برنامه ها و تمهیدات علوم پزشکی مشهد در ایام نوروز

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برنامه ها اجزائی و تمهیدات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ایام نوروز ۱۴۰۱ را تشریح کرد.
تصویر برنامه ها و تمهیدات علوم پزشکی مشهد در ایام نوروز

به گزارش سایت خبری پرسون،سید جواد حسینی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار داشت که ستاد سلامت نوروزی از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. همچنین ۵۰ بیمارستان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد که بزرگترین آن بیمارستان امام رضا(ع) در مشهد است و بیمارستان‌های ۳۲ تخت خوابه در شهرستان‌ها کلات، باخرز، رشتخوار و خلیل‌آباد در ساعات اداری و غیراداری خدمات ارائه می‌دهند.

وی افزود: در ایام نوروز ۹۰۱ داروخانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال هستند که ارائه خدمات ۱۲۷ داروخانه به صورت شبانه‌روزی و ۲۷ داروخانه روزانه است که ۶۸ داروخانه در شهر مشهد و سایر داروخانه‌ها در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند، اما در اطراف حرم مطهررضوی داروخانه‌ها دایر هستند و حتی در روزهای تعطیل نیز فعالیت می‌کنند.

حسینی ادامه داد: ۱۷ مرکز جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ۱۳۶ مرکز به صورت شبانه‌روزی خدمات ارائه می‌دهند. از میان ۴۸ مرکز منتخب کرونا ۲۸ مرکز در شهر مشهد و ۱۹ مرکز در شهرستان‌ها انتخاب شدند، ۵۱ مرکز واکسیناسیون در سطح استان خراسان رضوی دایر است که ۳۹ مرکز در مشهد و ۱۲ مرکز در شهرستان‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی تاکید کرد: ۹۷.۵ درصد افراد بالای ۱۸ سال دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند. همچنین برای دوز دوم ۸۶ درصد و دوز سوم ۳۵ درصد واکسن تزریق کردند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ۵ پایگاه مراقبت مرزی خبر داد و گفت: با توجه به وجود بیماری‌های متفاوت از جمله هاری، سالک و... ۲۹ مرکز درمان هاری ، ۳۴ مرکز درمان سالک ، ۲۱ واحد مشاوره ازدواج و آزمایش‌های مربوط به آن و ۳۹ مرکز نمونه گیری تیروئید نوزادان در روز سوم و پنجم دایر است.

وی در مورد تمهیدات روز اول عید نوروز اظهار کرد: در ورودی‌های حرم مطهر رضوی ۳۲۰ نفر جهت راهنمایی زائران مستقر خواهند شد، در ایام تعطیلات ۴۸۰ نفر ناظر بهداشتی در تهیه و تولید موادغذایی، بهداشت اماکن، استخرها، مراکز آموزشی و ورزشی به صورت شبانه‌روزی نظارت خواهند داشت. تلاش بر این است در فرودگاه، ترمینال، راه آهن و پل سلام خدمات مطلوبی ارائه شود.

حسینی با تاکید بر ثبت‌نام در سامانه ایران من برای زائرانی که با وسیله نقلیه شخصی به مشهد سفر می‌کنند، گفت: این مسافران در صورت عدم ثبت نام در این سامانه هر ۲۴ ساعت یک میلیون تومان جریمه می‌شوند، با توجه به اینکه حضور ۱۰ میلیون زائر در نوروز ۱۴۰۱ پیش بینی میشود، تمام مسافران باید حداقل دو دوز واکسن را تزریق کرده باشند این در حالی است که افرادی که ارائه خدمت میکنند باید ۳ دوز واکسن تزریق کرده باشند.

وی افزود: تمام افراد بالای ۱۸ سال باید ۳ نوبت واکسن را تزریق کرده باشند، استفاده از دو عدد ماسک، رعایت فواصل اجتماعی و اسکان در اماکنی که تهویه مناسب دارند جهت جلوگیری از شیوع کووید ۱۹ ضروری است، لازم به ذکر است که کاهش بیماری سرماخوردگی از نتایج مثبت استفاده از ماسک است.

