حیرانی مخاطبان «جیران»

سریال «جیران» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه که قرار بود صبح روز گذشته از فیلیمو عرضه شود، ناگهان از کنداکتور پخش این پلتفرم خارج و اعلام شد که «به‌زودی» این سریال پخش می‌شود. «جیران» به کارگردانی حسن فتحی و نویسندگی مشترک او با احسان جوانمرد محصول سال۱۴۰۰ است. تهیه‌کننده این مجموعه اسماعیل عفیفه است.
تصویر حیرانی مخاطبان «جیران»

به گزارش سایت خبری پرسون، نقش‌های اصلی این سریال را پریناز ایزدیار، بهرام رادان و امیرحسین فتحی بازی می‌کنند. داستان جیران که در زمان قاجار رخ می‌دهد، به داستان عاشقانه جیران، ناصرالدین‌شاه و سیاوش می‌پردازد. قرار بود پخش این مجموعه از ۲۴دی ۱۴۰۰ از سرویس استریم فیلیمو آغاز شود. خواننده سریال همایون شجریان است.

بازگشت پس از چندسال

بسیاری از فیلمسازان مشهور کشورمان کارشان را در ابتدا با تلویزیون شروع کردند. حسن فتحی یکی از نمونه‌های بارز این موضوع است. سال76 بود که فتحی جوان با «پهلوانان نمی‌میرند» یکی از سریال‌های شناخته‌شده تلویزیون را ساخت. او در سال‌های بعد مجموعه‌های بسیار موفق «شب دهم»، «مدار صفردرجه»، «میوه ممنوعه» و «درمسیر زاینده‌رود» را ساخت تا رسانه ملی او را در دایره یکی از دارایی‌های ارزشمندش بداند اما فتحی پس از سریال «زمانه» که در سال91 ساخت برای مدتی طولانی از تلویزیون فاصله گرفت. او «شهرزاد» را برای شبکه نمایش خانگی کارگردانی کرد.

«شهرزاد» از حیث جذابیت، مخاطب و البته حاشیه به‌جرات مشهورترین سریال شبکه نمایش خانگی کشورمان تا به امروز است اما پس از این سریال پرحاشیه، حسن فتحی تقریبا به‌طور هم‌زمان سراغ دو پروژه مهم تاریخی دیگر رفت. اولی سینمایی «مست عشق» با موضوع زندگی شمس و مولانا بود که به‌صورت مشترک با ترکیه تولید شد که آن هم حواشی زیادی داشت و تا به امروز به اکران درنیامده است اما پروژه دیگر این فیلمساز کاربلد، «جیران» بود. «جیران» هم به‌دلیل مسائل تولیدی، هم پروژه «مست عشق» و هم برخی اختلافات حقوقی، پروسه‌ای نسبتا طولانی را پشت سر گذاشت. از چند سال پیش این مجموعه در شهرک سینمایی دفاع مقدس و لوکیشن‌های دیگر وارد فاز تولیدی شده بود که حالا و در زمستان1400 آمده پخش شد.

و ناگهان توقف پخش

از چند هفته پیش فیلیمو طی یک کمپین گسترده، قدم بلندی را برای تبلیغات «جیران» برداشت. پست‌های متعدد در شبکه‌های مجازی، تبلیغات در بیلبوردهای شهری، بسته‌های تبلیغاتی در ورزشگاه‌ها و سپس اکران خصوصی در هتل اسپیناس‌پالاس با حضور عوامل این سریال، بخش‌هایی از فعالیت این پلتفرم برای معرفی سریال جدید فتحی بود. پس از روزشمار فیلیمو برای پخش «جیران»، در زمانی که همه منتظر عرضه قسمت اول سریال فتحی در روز جمعه بودند، ناگهان زمان پخش «جیران» از جمعه به زمان دیگر، یعنی «به‌زودی» تغییر یافت. مهم‌ترین احتمالی که برای این مساله مطرح شد، مشکل حقوقی این سریال بود که در یکی، دو سال قبل هم به‌طور غیررسمی خبرهایی از آن شنیده شده بود اما آن سوی دیگر این اختلاف کیست؟ مهرداد غفارزاده، تهیه‌کننده سریال «آهوی من مارال» است.

او مدعی است که «جیران» براساس ایده فیلمنامه سریال آن‌ها ساخته شده و تاکنون پیگیری‌های مختلفی در این زمینه انجام داده است. حتی صفحه سریال «آهوی من مارال» در فضای مجازی نسبت‌به این اتفاق واکنش نشان داد و توقف پخش «جیران» را به‌دلیل همین اختلاف حقوقی عنوان کرد. حالا باید منتظر بمانیم تا سرنوشت این سریال بسیار گران‌قیمت مشخص شود. روابط‌عمومی «جیران» پس از چندین ساعت نسبت‌به این اتفاق واکنش نشان داد. بدین منظور روابط‌عمومی سریال اطلاعیه‌ای منتشر کرده و در آن آورده است: «قسمت اول سریال عاشقانه «جیران» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه که قرار بود جمعه ۲۴دی‌ماه ساعت ۸صبح منتشر شود، در بازبینی نهایی ساترا ملاحظه‌ای بیان شد که درحال رفع و تهیه نسخه نهایی هستیم. گفتنی است به محض انجام کارهای خروجی، این سریال بر بستر فیلیمو منتشر خواهد شد. تیم تولید سریال جیران، قدردان همراهی و صبوری شماست.»

