گفت و گوی پرسون با تهیه کننده یک برنامه تلویزیونی زنانه؛

سلبریتی زده نیستیم

«بسته پیشنهادی» عنوان برنامه ای با اجرای «مژده لواسانی» و به تهیه کنندگی «الهه بهبودی» است که جمعه شب ها ساعت ۲۱ روانه آنتن شبکه دوم سیما می شود. در گفت و گوی پیش رو «پرسون» با تهیه کننده این برنامه پربیننده همکلام شد که از نظر می گذرانید.
تصویر سلبریتی زده نیستیم

به گزارش سایت خبری پرسون، الهه بهبودی تهیه کننده «بسته پیشنهادی» هم درباره ایده این برنامه می گوید: از سوی شبکه، پیشنهادی به ما داده شد مبنی بر این که یک ‌برنامه شبانگاهی برای گروه اجتماعی طراحی کنیم و «مژده لواسانی» مجری باشد. در گفت و گوهای اولیه، خانم «لواسانی»، آقای «محمد جباری» سردبیر و من به این نتیجه رسیدیم که برنامه ای با عنوان «بسته پیشنهادی» داشته باشیم که عنوانش را خانم «لواسانی» پیشنهاد داد. قرار شد این برنامه با بخش های مختلف و متنوع و با رویکرد ایجاد حال خوب، تولید شود. با توجه به این که برنامه در اوج مشکلات کرونا کلید خورد و سال های تلخی برای مردم بود، احساس کردیم این برنامه آخر هفته ای شبانه می تواند حال آدم ها را بهتر کند.

«الهه بهبودی» می افزاید: پس راهنمای داشتن حال خوب را سرفصل کارمان کردیم و پیشنهادهایی را در آخر هفته برای هفته پیش رو ارائه می دهیم، بخشی را هم برای مرور هفته گذشته گذاشتیم که چه چیزها و خبرهایی حال مردم را خوب یا بد کرده است. در مجموع می خواستیم برنامه حال مردم را بهتر و سرمایه های اجتماعی و روابط انسانی را تقویت کند تا جامعه ای سرحال داشته باشیم.

سلبریتی زده نیستیم

وی در پاسخ به این پرسش که مهمانان باید دارای چه معیارها و ویژگی هایی باشند؟ توضیح می دهد: درخصوص انتخاب مهمانان ممکن است گروه یا شبکه نظری داشته باشند و شاید منع های حراستی یا سازمانی نباشد و فقط فردی مناسب برنامه یا شبکه نباشد، چرا که هر شبکه ای اقتضائات خود را دارد. معمولاً برای انتخاب مهمانان با شبکه هم سو بودیم و خیلی کم اختلاف نظر داشتیم.

این تهیه کننده با بیان این که در انتخاب های مان هیچ تاکیدی نداریم که افراد، سلبریتی یا چهره های معروف باشند، تصریح می کند: سلبریتی زده نیستیم و به هیچ عنوان چهره بودن مهمان برای ما ارزش محسوب نمی شود، اگر چه چهره ها برای برنامه ما ارزش افزوده هستند و با موضوعات خاصی سراغ شان می رویم، یعنی هیچ وقت نمی گوییم چون آقای x، معروف است، بی دلیل با او صحبت کنیم. ما بعد از انتخاب موضوع برنامه، مهمان مان را بر همان اساس دعوت می کنیم مثلاً وقتی می خواهیم درباره همکار خوب حرف بزنیم، سراغ چهره هایی می رویم که با هم کار می کنند و سراغ «رضا یزدانی» و «مهدی ایوبی» که ۱۰ سال است کار مشترک می کنند، رفتیم، یعنی از روی موضوع برنامه به چهره آن برنامه می رسیم.
«مژده لواسانی» مجری مولف و یکی از اعضای تاثیرگذار اتاق فکر برنامه است
«بهبودی» به تعامل با مجری برنامه اشاره می کند و می گوید: جمعه شب، بعد از پایان برنامه کارمان برای بررسی برنامه هفته آینده شروع می شود، یعنی پیوسته اتاق فکر و گروه مان با هم در ارتباط هستند و جلسات آنلاین داریم و دائم برای پیشنهاد سوژه ها با هم مشورت می کنیم و خانم «لواسانی» مجری مولف و یکی از اعضای تاثیرگذار اتاق فکر ما هستند.

مردم احساس خوبی به برنامه دارند

وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چقدر حال مردم را خوب کرده اید؟ می گوید: به نظر می رسد که بازخوردها خوب است و مردم احساس خوبی به برنامه دارند. برنامه «بسته پیشنهادی» با وجود این که یک روز روی آنتن است، دیده شده است. خیلی ها فکر می کنند یک روز در هفته هیچ برنامه ای دیده نخواهد شد، حتی مدیر گروه مان نگران بود و می گفت ریسک می کنید ولی من فکر می کنم تاکنون برنامه ما موفق بوده است. هفته سوم یا چهارم پخش این برنامه بود که «مژده لواسانی» به عنوان مجری برتر جشن حافظ انتخاب شد. من و خانم «لواسانی» ۱۰ سال است که به جشنواره فیلم فجر می رویم اما امسال بازخوردها متفاوت بود و خیلی ها برنامه را می دیدند و چه از طریق تلویزیون و چه فضای مجازی «بسته پیشنهادی» به چشم مردم آمده است.