حسینی ضمن اشاره به اینکه سویه‌های جدید کرونا در اجتماعات ایجاد می‌شوند، خاطر نشان کرد: بیماران سرپایی در کشورهای اتریش، سوئد، آلمان، پرتقال، فرانسه، انگلیس و بلژیک رو به افزایش است، بنابراین ما مکلف به خدمات‌رسانی مطلوب و زائران مکلف که رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

همچنین علی یزدانی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی ومدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن اشاره به اینکه ۲۵۹ پایگاه ثابت اورژانس در خراسان ‌رضوی وجود دارد، عنوان کرد: ۱۲۲ پایگاه شهری و ۱۲۷ پایگاه جاده‌ای خدمات ارائه می‌دهند. شهر مشهد و ۱۶ شهرستان تابع ۱۵۹ پایگاه شهری و ۶۲ پایگاه جاده‌ای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال هستند. بنابراین در سطح استان پوشش ۹۰ درصدی جاده‌ای رقم خواهد خورد؛ یعنی هر ۲۵ کیلومتر یک پایگاه اورژانس آماده خدمات‌رسانی است.

وی افزود: ۶۷ پایگاه اورژانس شهری و ۹ پایگاه جاده‌ای در شهر مشهد وجود دارد، اما در مشهد مبتنی بر نیازها تلاش بر افزایش پوشش ۶۰ درصدی پایگاه‌های اورژانس است.

یزدانی با اشاره به اینکه در خراسان رضوی ۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۴ پایگاه اورژانس هوایی موجود است، عنوان کرد: میانگین رسیدن به صحنه در کلان شهر مشهد ۱۳ دقیقه است که باید به ۱۰ دقیقه کاهش یابد، این درحالی است که در سایر شهرها ۸ دقیقه است. همچنین در مراکز جاده‌ای رسیدن به محل اعزام ۱۷ دقیقه زمان‌بر است که تلاش بر این است به ۱۵ دقیقه کاهش یابد، بنابراین در حال حاضر رسیدن به صحنه در پایگاه اورژانس شهری با ۳ دقیقه و پایگاه جاده‌ای با ۲ دقیقه اختلاف روبه رو است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: روزانه ۱۰۰۰ تماس حاصل می‌شود که ۳۰ درصد منجر به ماموریت می‌شود، علاوه بر پایگاه‌های ثابت شهید اندرزگو، شهید سلیمانی، شهید نواب صفوی و شهید حسینی که در اطراف حرم مطهر هستند، جهت خدمات‌رسانی مناسب ۱۰ دستگاه آمبولانس اضافه شد.

در شب چهارشنبه آخر سال ۵۷ مصدوم، ۸ نفر بستری و سایرین به صورت سرپایی درمان شدند

وی در خصوص مصدومین چهارشنبه سوری، عنوان کرد: از تاریخ ۲۰ تا ۲۵ اسفند ۱۴ مصدوم که ۳ نفر بستری و سایرین سرپایی درمان شدند. متاسفانه یک نفر در این مدت جان باخت. در شب چهارشنبه آخر سال ۵۷ مصدوم، ۸ نفر بستری و سایرین به صورت سرپایی درمان شدند، با وجود رسانه‌ها، فضای مجازی و رسانه ملی در مقایسه با سال گذشته شاهد ۷.۲۶ رشد بوده‌ایم.

در ادامه این نشست علی حسنی‌یزدی، مدیر بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی از حضور ۴۹۸ بازرس در ایام نوروز خبر داد و گفت: از ۲۵ اسفند تا پایان تعطیلات نوروز ۴۹۸ بازرس در قالب ۲۵۰ تیم نظارت و بازرسی خود را در بخش های مختلف آغاز کردند، نظارت و کنترل بر اماکن، رستوران ها، اماکن بین راهی، قنادی هاکه ذخیر سازی و کیفیت محصول آنان کنترل میشود، بهداشت مکان و عرضه دآجیل و خشکبار را نظارت میکنند.

وی افزود: با توجه به شرایط ویژه اماکن ییلاقی نظارت بر اماکن ییلاقی طرقبه و شاندیز ، اخلمط و شهرستان‌ها نظارت بر بهداشت محیط، واکسن ، کنترل بهداشت مواد غذایی جهت جلوگیری از مسمومیت ها، کنترل کیفیت آب، نمونه‌برداری میکروبی ودر نهایت نظرسنجی انجام می‌پذیرد.