بیانیه ساترا

اما «ساترا» به‌عنوان متولی اصلی این مساله در عصر روز گذشته بیانیه‌ای صادر کرد که در پایان این گزارش آن را می‌خوانیم. به گزارش روابط‌عمومی ساترا، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، درخصوص عدم پخش قسمت اول سریال «جیران» مختص به پلتفرم فیلیمو در موعد مقرر ۲۴دی، توضیحاتی را ارائه کرد. توضیحات ساترا در پنج بند به شرح زیر است:

۱. حمایت از زیست‌بوم رسانه‌های آنلاین و توسعه محتوای بومی و ایرانی، همواره راهبرد کلیدی ساترا بوده است. برای نیل به آن نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و منسجم در زنجیره ارزشی تولید تا انتشار محتوا و همچنین حمایت از فعالیت‌های قانونی هنرمندان هستیم.

۲. سریال «جیران» از اولین تجربه‌های بخش خصوصی در تولید سریال‌های تاریخی عظیم است که می‌تواند نقش بسزایی در توسعه زیست‌بوم محتوای بومی و بازاریابی بین‌المللی محصولات فرهنگی ایران داشته باشد.

۳. ناظر به این دیدگاه و با توجه به اینکه تولید سریال «جیران» هنوز به اتمام نرسیده است، توصیه راهبردی ساترا با توجه به حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های محتوایی سریال به رسانه فیلیمو، برنامه‌ریزی دقیق انتشار، انجام هماهنگی‌ها و تعاملات لازم در مسیری مطمئن و پرهیز از اختلال در روند پخش است و این برنامه‌ریزی در تعامل سازنده رسانه و ساترا شکل گرفته است؛ لذا تصمیم ساترا مبنی بر به تاخیر انداختن قسمت اول سریال به رسانه فیلیمو ابلاغ شده است.

۴. همچنین با توجه به ادعاهای مربوط به نقض حقوق مالکیت فکری در سریال «جیران»، با توجه به عدم تمایل شاکی به ادامه رسیدگی ازسوی ساترا، موضوع تا زمان ثبت درخواست رسیدگی ازسوی عوامل تولید سریال «آهوی من مارال» یا ارائه حکم قضایی، در ساترا مسکوت مانده و انتشار یا عدم انتشار سریال «جیران»، ارتباطی با آن ادعا ندارد.

۵. امید است با حل مسائل باقی‌مانده طی روزهای آینده، امکان پخش سریال مذکور مهیا شود و بر همین اساس پیشنهاد ساترا به رسانه فیلیمو این است که اقداماتی را درجهت احقاق حقوق کاربرانی که اقدام به خرید اشتراک کرده‌اند به انجام رساند.

انتشار سریال «جیران»، حداکثر یک هفته به تاخیر افتاد

اما در قدم سوم، روابط‌عمومی فیلیمو، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد؛ سریال «جیران» که قرار بود جمعه ٢۴دی پخش شود حداکثر تا هفته آینده -یک بهمن- به تاخیر افتاد. فیلیمو در این بیانیه علت این تاخیر را ملاحظات ممیزی ازسوی ساترا اعلام کرده و آورده است؛ «۴٨ساعت قبل از پخش سریال، نامه‌ای خلاف روال و فرایند‌های معمول ساترا به فیلیمو ارائه شد که مشتمل بر ملاحظاتی جدید در خصوص ممیزی این سریال نسبت به سریال‌های دیگر بود که طبق قواعد اداری و حقوقی این موارد عطف‌ به ‌ماسبق نمی‌‌‌شود و طبیعتا نباید مشمول قسمت یک این سریال می‌شد.

کمااینکه اصلاحات ساترا درخصوص قسمت اول این سریال ازسوی تیم تولید در موعد مقرر، مورد اعمال قرار گرفته بود. فیلیمو امید داشت تا با توجه به موارد مطرح‌شده و مذاکراتی که تا ١٢ساعت قبل از زمان انتشار با ساترا داشت، بتواند قسمت اول را در تاریخ و زمان مقرر منتشر کند اما به دلیل برخی ملاحظات ‌نهاد ناظر درخصوص ممیزی این سریال، پخش آن حداکثر تا یک هفته به تاخیر افتاد. فیلیمو ضمن عذرخواهی از کاربرانی که در سه روز گذشته اشتراک تهیه کرده‌اند، متعهد می‌شود به‌منظور حفظ حقوق ایشان سه روز به اشتراک آن‌ها اضافه کند.

فیلیمو امید داشت تا با توجه به موارد مطرح‌شده و مذاکراتی که تا ١٢ساعت قبل از زمان انتشار با ساترا داشت، بتواند قسمت اول را در تاریخ و زمان مقرر منتشر کند.

منبع: صبح نو

380129