تا زمان اطلاع رسمی دولت عراق

مرزهای زمینی عتبات بسته است

معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت از بسته بودن مرزهای زمینی شلمچه، مهران و چذابه برای سفر به عراق تا زمان اطلاع رسمی دولت این کشور خبر داد.
تصویر مرزهای زمینی عتبات بسته است

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت الاسلام صحبت الله رحمانی جمعه شب با تاکید بر اینکه از مردم می خواهیم از هرگونه سفر به سمت مرزهای ورود به خاک عراق پرهیز کنند، افزود: با توجه به صحبت های اخیر رییس جمهور در خوزستان مبنی برای آمادگی دولت ایران برای از سرگیری اعزام زائران ایرانی برای زیارت عتبات عالیات، با پیگیری های به انجام رسیده منتظر پاسخ رسمی دولت عراق هستیم.

وی تصریح کرد: به رغم پیگیری و چندین دور مذاکره با مسئولان عراقی برای بازگشایی مرزهای زمینی در روز جمعه 27 اسفند(نیمه شعبان)، تاکنون دولت عراق هیچ گونه نظر رسمی برای بازگشایی مرزهای زمینی اعلام نکرده است.

رحمانی با بیان اینکه مسئولان عراقی تا پیش از این قول داده بودند در آغاز ماه شعبان نسبت به بازگشایی مرزهای زمینی برای ورود زائران اقدام کنند و تاکنون این مهم محقق نشده، افزود: یکی از مهمترین دلایل عدم بازگشایی مرزهای زمینی دو کشور عدم صدور مجوز توسط وزارت بهداشت ایران و عراق است.

معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه تا این لحظه مجوز مکتوبی برای ما در این زمینه از سوی دولت عراق صادر و اعلام نشده، گفت: با توجه به پیگیری‌های لازم از سوی رییس سازمان حج و زیارت و سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد تا پیش از این بازگشایی مرزهای زمینی در نیمه شعبان دور از انتظار نبود.

رحمانی با یادآروی قرار قبلی مسئولان عراقی مبنی بر لغو روادید برای سفرهای زمینی در بازگشایی مرزهای یادشده، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۸ به علت شیوع کرونا مرزهای زمینی برای تردد زائران به عراق و زیارت عتبات عالیات بسته شد.

وی خاطر نشان کرد: به رغم رایزنی های انجام گرفته به علت شیوع کرونا در ایران و عراق نتوانسته ایم مرزهای زمینی را مجددا بازگشایی کنیم در حالیکه این آمادگی در ما وجود دارد.

معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت افزود: از مردم می‌خواهیم بدون توجه به هرگونه شایعه در فضای مجازی مبنی بر بازگشایی مرزهای زمینی، تا زمان صدور مجوز رسمی مبنی بر بازگشایی مرزهای زمینی عراق از هرگونه سفر به این مناطق خودداری کنند.

وی افزود: در حال حاضر هیج مرز زمینی به روی زائران عتبات عالیات باز نیست و هیچ گونه امکانات پذیرایی نیز به دلیل عدم آماده شدن زیر ساخت ها مهیا نیست.

منبع: ایرنا

389499