پرسون از قالیشو‌ نماها گزارش می دهد؛

سرقت در روز روشن / بی فرشی در روزهای پایانی سال

همه ساله در ماه اسفند ایرانی ها به رسم نزدیک شدن به سال جدید دست به نظافت اساسی خانه شان می زنند که معروف به خانه تکانی است، خانه تکانی که برای برخی با هزینه تمام می شود.
تصویر سرقت در روز روشن / بی فرشی در روزهای پایانی سال

به گزارش سایت خبری پرسون، فرش یکی از وسایل ضروری هر خانه است که در ایام خانه تکانی مورد نظافت قرار می گیرد، در سه دهه اخیر به دلیل سبک زندگی آپارتمان نشینی در کلانشهرها به ویژه تهران نبود محیط شخصی برای شستشوی فرش و از سوی دیگر به دلیل اینکه آب شرب برای شستشوی فرش مورد استفاده قرار نگیرد صنف قالیشویی بازاری برای خود دست و پا کرده است.

به طوری که تعداد قابل توجهی صنف قالیشویی در تهران فعالیت دارند تا خدمات خود را به شهروندان ارائه دهند؛ اما در این میان برخی قالیشویی نماها هستند که در این بازار با آگهی های گوناگون فرش های شهروندان را برای نظافت جمع آوری می کنند و دیگر بر نمی گردانند.

در روزهای اخیر تعدادی از شهروندان تهرانی با تحریریه پرسون ارتباط برقرار کردند و سرقت فرش های شان در روز روشن را از سوی قالی شویان مطرح کردند که در گزارش پیش رو می خوانید:

به بهانه پارگی فرش دیگر جوابگو نیستند

کارمند این قالیشویی عنوان کرد ظرف مدت 4 روز فرش های شسته شده را می آورد و فاکتور نیز برای ما تنظیم کردند، حتی در ابتدا عنوان کردند که شستشوی قالی مبلغ هر متر مربع 27 هزار تومان است که به این قیمت اعتراض کردم، عنوان کردند ساده شویی متری ۱۶هزار تومان نیز وجود دارد و در فاکتوی که ارائه کرد قیمت را مجدد تغییر داد، اما یک هفته از موضوع گذشته هر چه قدر تماس گرفتم اعلام می کردند به دلیل شلوغی کار خدمات با تاخیر صورت می گیرد.

طیبه یکی از شهروندان تهرانی است که دل پری از سرقت فرش هایش دارد، او در این باره گفت: 29 بهمن ماه سال جاری از طریق یک سایت با قالیشویی به نام قاصدک ارتباط برقرار کردم و نیروهای این شرکت یک ساعت بعد به خانه ما مراجعه کردند و اقدام به بردن دو فرش 12 متری کردند.

وی ادامه داد: کارمند این قالیشویی عنوان کرد ظرف مدت 4 روز فرش های شسته شده را می آورد و فاکتور نیز برای ما تنظیم کردند، حتی در ابتدا عنوان کردند که شستشوی قالی مبلغ هر متر مربع 27 هزار تومان است که به این قیمت اعتراض کردم، عنوان کردند ساده شویی متری ۱۶هزار تومان نیز وجود دارد و در فاکتوی که ارائه کرد قیمت را مجدد تغییر داد، اما یک هفته از موضوع گذشته هر چه قدر تماس گرفتم اعلام می کردند به دلیل شلوغی کار خدمات با تاخیر صورت می گیرد.

این شهروند ساکن غرب تهران افزود: تا اینکه 9 اسفندماه تماس گرفتم مسئول مربوط عنوان کرد که به دلیل پارگی یکی از فرش ها باید رفو شود، که با کلی اصرار و خواهش و تمنا خواستار این شدم که فرش دیگر را بیاورید تا آن فرش پاره شده مورد تعمیر قرار گیرد و نهایتا یکی از فرش ها را آوردند اما دیگر خبری از فرش دوم نشد و هر چقدر با شماره تلفن های ارائه شده تماس گرفتم بی پاسخ ماندم و حتی سایت شان را از دسترس خارج کردند.

