم. یک چرت کوتاه در طول روز می تواند موتورمان را روشن و ما را با حوصله‌تر کند.
تصویر خواب نیم‌روزی چه مزایایی دارد؟

مطالعات نشان می‌دهد که چرت بعد از ظهر، تاثیر فراوانی بر عملکرد مغز و بدن افراد می‌گذارد. منظور از چرت زدن در روز تنبلی و تحمیل خواب ظهر نیست. خواب نیم‌روزی کوتاه در اواسط روز و با زمان‌بندی مناسب، مزایای بسیاری دارد. برای دانستن این مزایا، با ما همراه شوید.

تقویت حافظه

چرت زدن در روز به اندازه یک خواب کامل شبانه، می‌تواند به فرد در یادآوری چیزهایی که در اوایل روز آموخته، کمک ‌کند. ‌‌خواب نیم‌روزی مانع فراموش‌ کردن مهارت‌های حرکتی‌ می‌شود. همچنین موجب درک بهتر احساسات و به‌ یاد آوردن کلام می‌شود.

توانایی بیشتر در مرتبط‌ کردن اطلاعات

چرت زدن نه تنها به یادآوری چیزهایی که اخیرا آموخته‌‌اید کمک می‌کند، بلکه می‌تواند مغز را در برقراری ارتباط بین چیزهایی که آموخته‌اید یاری رساند.

تقویت روحیه

خواب کوتاه یا حتی فقط یک ساعت استراحت بدون به خواب رفتن، می‌تواند دیدگاه فرد را شفاف‌تر کند. آرامش ناشی از دراز کشیدن و استراحت، چه بخوابید یا نخوابید خلق و خویتان را بهبود می‌بخشد.

افزایش هوشیاری

اگر دقیقا بعد از ناهار احساس کمی خواب‌آلودگی می‌کنید، بدانید که تنها شما نیستید. در این شرایط، ‌‌خواب کوتاه ۲۰ دقیقه‌‌ای می‌تواند سنگینی پلک‌ها را رفع کند و به این ترتیب سطح هوشیاری شما را بالا ببرد.

مفید برای قلب

چرت‌ زدن می‌تواند به تنظیم تپش قلب کمک کند. همچنین در کاهش فشار خون بعد از تحمل شرایط روانی پرفشار موثر است.

تقویت خلاقیت

خواب کوتاه بخش‌هایی از مغز را که مرتبط با تصاویر و رویاپردازی است فعال می‌کند. در نتیجه موجب می‌شود که فرد، ایده هایش را به شیوه‌های نو به انجام برساند تا به جواب برسد.

مدت زمان خواب نیم‌روز

خواب نیم‌روز می‌تواند تا ۳۰ دقیقه یا کمتر باشد. هرچه بهتر و کافی‌تر چرت بزنید، حس بهتری خواهید داشت. اما دقت کنید که خوابیدن بیش از ۳۰ دقیقه در میان روز می‌تواند موجب حس کرختی بعد از خواب و تغییر خلق شود.

خواب کوتاه بهتر از مصرف کافئین است

اگر احساس خستگی می‌کنید اما کار دارید، چرت‌ زدن بهتر از نوشیدن یک فنجان قهوه است. در مقایسه با کافئین، ‌‌چرت زدن در روز ، بیشتر به بهبودی حافظه و یادگیری کمک می‌کند و همین‌طور سطح تمرکز بالاتری را به فرد می‌دهد.

چه موقع از روز را چرت بزنیم؟

برای خواب بهترین ساعات، ۲ تا ۳ بعد از ظهر است. درست زمانی که فرد بطور طبیعی در پایین‌ترین سطح هوشیاری قرار دارد. اگر به خوبی استراحت کرده‌اید و خواب شبانه کافی داشته‌اید، زمان ‌‌خواب نیم‌روز را کمی به تاخیر بیندازید. اگر خیلی چشمتان سنگین شده، بهتر است زودتر چرت بزنید.

390934