حسنی یزدی در خصوص نتایج نظارت‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۰، گفت: تا امروز ۴۰۷ هزار امکنه بازدید شده و ۲۷ هزار و ۶۰ مورد به مراجع قضائی معرفی شدند، ۳۵۴ هزار مکان هم به علت عدم رعایت بهداشت مناسب و عدم تزریق واکسن پلمپ شدند، ۵۳ کارخانه و کارگاه پس از گذشت سه روز برای رفع نقض پلمپ شدند در مجموع ۳هزار و ۵۰۵ مورد در سال جاری پلمپ شد.

مدیر بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد شد: سامانه کشوری ۱۹۰ برای بررسی شکایات است و تا ۴۸ ساعت پس از ثبت شکایت نتایج را منعکس می‌کند ، ۱۸ هزار و ۲۲۱ تماس از ۴۹ هزار و ۷۲۲ شکایت مربوط به کرونا ویروس بوده است.

همچنین، محمدرضا جویا، رئیس اداره کاهش خطر و بلایا دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اهمیت تزریق واکسن زنان باردار تصریح کرد: زنان باردار، ۷.۸۵ درصد دوز اول، ۱.۷۶ درصد دوز دوم و ۳.۲۳ درصد دوز سوم را تزریق کرده‌اند و واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ سال، ۲۹.۱۳ درصد انجام پذیرفته است.

مراقبت از اتباع در زمینه واکسن مراقبت از خود ما است

جویا در خصوص واکسیناسیون اتباع خارجی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهر مشهد تعداد زیادی اتباع خارجی را در خود جای داده واکسیناسیون آنهارا انجام می‌دهیم، هرکس در جمهوری اسلامی زندگی می‌کند واکسیناسیون می‌شود.مراقبت از اتباع در زمینه واکسن مراقبت از خود ما است.

این مقام مسئول گفت: در خصوص دارو ۱۶۰۰ قلم داروی مصرفی در کشور موجود است اما با توجه به اینکه کووید ۱۹ داروی مشخصی ندارد پزشکان با توجه به شرایط بیمار برخی داروها را برای آنان در نظر میگیرند و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص سرم که پایه تمام داروها است مشکلی ندارد.

کارشناس مسئول ستاد بهداشت نوروزی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به افزایش ترافیک‌ها و افزایش تصادفات که اغلب در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ میدهد خواستار استراحت رانندگان هنگام خستگی شد و تاکید کرد: سال ۱۴۰۱ شاهد تعداد زیادی زائر در شهر مشهد خواهیم بود و با توجه به بیماری کرونا تمهیدات زیادی جهت ارائه خدمات مطلوب به بیماران مبتلا به کرونا، حوادث و سایر بیماری ها صورت گرفت.

وی افزود: ۷ مرکز جراحی محدود به صورت روزانه خدمات ارائه می‌دهند، مراکز دندانپزشکی در بیمارستان شبانه روزی ابن سینا و سه کلینیک تخصصی ایرانیان، ایرانمهر و حضرت ابوالفضل در سطح شهر به صورت شبانه روزی ارائه خدمت می‌کنند البته ۳۰ مرکز دندانپزشکی دیگر در شیفت های کاری متفاوت فعال هستند.

این مقام مسئول از ارائه خدمات شبانه روزی ۱۰ آزمایشگاه در شهر مشهد خبرداد و گفت: در خصوص فیزیوتراپی و خدمات توان بخشی بیمارستان امام رضا، قائم و ۵ مرکز خصوصی دیگر خدمات ارائه می‌دهند، در خصوص تصویر ۱۴ بیمارستان مجهز به امکانات رادیولوژی،سی تی اسکن و ام ار ای آماده خدمت رسانی است.

وی افزود: برای زائرانی که به دیالیز احتیاج دارند دارالشفا خدمات ارائه می‌دهد، در صورت مشاهده علائم کرونا، با توجه به اینکه ممکن است از بیمارستان‌ها بیماری منتقل شود مراجعه اولیه بیمارستان نباشد و به مراکز اعلام شده مراجعه نمایند.

389372