تعیین جنسیت جنین با نظریه رمزی چقدر قابل‌اطمینان است؟ روش‌های دیگر کدامند؟

بارداری، بازی انتظار است. انتظار برای کسب اطلاعات درباره سلامت و جنسیت جنین و موارد دیگر که حتی می‌تواند باعث اضطراب شدید والدین شود. روش رمزی ادعا می‌کند که علمی است، اما هیچ مدرکی دال بر قابل‌اعتمادبودن آن وجود ندارد.
تصویر تعیین جنسیت جنین با نظریه رمزی چقدر قابل‌اطمینان است؟ روش‌های دیگر کدامند؟

بارداری یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مراحلی است که زنان می‌توانند پشت‌سر بگذارند. البته سختی‌هایش هم کم نیستند، اما ذوق جوانه‌زدن و پرورش فرزندی درون وجود زن این سختی‌ها را هموار می‌کند. تعیین جنسیت یکی از آن موضوعاتی است که پس از اطلاع از بارداری مطرح می‌شود و معمولا برای آن نظریه‌ها و روش‌های مختلفی بین مردم رواج دارد. یکی از این نظریه‌ها نظریه رمزی است. در این مقاله این نظریه و میزان علمی‌بودنش را بررسی خواهیم کرد.

نظریه رمزی چیست؟

نظریه رمزی ادعا می‌کند که با استفاده از تصاویر سونوگرافی می‌توانید جنسیت کودک را از هفته ۶ بارداری پیش‌بینی کنید. البته کارشناسان این نظریه را قبول ندارند و مدرکی هم برای اثبات آن وجود ندارد، اما برخی از مادران دوست دارند آن را امتحان کنند. احتمال اینکه این تکنیک به‌درستی جنسیت کودک شما را پیش‌بینی کند ۵۰درصد است.

بر اساس این نظریه، محل قرارگرفتن جفت شما که باید به روشی بسیار دقیق تعیین شود، می‌تواند جنسیت کودک شما را آشکار کند. این نظریه ادعا می‌کند که اگر جفت شما در سمت راست رحم شکل بگیرد، به‌‌احتمال‌ زیاد جنینتان پسر و در صورتی که در سمت چپ شکل بگیرد، احتمالا دختر است.

نظریه رمزی از کجا آمده است؟

نظریه رمزی بعد از انتشار مقاله‌ای تحقیقاتی در وب‌سایت ObGyn.net در سال ۲۰۱۱ پدیدار شد. این نظریه را دکتر سام رمزی اسماعیل مطرح کرده است، اما خوب است بدانید که این سایت یک مجله پزشکی معتبر نیست و دانشمندان یا متخصصان پزشکی تحقیقات منتشرشده در آن را دقیق بازبینی و بررسی نکرده‌اند که از اعتبار علمی آن مطمئن شوند.

تمایز جنسی در اوایل رشد و معمولا حدود ۶ هفتگی بارداری شروع می‌شود. طرف‌داران نظریه رمزی استدلال می‌کنند که از نظر تئوری می‌توان نشانه‌های اولیه جنسیت را قبل از اینکه سونوگرافی اواسط بارداری این اطلاعات را آشکار کند، تشخیص داد.

این نظریه با بررسی سونوگرافی ۵۳۷۶ زن باردار آغاز شد که در هفته‌های ۶ و ۱۸ تا ۲۲ بارداری سونوگرافی انجام داده بودند. محققان در سونوگرافی سه‌ماهه دوم بارداری توانستند اندام تناسلی خارجی را در ۹۹درصد جنین‌های پسر و ۹۸درصد از جنین‌های دختر مشاهده کنند. با مقایسه نتایج هر دو سونوگرافی، به این نتیجه رسیدند که تشکیل جفت در سمت راست معمولا نشان‌دهنده جنین پسر و تشکیل جفت در سمت چپ نشانه دختربودن جنین است. این تمایز اساس نظریه رمزی است.

