‎پرسون از افزایش حوادث رانندگی در ایام نوروز گزارش می دهد؛

‎غافلگیری پلیس!

‎ همه ساله در ایام نوروز به دلیل حجم بالای مسافرت ها آمارحوادث رانندگی بیشتر از طول سال می شود و بسیاری از خانواده ها سال نو را با چشمان اشک بار و لباس های سیاه آغاز می کنند.
تصویر ‎غافلگیری پلیس!

به گزارش سایت خبری پرسون، پلیس همواره مقصر حوادث رانندگی را سه عامل می داند؛ نخست سرنشینان که به قوانین رانندگی توجه ندارند و دوم خودروهای تولید داخل و نهایتا جاده ها را عامل اساسی این افزایش حوادث می داند.

در این میان بعد از دو سال از شرایط کرونایی که مجوز سفر هموطنان داده شده و بسیار از هموطنان که مدت هاست نتوانستند مسافرت بروند رهسپار جاده ها شده اند، طبق اطلاعاتی که به دست خبرنگار پرسون رسیده است در این ایام در هر ساعت یک نفر براثر حوادث رانندگی جانش را از دست می دهد.

اما موضوعی که تعجب بسیاری را برانگیخته این است که چرا پلیس خود را مقصر در حوادث رانندگی نمی داند و همواره فرار رو به جلو را در پیش می گیرد، اگر بخواهیم نگاه تخصصی تر به این موضوع داشته باشیم سوال پیش می آید که آیا پلیس در حوادث بهار 1401 غافلگیر شده است؟ در این گزارش نگاه کوتاهی به حوادث رانندگی داشته ایم که در ادامه می خوانید:

رانندگان مقصر هستند

به هموطنان عزیزی که به سفر رفته اند توصیه می‌کنم که حتما زمان برگشت از سفر را مدیریت کنند چرا که همزمانی سفر‌های برگشت نوروز در پایان نیمه اول نوروز در کنار ظرفیت محدود جاده‌ها باعث اشباع شدن ظرفیت جاده و بروز ترافیک‌های سنگین و نیمه سنگین می‌شود.

در این میان سردار سید تیمور حسینی در تحلیل وضعیت تصادفات و ترافیک معتقد است: عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مجاز و عدم توانایی در کنترل وسایل نقلیه بیشترین علت وقوع تصادفات رانندگی از از ابتدای اجرای طرح نوروزی تاکنون بوده است.

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی درباره بیشترین زمان وقوع تصادفات رانندگی نیز گفت: حدود نیمی از تصادفات از ساعت ۱۲ تا ۲۰ رخ داده است.

حسینی از افزایش ۴۱ درصدی تردد در جاده‌های کشور نیز خبر داد و گفت: به هموطنان عزیزی که به سفر رفته اند توصیه می‌کنم که حتما زمان برگشت از سفر را مدیریت کنند چرا که همزمانی سفر‌های برگشت نوروز در پایان نیمه اول نوروز در کنار ظرفیت محدود جاده‌ها باعث اشباع شدن ظرفیت جاده و بروز ترافیک‌های سنگین و نیمه سنگین می‌شود.

آمارها رو به افزایش

تا تنظیم این گزارش تعداد جان باختگان حوادث رانندگی در ایام نوروز 1401 به بیش از 400 نفر رسیده است و مدام در حال افزایش است، از سوی دیگر تعداد مجروحان نیز رو به افزایش قرار دارند و همچنان مقامات پلیس راهور در گفتگو با رسانه ملی سرنشینان خودرو را مقصر می دانند، بدون اینکه از ضعف فعالیت خود حرفی به میان آورند.

پلیس راهور نظارت خود را فراموش نکند

پلیس راهور گویا فراموش کرده یکی از وظایفی که دارد نظارت است، نظارت بر تردد خودروها، کنترل اتوبوس ها در بررسی جی پی اس، نظارت بر دوربین های مدار بسته، نظارت فیزیکی و بسیاری از نظارت هایی که دست پلیس را در کنترل بالا می برد.

حتی پلیس راهور فراموش کرده با اعمال توقیف خودروها و باطل کردن گواهینامه سرنشینان خودرو های متخلف می تواند با این اهرم با افزایش سرعت مقابله کند.

در جاده های بین شهری ایستگاه های پلیس راهور وجود دارد و خودروها باید از این ایستگاه ها عبور کنند که این مکان ها محیطی مناسب برای کنترل خودروها و رانندگان است، بنابر این نباید پلیس راهور نقش خود را در حوادث رانندگی کم رنگ بداند.

نکته بسیار مهم این است که پلیس راهور نقاط حادثه خیز را براساس میزان حوادث رانندگی در محور مورد نظر می داند کجاست و باید این نقاط حادثه خیز جاده ای را به مسئولان وزارت راه اعلام کنند و مهلت برای رفع این مشکل دهد، اما اگر پلیس این کار را انجام داده و وزارت راه اقدامی نکرده است از اهرم رسانه ها استفاده کند و نقاط حادثه خیز را به شهروندان اعلام کند.

نگاه خاص و عام مردم به پلیس راهور و مسئولان دولتی، مجلسی و دستگاه قضایی ویژه است، به عبارتی پلیس راهور احترام ویژه ای در بین همگان دارد و اگر این نهاد با کمبود نیروی انسانی، تجهیزات، امکانات و بودجه مواجه است کافی است این موضوع را بیان کند تا بتواند از حمایت برخوردار شود.

اگر پلیس کمی تخصصی تر به حوادث رانندگی نگاه کند شاهد کاهش آمار حوادث خواهیم بود، برای نمونه پلیس راهور می توانست به آمارهای موجود در نوروز سال ۱۴۰۰ نگاه کند که هزار و ۸۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، در حالی که این رقم در نوروز سال قبل۵۳۴ نفر بود و این یعنی رشد ۹۲.۶ درصدی کشته های تصادفات، در حالی که پلیس می دانست میزان تردد خودروها نسبت به سال گذشته به مراتب به دلیل حذف محدودیت های کرونایی بیشتر است و باید اقدامات بیشتری برای کنترل حوادث رانندگی کند.

نکته تعجب بر انگیز این است پلیس راهور خودروهایی که تا سقف 3 میلیون تومان جریمه دارند را مانع تردد آنها در جاده ها نشد، این در حالی است خودرویی که این حجم جریمه رانندگی دارد قطعا سرنشین آن بی مسئولیت در قوانین رانندگی است که نه تنها جان خود و سایر سرنشینان خودرو اش را به خطر خواهد انداخت، بلکه برای سرنشینان خودروهای دیگر نیز تردد این افراد در جاده ها خطرناک است.

جالب اینجاست که اگر آمارها رو به کاهش قرار می گرفت پلیس راهور مدعی بود با نظارت و آموزش و فرهنگ سازی توانسته این آمار را پایین آورد، اما این روزها در افزایش حوادث خود را مسئول نمی داند.

اگر بخواهیم نتیجه گیری کنیم؛ پلیس راهور مسئولیت نخست در حوادث رانندگی دارد و احتمال این وجود دارد بعد از دو سال که سفرها به دلیل کرونا کاهش پیدا کرده در این ایام پلیس راهور غافلگیر شده است و نتوانسته یک برنامه ریزی مناسب داشته باشد.

گزارشی از محمد خادمی

390155

مطالب مرتبط