کرو‌نا به صنعت گردشگری 30 هزار میلیارد تومان ضرر زد

معاون گردشگری کشور با اشاره به ضرر کرونا به صنعت گردشگری اعلام کرد: متأسفانه کرونا حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان به صنعت گردشگری خسارت وارد کرد.

تصویر کرو‌نا به صنعت گردشگری 30 هزار میلیارد تومان ضرر زد

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست خبری رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر صبح امروز در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

علی اصغر شالبافیان در این نشست با اشاره به ضرر کرونا به صنعت گردشگری گفت: متأسفانه کرونا حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان به صنعت گردشگری خسارت وارد کرد.

وی با اشاره به سند تحول دولت در حوزه گردشگری تصریح کرد: اصلی ترین هدف این سند هم افزایی دستگاه ها برای توسعه گردشگری و توجه به بازارهای همسایه بوده است.

وی ادامه داد: البته نقطه ثقل این سند تعیین راهبردهایی برای تسهیل حضور بخش خصوصی در حوزه گردشگری بوده است.

شالبافیان در ادامه تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به صورت جدی آن را دنبال می‌کنیم اطمینان‌بخشی سفر است که در همین راستا کارکنان تأسیسات گردشگری ملزم شدند تا حتماً دو دز واکسن را تزریق کنند. ضمن اینکه تمام تأسیسات گردشگری ملزم به دریافت تاییدیه ایمنی و نصب آن در محل تاسیسات گردشگری شدند.

معاون گردشگری کشور در ادامه با اشاره به تقویت صنعت گردشگری اضافه کرد: از ابتدای آبان تا ۲۰ اسفند یک میلیون گردشگر ورودی به کشور داشتیم که نشان از توسعه صنعت گردشگری در ماه‌های اخیر دارد، این در حالی است که خوشبختانه در دولت سیزدهم و نیز از سوی مجلس شاهد حمایت بسیار خوبی از این صنعت هستیم.

تخصیص دو هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای تامین زیرساخت‌های گردشگری

شالبافیان اضافه کرد: «تصویب تخصیص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌ها و شناورهای دریایی، حمایت از فعالان گردشگری و صنایع‌دستی در قالب تبصره ۱۸، تلاش برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران در سطح دنیا و… از مهم‌ترین اقدامات صنعت گردشگری در ماه‌های اخیر است.

وی در ادامه احیای مسیرهای جدید در حوزه گردشگری خارجی را یکی از برنامه‌های این معاونت عنوان کرد و گفت: معرفی شایسته ایران یکی دیگر از اولویت‌های ماست که با پیگیری‌های این وزارت‌خانه و همکاری مجلس، هزینه‌کرد افراد حقیقی برای تولید محتوا به زبا‌های خارجی به‌عنوان هزینه کرد مالیاتی قابل قبول است.

معاون گردشگری کشور در پاسخ به سوالی درباره تسهیلات حمایتی از صنعت گردشگری خاطرنشان کرد: در حوزه زیرساخت‌های گردشگری یک فعالیت مناسبی را شروع کردیم که در همین ارتباط ۱۲۷۵ میلیارد تومان به تأمین زیرساخت‌ها اختصاص یافته است. ضمن این‌ که دو هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و چهار هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات بانکی برای تامین زیرساخت‌های گردشگری در قالب تسهیلات در نظر گرفته شده که در نوع خود بی‌سابقه است.

استفاده از اقامتگاه‌های آموزش و پرورش و خوابگاه‌های دانشجویی برای مسافران نوروزی

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات این وزارتخانه برای اقامت گردشگران در نوروز ۱۴۰۱ یادآور شد: در حوزه اقامت اگرچه بر اساس توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا، اولویت با اقامتگاه‌های رسمی است اما در صورت تشخیص شرایط خاص این اجازه به استانداران داده شده است تا از سایر اقامتگاه‌ها مانند اقامتگاه‌های آموزش و پرورش و خوابگاه‌های دانشجویی نیز استفاده شود.

آغاز فعالیت کشتی‌های تفریحی و شناورهای مسافری

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در پاسخ به سوال دیگری درباره ارائه خدمات به مسافران استان‌های جنوبی کشور، گفت: کشتی‌های تفریحی و شناورهای مسافری که با شیوع کرونا فعالیت نداشتند، با همکاری سازمان بنادر و کشتیرانی فعالیت خود را مجددا آغاز خواهند کرد. ضمن اینکه با همکاری وزارت راه و شهرسازی آموزش لازم به کارکنان این شناورها داده شده است.

شالبافیان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره تخلف احتمالی برخی از شرکت‌های مسافرتی در نوروز و احتمال هرج و مرج با آغاز سونامی سفر در نوروز ۱۴۰۱، گفت: اگر کسی تخلف کند و ما مطلع بشویم و برخورد نکنیم طبیعی است که به اصلی‌ترین وظیفه خود عمل نکردیم. ما اینجا هستیم که از حقوق مردم صیانت کنیم. اجازه نخواهیم داد اندک افرادی سیمای فعالان گردشگری را خدشه‌دار کنند. نظارت‌های ما تقویت شدند و تیم‌های نظارتی وزارتخانه افزایش یافته‌اند.

ارزان‌سازی سفر نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها است
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره افزایش هزینه‌های سفر گفت: ما یک افزایش چشم‌گیر در هزینه‌های صنایع در سال‌های اخیر داشتیم که یکی از آن‌ حوزه‌ها صنعت گردشگری است. افزایش هزینه‌ها در سایر صنایع، معلول افزایش هزینه‌های سفر در حوزه گردشگری است‌. یکی از محورهای سند تحول گردشگری کمک به در دسترس قرار گرفتن سفر است که می‌تواند به ارزان‌سازی سفر کمک کند‌.

وی خاطرنشان کرد: البته ارزان‌سازی سفر نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها است. پیش‌بینی ما این است که سفرهای نوروزی امسال نسبت به نوروز ۱۳۹۸ که نوروز قبل از شیوع کرونا بود، ۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

منبع: فارس

389167