شواهدی برای حمایت از روش رمزی وجود دارد؟

خیر. محققان این مسئله را بررسی کرده‌اند و مدرکی قطعی برای حمایت از این نظریه در این مرحله وجود ندارد. اما شواهدی برای رد آن وجود دارد. در استرالیا پژوهشی درباره این نظریه انجام شد و هیچ ارتباطی بین محل جفت و جنسیت نوزاد پیدا نکردند. سازمان‌های پزشکی حرفه‌ای از جمله انجمن متخصصان زنان و زایمان آمریکا (ACOG) نظریه رمزی را به رسمیت نمی‌شناسند. یکی از سخن‌گویان این انجمن می‌گوید بعید است محل جفت بتواند نشان‌دهنده جنسیت جنین باشد.

در نهایت به یاد داشته باشید که جز تست‌های دقیق و علمی، هر روشی برای پیش‌بینی جنسیت فقط ۵۰ درصد احتمال صحت دارد، بنابراین شواهدِ حکایتی قابل‌اعتماد نیستند.

آیا می‌توانم روش رمزی را برای حدس‌زدن جنسیت نوزادم امتحان کنم؟

تعیین جنسیت جنین با نظریه رمزی

بی‌شک امتحان‌کردن روش تعیین جنسیت رمزی برای سرگرمی ضرری ندارد، اما فکر خوبی نیست که تصمیم‌ها یا خریدهای مهم را بر اساس نتایج آن انجام بدهید. برخی از پزشکان و ماماها سونوگرافی در اوایل هفته ششم را برای تأیید بارداری توصیه می‌کنند، اما برخی دیگر فقط وقتی مشکوک به مشکلی مانند سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشند این سونوگرافی را در اوایل انجام می‌دهند.

اگر در سه‌ماهه اول بارداری سونوگرافی انجام می‌دهید، می‌توانید بپرسید که جفت شما در کدام سمت تشکیل شده است. بدون آموزش، ممکن است آنچه را می‌بینید اشتباه تفسیر کنید.

روش‌های اثبات‌شده برای تعیین دقیق جنسیت جنین در دوران بارداری چیست؟

اگر می‌خواهید با قطعیت از جنسیت جنینتان آگاه شوید، باید در اواسط بارداری بین هفته‌های ۱۶ تا ۲۰ سونوگرافی کنید. در این مرحله، اندام تناسلی کودک شما به اندازه‌ای رشد کرده است که با سونوگرافی تشخیص داده شود.

آزمایش‌های قبل از تولد دیگری هم وجود دارند که جنسیت را تعیین می‌کنند، اگرچه این آزمایش‌ها برای تشخیص ناهنجاری‌های کروموزومی استفاده می‌شوند.

این تست‌ها عبارت‌اند از:

  • تست غیرتهاجمی پیش از تولد (NIPT): این آزمایش خون می‌تواند سندرم داون و چند بیماری کروموزومی دیگر را در هفته ۱۰ بارداری تشخیص دهد. دقت این آزمایش برای تعیین جنسیت نوزاد تقریبا ۹۹درصد است.
  • نمونه‌برداری از پرزهای کوریونی (CVS): برای این آزمایش، پزشک نمونه‌ای از سلول‌ها را از جفت شما می‌گیرد و آن را برای بررسی ژنتیکی به آزمایشگاه می‌فرستد. این تست معمولا بین هفته‌های ۱۰ تا ۱۳ انجام می‌شود و می‌تواند تعداد زیادی از ناهنجاری‌های کروموزومی و جنسیت کودک شما را مشخص کند، اما با خطر خفیف سقط جنین همراه است.
  • آمنیوسنتز: در این آزمایش از مایع اطراف جنین، مایع آمنیوتیک، نمونه‌برداری می‌شود و معمولا بین هفته‌های ۱۶ تا ۲۰ برای تشخیص ناهنجاری‌های کروموزومی انجام می‌شود. آمنیوسنتز هم مانند CVS می‌تواند جنسیت کودک را به شما بگوید، اما خطر سقط جنین را هم به همراه دارد.

377552