طیبه معتقد است: این افراد دزد نبودند بلکه تازه کار بودند و چون ضرر مالی به بسیاری از شهروندان زده بودند مجبور به تعطیلی قالی شویی کردند، چرا که یکی از فرش ها را که تحویل داده اند شسته بودند و حتی برچسب قالیشویی شان را هم به روی فرش شستشو نصب کرده بودند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مجوز فعالیت این مجموعه را در خواست نکردید؟ گفت: در سایت شان شماره مجوز اتحادیه به شماره 137 و شماره ثبت 856-33 نیز وجود داشت و کاملا اعتماد ما را جلب کرده بودند.

این شهروند تهرانی تاکید دارد که این مجموعه کاملا زیر نظر اتحادیه فعالیت داشته و اصلا به این شکل نیست که یک شبه مجموعه راه اندازی شده باشد و یک شبه نیز فرار کنند.

شهروندان باید از اتحادیه استعلام بگیرند

خبرنگار پرسون برای اینکه این موضوع را رسیدگی کند به سراغ حمید محمدی کمسرخ رئیس اتحادیه قالیشویان تهران رفته است، او معتقد است: شهروندان در زمان ارائه فرش شان برای قالیشویی حتما باید از اتحادیه استعلام بگیرند و بدون استعلام در خواست خدمات نکنند.

وی افزود: ما بارها از طریق رسانه ملی و سایر رسانه ها این تخلفات را به شهروندان گوشزد کرده ایم.

محمدی در پاسخ به این سوال که راه شکایت به چه شکل است؟ پاسخ داد: اتحادیه تخلفات صورت گرفته از قالیشویی نماها را ثبت و ضبط می کند، اما شهروندان در صورتی که مشخصات از سارقان شامل شماره پلاک خودرو و شماره تلفن و... را دارند می توانند از طریق مراجع قضایی و انتظامی شکایت خود را پیگیر شوند.

مراقب شرکت‌های خدماتی و قالیشویی های غیرمجاز باشید

شهروندان می بایست قبل از هرگونه اعتماد به این قبیل شرکت ها، نسبت به صحت ادعاهای مطرح شده از طریق استعلام از اتحادیه مربوط اقدام و با مشاهده کارت شناسایی افرادی که برای انجام امور نظافتی یا بردن قالی برای قالیشویی مراجعه می کنند، هویت فرد و شرکت مورد نظر رو به درستی احراز کنند.

سرهنگ شهاب امینی رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی در این باره اظهار داشت: بررسی های پلیسی نشان می دهد در روزهای پایانی سال، عده ای متقلب و سودجو با درج آگهی های دروغین و گمراه کننده در معابر و فضای مجازی، سعی در فریب برخی شهروندان دارند.

وی افزود: شرکت های خدماتی و قالیشویی غیرمجاز به طور معمول با سوء استفاده از اسامی شرکت های معتبر و ارائه شماره تلفن و آدرس های جعلی نظر متقاضیان را جلب و بلافاصله پس از ارتکاب جرم از پاسخگویی به تلفن خودداری می‌کنند و متواری می شوند.

امینی تصریح کرد: شهروندان می بایست قبل از هرگونه اعتماد به این قبیل شرکت ها، نسبت به صحت ادعاهای مطرح شده از طریق استعلام از اتحادیه مربوط اقدام و با مشاهده کارت شناسایی افرادی که برای انجام امور نظافتی یا بردن قالی برای قالیشویی مراجعه می کنند، هویت فرد و شرکت مورد نظر رو به درستی احراز کنند.

رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی پلیس آگاهی همچنین از هموطنان خواست خدمات مورد نیاز خود را از شرکت های معتبر و شناسنامه دار دریافت کنند و به عنوان یک شهروند آگاه، عواقب درخواست نیرو از شرکت های بی نام و نشان و مهم تر از آن، سرقت اموال با ارزش خود را در نظر گیرند.

388240