لزوم توسعه و عمران روستا‌ها

کارشناس ارشد حوزه کسب‌وکار، با اشاره به اینکه توسعه و عمران روستا‌ها از مهم‌ترین عوامل ایجاد شغل در کشور است گفت:در شرایط بحرانی موجود حاصل از تحریم‌ها با صادرات محصولات کشاورزی به‌جای صادرات نفتی می‌توانیم به بهبود وضعیت اقتصادی در کشور کمک بسزایی بکنیم.
تصویر لزوم توسعه و عمران روستا‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، محسن حاج محمدی، در خصوص آثار توسعه و ایجاد اشتغال روستایی در اقتصاد کشور در مقدمه، گفت: روستا یک واحد همگن، طبیعی، اجتماعی، اقتصادی و کاربری است که در یک مرکز جمعیتی و یک محل سکونت با حوزه معین و قلمرو مشخص تشکیل می‌شود.

وی افزود: معمولاً اکثر ساکنان روستا به انجام فعالیت‌های ازجمله زراعت، باغداری، دامداری، صنایع‌دستی و یا ترکیبی از این موارد مبادرت می‌کنند.

به گفته دبیر اجرایی خانه صنعت‌کاران ایران یکی از مشکلات در روستاها، عدم شناخت کافی نسبت به ظرفیت‌های موجود در روستاهای هر استان و عدم آمایش یا به نوعی آمایش نامناسب از امکانات هر روستاست.

حاج محمدی با اشاره به این مورد که یکی از اهداف کلان توسعه در اغلب کشورها و از جمله کشور ما موضوع شناخت ظرفیت روستاها و توسعه روستایی برای کاهش بیکاری و افزایش فرصت‌های شغلی است، افزود: بنابراین توسعه و عمران روستاها از مهم‌ترین عوامل ایجاد شغل در کشور است.

این تحلیلگر اقتصادی توسعه روستایی را به‌عنوان یک راهبرد مهم برای تأمین نیازهای استانی و درنهایت نیازهای اساسی در کشور دانست و ادامه داد: با استفاده بهینه از ظرفیت‌های روستایی و حرکت از فضای سنتی به سمت فضای دانش مدرن می‌توان به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کرد.

وی با اشاره به وجود تنوع محصولات روستایی گفت: متأسفانه نظام برنامه‌ریزی در کشور ما هنوز توجه مناسبی به ظرفیت‌های روستایی ندارد در صورتی که می‌توانیم با استفاده از انواع محصولات، فضای زیست‌محیطی روستاها و ارتقاء امنیتی و سیاسی که روستاها برای ما به وجود می‌آورند به آورده بسیار خوب اقتصادی و درآمد بالای ارزی برسیم.

کارشناس ارشد حوزه کسب‌وکار بابیان این‌که واقعیت این است که محصولات روستایی و کشاورزی از قبیل صیفی‌جات و میوه را به دلیل مشکلات ما در حوزه دسته‌بندی و ارسال نمی‌توانیم به سرزمین‌های دور صادر کنیم، افزود: اما صادرات این محصولات به کشورهای همسایه و اطراف به ارزش‌افزوده قابل‌توجهی برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

حاج محمدی بابیان این‌که در شرایط بحرانی موجود حاصل از تحریم‌ها با صادرات محصولات کشاورزی به‌جای صادرات نفتی می‌توانیم به بهبود وضعیت اقتصادی در کشور کمک بسزایی بکنیم، افزود: علاوه بر این با صادرات محصولات روستایی و افزایش درآمد روستایی از مهاجرت آنان به شهرها نیز جلوگیری خواهد شد.

این مدرس دانشگاه در پایان به‌طور خلاصه و با اشاره به تأثیرگذاری توسعه روستایی در بهبود شرایط اقتصادی کل کشور گفت: با توجه به منابع موجود سرمایه‌گذاری در حوزه روستایی می‌توانیم از ظرفیت‌های روستایی برای بالا رفتن سهم آورده اعتباری در اقتصاد کلان کشور استفاده کنیم.

این تحلیلگر اقتصادی در پایان تأکید کرد: با تنوع‌بخشی به محصولات روستایی می‌توان ضمن ارتقاء اقتصاد خرد خانواده‌ها به اقتصاد کلان کشور کمک کرد تا به‌راحتی از تنگناهای اقتصادی موجود عبور کنیم.

منبع: میزان

378568