مداومت بر شکر پروردگار، شرط اساسی تقوای عملی است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در خطبه عبادی نمازجمعه اعلام کرد که شاکر بودن که شرط اساسی تقوای عملی است و بنده مومن خدا هرگز از یاد پروردگار غافل نمی شود.
تصویر مداومت بر شکر پروردگار، شرط اساسی تقوای عملی است

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیداحمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در خطبه عبادی نمازجمعه این هفته مشهد که در صحن جامع پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به فرازهایی از مناجات شعبانیه اظهار داشت: مناجات شعبانیه، مصداق آشکار تقوای عملی است. در بخشی از این مناجات که گفته شده «اَن تَجعَلَنِی مِمَّن یُدِیمُ ذِکرَکَ وَ لایَنقُضُ عَهدَکَ وَ لا یَغفُلُ عَن شُکرِکَ وَ لا یَستَخِفُ بِاَمرِک»، بنده از پروردگار عالم مسئلت می کند که با تداوم بر یاد خدا، وفاداری بر عهد و پیمان با خدا، غافل نبودن از شکر الهی و خفیف ندانستن احکام دین، او را در زمره بندگان باتقوا قرار دهد.

وی افزود: یک روایت ایجابی و سه روایت سلبی از تقوای عملی در این بخش از مناجات شعبانیه نشان دهنده این است که گناه نکردن، اساس و پایه عبودیت پروردگار و تقوای عملی است و به همین صورت اگر یاد خدا در زندگی انسان ادامه یابد، بنده بر عهد و پیمانی که با پروردگار عالم بسته وفادار بماند، از شکر الهی غافل نشود و نسبت به فرامین دین پایبند و متعهد باشد، تقوای عملی در زندگی او محقق شده است.

تحقق عبودیت در گرو رعایت تقوای عملی

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه معنای تقوای عملی این است که انسان همواره به یاد خدا باشد و یک لحظه از او غافل نشود، خاطرنشان کرد: اینکه انسان همواره بر این حقیقت آگاه باشد که برنامه زندگی او باید در راستای تحقق هدف خلقت باشد و بر این اساس موردبازخواست قرار خواهد گرفت، او را متعهد به تقوا می کند. اینکه امیرمومنان در حدیث می فرمایند «ما رَاَیتُ شَیئاً اِلا وَ رَاَیتُ الله قَبلَهُ وَ بَعدُهُ وَ مَعَه» یعنی هیچ چیز را ندیدم مگر اینکه خدا را در قبل و بعد و همراه آن یافتم، نشان دهنده این است که برای انسان مومن و معتقد هرگز شرایطی پیش نمی آید که از یاد خدا غافل شود زیرا هر گناهی که بنده در لحظات غفلت مرتکب شود، به منزله عبادت شیطان است و نقطه شکستی در مسیر تعالی نفسانی و روحانی اوست.

وی ادامه داد: عبودیت فقط منحصر در مداومت ظاهری بر ذکر نیست بلکه همانطور که پروردگار عالم از انسان عهد گرفت که شیطان را عبادت نکند، عبودیت در حقیقت با گناه نکردن و استعانت جستن مداوم بنده از درگاه الهی محقق می شود.

امام جمعه مشهد گفت: شاکر بودن که شرط اساسی تقوای عملی است، در صورتی تحقق می یابد که انسان حقیقتاً درک کند که هر چیزی که از آن متنعم و بهره مند است، داده خداست و در این راستا، داده خدا را از جانب پروردگار بداند و اسیر منیت ها و هواهای نفسانی نشود.

وی در انتها ابراز امیدواری کرد: بنده در مناجات شعبانیه هنگامی که از استخفاف امر الهی و سبک شمردن دستور دین به خدا پناه می برد، تنها درصورتی می تواند به توکل و استعانت خود امیدوار باشد که در هیچ حالتی، پیگیری امورات روزمره را بر پیروی از دستور دین ارجح نداند. در یک نمونه، وقتی موذن ندای اذان را برمی آورد، به منزله آن است که پروردگار عالم بنده خود را برای عبادت فرا می خواند و او را به درگاه خود دعوت می کند. در این شرایط، بنده مومن هرگز ندای پروردگار خود را سبک نمی شمارد و در این مورد، اقامه نماز اول وقت را بر همه امور ارجح می داند. از خداوند متعال می خواهیم که نتیجه صیام و روزه های ما را ختم به تقوای عملی بگرداند و توفیق بهره گیری کامل از فیوضات ماه رمضان را نصیب و روزی ما بگرداند.

390565