یک مقام مسئول در گفت و گو با پرسون عنوان کرد؛

کاهش تولید عامل گرانی سیب زمینی و گوجه

یک مقام مسئول گفت: کاهش تولید عامل گرانی سیب زمینی و گوجه فرنگی است.
تصویر کاهش تولید عامل گرانی سیب زمینی و گوجه

اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و صیفی جات شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار حوزه اقتصادی سایت خبری پرسون اظهار داشت: گوجه فرنگی مرغوب در میدان مرکزی تهران هرکیلو 12 هزار تومان مورد معامله قرار می گیرد که با سود 35 درصد در خرده فروشی به فروش می رسد.

وی علت این افزایش قیمت در گوجه فرنگی را فصل سرما و کاهش تولید دانست، افزود: هر ساله در این فصل به دلیل شرایط آب و هوایی تولید گوجه فرنگی در کشور پایین می آید و این کاهش تولید عاملی بر افزایش قیمت می شود، در حال حاضر صیفی جات مانند کاهو، خیار، گوجه فرنگی و...تولید می شود و در مناطق شمالی کشور به دلیل سرما تولید امکان پذیر نیست.

کارگر در پاسخ به این سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه چرا خیار به عنوان یک محصول تابستانی این روزها با قیمت 5 هزار تومان در بازار عرضه می شود، اما گوجه و سیب زمینی به این شکل نیست؟ پاسخ داد: خیار به دلیل اینکه کاشت گلخانه ای آن وجود دارد به وفور وجود دارد و این وفور قیمت را متعادل کرده است.

رئیس اتحادیه میوه و صیفی جات تهران در خصوص افزایش قیمت در سیب زمینی به عنوان یکی از مهم ترین محصولات اساسی خانوار ایرانی گفت: قیمت سیب زمینی براساس کیفیت آن قیمت گذاری می شود و در میدان بزرگ تهران از 6 هزار تومان تا 10 هزار تومان مورد معامله قرار می گیرد، علت افزایش قیمت سیب زمینی نیز بر می گردد به کاهش تولید و امری طبیعی است، وقتی تعداد زمین های کشاورزی کمتری زیر کشت سیب زمینی می رود با کاهش تولید و توزیع دربازار و به دنبال آن افزایش قیمت مواجه می شویم.

گفت وگو از : محمد خادمی

376514