خاطره گویی گوینده و بازیگر پیشکسوت در «چهل تیکه»

حمید منوچهری در برنامه «چهل‌تیکه» از آرزویش برای حضور مرتضی احمدی در رادیو گفت.

تصویر خاطره گویی گوینده و بازیگر پیشکسوت در «چهل تیکه»

به گزارش سایت خبری پرسون، حمید منوچهری چهره نام‌آشنای رادیو، دوبله و بازیگری در سینما، تئاتر و تلویزیون است. هنرمندی که دغدغه‌اش ماندگاری اصالت دوبله و رادیو بوده و هست. او در مصاحبه‌هایش همیشه اشاره کرده که بازیگران رادیویی و هنرمندان و گویندگان رادیو باید بیش از گذشته دقت کنند و نگذارند فرهیختگی رادیو زیر سؤال برود.

او همان‌طور که در برنامه «چهل‌تیکه» خاطرات قدیمی را مرور می‌کرد به این نکته هم تأکید داشت که "هرگز برخی از صداها تکرار نمی‌شوند چرا که قدیمی‌ها با عشق کار می‌کردند و جوانان امروز بایستی این مسیر را با اندیشه و تفکر همراه سازند، مطالعه داشته باشند. سعی کنند معلومات‌شان را هر روز بیشتر کنند و از همه مهمتر عاشق این حرفه بشوند. در این صورت هنر دوبله از بین نمی‌رود و حتماً صداهای ماندگاری از این نسل هم خواهیم داشت. چون جوانان با استعدادی داریم که می‌توانند این راه را ادامه بدهند."

منوچهری در میانِ صحبت‌های خود گذری هم به کارگردانی‌اش در برنامه قدیمی رادیو داشت؛ برنامه «صبح جمعه با شما» که بسیاری از کارشناسان از آن به عنوان طنزی با اصالت نام می‌برند. مردم با دریافت آموزه‌های فرهنگی و اجتماعی و بازتاب گسترده نقدهای سیاسی به معضلات، می‌خندیدند. این هنرمندِ قدیمی در پاسخ به سؤال مجری برنامه «چهل‌تیکه» درباره طنز به همین نکته اشاره می‌کند که کار طنز همیشه سخت بوده و الان سخت‌تر است. چندین بار از من خواستند که کارگردان برنامه «صبح جمعه با شما» باشم که نپذیرفتم. تا اینکه پیشنهادات جدّی‌تر شد.

صدایِ ماندگار دوبله و رادیو تأکید کرد: از سال 1360 «صبح جمعه با شما» را کارگردانی کردم و 6 سال این افتخار را داشتم. مردم خوش‌شان می‌آمد و لذت می‌بردند. من پاره‌ای از زمان‌ها احساس می‌کردم چرا من باید باشم و کارگردانی کنم؟ یادم می‌آید زمانی که مجتبی کدخدازاده خواست «صبح جمعه با شما» را کارگردانی کنم؛ من گفتم این همه کارگردان مجرب و کاربلد، چرا من؟ جالب است که عزت‌الله مقبلی گفته بود که منوچهری بیاید کارگردانی کند اگر قرار است کسی کارگردانی کند و من تا آخرش هستم.

وقتی علیمردانی مجری برنامه درباره کاراکترهای ماندگار «صبح جمعه با شما» از او سؤال می‌کند به نکته جالبی اشاره دارد و به نوعی آرزوی خودِ اوست؛ منوچهری چنین می‌گوید: آرزویم بود که مرتضی احمدی به رادیو می‌آمد که این آرزو محقق نشد. حتی تا آخرین زمانی که در قید حیات بودند هم این اتفاق نیفتاد. اما در میان کاراکترهای ماندگار این برنامه رادیویی، عزت‌الله مقبلی جزو بهترین‌ها بود. حیف که خیلی زود از میان ما رفت. دوست دارم اگر برای یک دقیقه بتوانم یکی از درگذشتگان را ببینم، او را دوباره ببینم و بگویم که من به وظیفه‌ام در قبال تو سعی کردم عمل کنم.

منوچهری پیشکسوت دوبله و رادیو در این برنامه تلویزیونی درباره ماجرای توهینی که به خاطر بازی در نقش رادیویی «ابن ملجم» به او شد، صحبت کرد. او چنین روایت کرد: در یک تاکسی بودم تا به سمتِ رادیو واقع در میدان ارگ بروم؛ متأسفانه در برنامه «خانه و خانواده» یک قطعه‌ای از نمایشِ ابن ملجم پخش می‌شد. خانمِ سالخورده‌ای در تاکسی بودند مرتب ناسزا می‌گفتند و نفرین می‌کردند. من گفتم مادر به چه کسی ناسزا می‌دهید! به این فردی که نقش را بازی می‌کند یا خودِ ابن ملجم! خانم سالخورده به من گفت من چه می‌دانم چه کسی است ابن ملجم را خدا لعنت کند. گفتم دقیقاً درست می‌فرمایید. جالب است که آن زمان نمی‌توانستم به این خانم بگویم که این نقش را من بازی کردم و همین الان به رادیو می‌روم قرار است با زبانِ روزه همین نقش را باز هم اجرا کنم.

«چهل‌تیکه» هر شب ساعت 21 به تهیه‌کنندگی و کارگردانی الهام حاتمی و اجرای محمد علیمردانی از شبکه نسیم پخش می‌شود.

منبع: تسنیم

385419