«بسته پیشنهادی» برای ما یک تجربه خوشایند است

«بهبودی» با اشاره به تجربه تهیه برنامه «بسته پیشنهادی»، می افزاید: من تقریباً از سال ۷۹ یعنی از ۱۷ سالگی در تلویزیون کار می کنم و در همه حوزه ها کار کرده ام؛ از دبیری طراحی و برنامه و نویسندگی گرفته تا تهیه کنندگی ولی واقعاً «بسته پیشنهادی» برای ما یک تجربه خوشایند است، از این حیث که همه خیلی همدل و همراه هستند، یعنی وحدت عمومی بین ما وجود دارد و اعضای گروه درکنار هم خوشحال هستند.

چالش های تولید برنامه

این تهیه کننده به چالش های تولید برنامه اشاره و اضافه می کند: چالش های ما بامزه است و مربوط به برنامه و خود شبکه نیست. یکی از اصلی ترین چالش های ما در هفته های گذشته این بود که ما در فضایی برنامه را ضبط می کنیم که «فوتبال برتر» ضبط می کند و در روزهایی که فوتبال هست، واقعاً به خاطر تداخل زمانی عذاب می کشیم و استرس داریم، مثلاً در بازی پرسپولیس چند هفته پیش، قرار شد فضا را در ساعت 21:20 به ما تحویل دهند ولی دوستان شبکه 3 سیما آن را در ساعت 21:45 تحویل دادند و خلف وعده کردند و تقریباً برنامه ما 20 دقیقه با تاخیر آغاز شد و با این که «رضا یزدانی» را دعوت کرده و کلی زحمت کشیده بودیم، کنداکتور برنامه مان به هم ریخت، هیچ فردی کوتاهی نکرده و شبکه هم همکاری کرده بود ولی ما در استودیو مشکل داشتیم.

کارمان ساختن برنامه های زرد نیست

تهیه کننده «بسته پیشنهادی» در پاسخ به این پرسش که چقدر برنامه سازی در رقابت با دیگر شبکه ها همچون مجازی، خانگی و پلتفرم ها سخت شده است؟ توضیح می دهد: ما به دنبال این نیستیم که هر طور شده، مخاطب را جذب کنیم و واقعاً متاسفم که برخی برنامه های فضای مجازی هجوگویی دارند و فاقد ویژگی های حرفه ای و اصولی یک برنامه تلویزیونی هستند.
به گفته وی، هر جایی که 2 صندلی در کنار هم گذاشته شود نمی توان برنامه تلویزیونی و ترکیبی ساخت و حداقل باید قاب بندی، نور و صدا درست باشد. ممکن است در برنامه ای حرف زرد زده شود و مخاطب داشته باشد اما کار ما ساختن این گونه برنامه ها نیست. ما استانداردهایی را از استادان مان یاد گرفته ایم و سعی می کنیم آن چارچوب ها را حفظ کنیم و در عین حال تلاش داریم که در آن رقابت بتوانیم جاذبه داشته باشیم. معتقدیم که تلویزیون اگر برنامه خوبی داشته باشد بی رقیب است و جای نگرانی نداریم. ممکن است همین برنامه ما در فضای مجازی بیشتر دیده شود ولی به لحاظ چارچوب و ساختار برنامه سازی قطعاً برنامه های تلویزیونی اگر ایده خوبی در پشت شان باشد، نسبت به دیگر برنامه ها بیشتر دیده می شوند.

رضایت مدیران و مخاطبان از برنامه

«بهبودی» با بیان این که تاکنون هم مدیران و هم مخاطبان از برنامه ما رضایت داشتند، تصریح می کند: دوست نداریم هر فردی با هر ذائقه زردی ما را نگاه کند و معتقدم برنامه تاکنون موفق بوده و توانسته جلب توجه کند. این برنامه بر اساس قراردادمان تا آخر سال روی آنتن است و در روزهای آخر سال، در اعیاد شعبانیه و در آخرین هفته سال، پنج شنبه، جمعه و شنبه روی آنتن خواهیم بود.

همچنین تصمیم شبکه این است که برای سال آینده، بعد از ماه مبارک رمضان، 2 روز در هفته (روزهای پنج شنبه و جمعه) روی آنتن برویم.

نظارت ها در پخش خیلی سختگیرانه شده است

وی می افزاید: برنامه سازی در ماه های اخیر به خاطر بحث هایی که در حوزه پخش و فنی و مراقبت های دیگر پیش آمده، برای ماطاقت فرسا شده است، نظارت ها در پخش خیلی سختگیرانه شده است و احساس می کنیم فضا را بسته تر کرده اند، به هر حال ما چارچوب ها و خط قرمزها را می شناسیم و نمی خواهیم خط قرمزها را رد کنیم ولی بگذارید در لب مرز حرکت کنیم. مدیران هم تحت فشار هستند ولی اگر به برنامه سازها اعتماد دارند باید بگذارند اندکی دست شان بازتر باشد و خیلی عرصه را برای شان در انتخاب موضوع تنگ نکنند.

گفت و گو: مریم ضیغمی

388843