تحولات بحران اوکراین

کشورهای غربی از دو ماه گذشته به بهانه استقرار نیروهای نظامی روسیه در مرز اوکراین ادعای حمله به این کشور را مطرح کرده‌اند، روز گذشته مسکو در روز ۱۶ فوریه، خواستار ترک شهروندان خود از اوکراین شدند.
تصویر تحولات بحران اوکراین

به گزارش سایت خبری پرسون، تقریبا دو ماه از ادعای تنش‌آفرین آمریکا و کشورهای اروپایی مبنی بر حمله قریب الوقوع روسیه به خاک اوکراین می گذرد. به تازگی این ادعا و ارزیابی های اطلاعاتی غرب رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته و آنها مدعی شده‌اند که مسکو روز چهارشنبه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) به همسایه غربی خود حمله خواهد کرد.

نشریه آلمانی اشپیگل روز جمعه گزارش داد؛ سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا به آلمان و دیگر هم‌پیمانان واشنگتن در ناتو هشدار دادند که با توجه به اطلاعات و داده‌های جدید، بیم آن می‌رود که حمله روسیه به اوکراین چهارشنبه این هفته صورت گیرد.

منابع دیپلماتیک گفتند که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و همچنین سرویس اطلاعات ارتش آمریکا در این اطلاع‌رسانی محرمانه جزییات متعدد، مسیرهای مشخص حمله روسیه و همچنین چگونگی ماموریت هر یک از واحدهای نظامی روسیه را ذکر کرده است.

در این میان بن والاس وزیر دفاع انگلیس نیز حمله روسیه به اوکراین را "بسیار محتمل" خواند و هشدار داد که حضور نظامی در مرز اکنون به حدی رسیده است که آنها می توانند "در هر زمانی حمله ای را آغاز کنند."

پس از انتشار گزارش اطلاعاتی برخی کشورهای غربی از جمله انگلیس، آمریکا، هلند، فنلاند، بلژیک، آلمان و نروژ در اقدامی هماهنگ خواستار خروج فوری شهروندانشان از اوکراین شدند.

در این میان تعدادی از کشورها نیز کارکنان سفارت های خود در کی‌یف پایتخت اوکراین را تقلیل داده یا فعالیت دفتر نمایندگی خود در این شهر را به علت نگرانی های امنیتی متوقف کردند. از جمله کشورهایی که دست به این اقدام زدند، می توان به کانادا اشاره کرد. ملانی جولی وزیر خارجه کانادا روز گذشته اعلام کرد که با توجه به وخامت وضع امنیتی ناشی از استقرار نیروهای روسی در مرز اوکراین، یک دفتر موقت در شهر لویو (Lviv) شروع به کار می کند و فعالیت سفارت کانادا در کی‌یف تعلیق می شود.

از سوی دیگر، پرچم انگلیس بر فراز ساختمان سفارت این کشور در کی‌یف برداشته و چراغ های سفارت نیز به نشانه عدم فعالیت خاموش شده اند و هیچ نگهبانی در نزدیکی ساختمان سفارت قرار ندارد. وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده که سفارت ایالات متحده در کی‌یف خدمات کنسولی را به دلایل امنیتی متوقف کرده است.

تحولات برق‌آسای یکروزه پیرامون مساله اوکراین به همین‌جا ختم نشد و به تنش بیشتر بین مسکو و واشنگتن منجر گردید. وزارت دفاع روسیه روز گذشته یک وابسته نظامی آمریکا را به علت حضور یک زیردریایی اتمی کلاس ویرجینیا در نزدیکی محل رزمایش ناوگان اقیانوس آرام در جزایر کوریل، احضار کرد. اما شب گذشته کاپیتان کایل رینز یک سخنگوی ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ادعاهای روسیه در مورد عملیات ما در آبهای سرزمینی این کشور صحت ندارد. در مورد مکان دقیق زیردریایی‌هایمان اظهار نظر نمی‌کنم اما در آبهای بین‌المللی، پرواز، دریانوردی و ایمن عمل می‌کنیم.

با وجود اتفاقات روز گذشته و احساس خطر از سوی اوکراین، دنیز شمیهال نخست وزیر اوکراین با لحنی هشدار آمیز اعلام کرد: ارتش ما برخلاف آنچه در سال ۲۰۱۴ رخ داد، هر لحظه آماده عقب راندن دشمن است.

اقدامات صورت گرفته از سوی کشورهای غربی بیش از پیش نشان از اصرار آنها بر حمله قریب الوقوع روسیه به خاک اوکراین دارد؛ ادعایی که روسیه همچنان آن را رد می کند. با اینکه آمریکا و اروپا اعلام کردند که در صورت حمله روسیه تحریم های شدیدی را علیه این کشور وضع خواهند کرد اما مسکو با اطمینان از اینکه این اقدامات صرفا تحریک آمیز است، آنها را کارزار تبلیغاتی غربی ها می داند.

منبع: ایرنا

384135