آیا اردوغان تورم را به 4 درصد خواهد رساند؟

اردوغان تاکید کرد: این سیاست که ارزش لیر را به‌ شدت پایین آورده، بخشی از طرح موفقیت‌آمیز «جنگ برای استقلال اقتصادی» است.
تصویر آیا اردوغان تورم را به 4 درصد خواهد رساند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد همان‌طور که قبلاً نرخ تورم در این کشور را تا حدود 4 درصد پایین آورده بود، بازهم این کار را انجام می‌دهد. تورم در ترکیه به‌ دنبال کاهش شدید نرخ بهره توسط بانک مرکزی این کشور تا 21 درصد افزایش‌یافته است.

اردوغان تاکید دارد این سیاست که ارزش لیر را به‌شدت پایین آورده، بخشی از طرح موفقیت‌آمیز «جنگ برای استقلال اقتصادی» است.

ارزش لیر در روز جمعه به پایین‌ترین رقم یعنی 17 در برابر دلار رسید. ارز ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی 55 درصد از ارزش خود را از دست داده است. 37 درصد از ارزش لیر طی 30 روز گذشته کاهش‌یافته است.

اردوغان گفت:«دیر یا زود، تورم را پایین می‌آورم، درست مانند کاری که در ابتدای رسیدن به قدرت انجام دادم و تورم را تا 4 درصد پایین آوردم. اما اجازه نمی‌دهم شهروندانم زیر بار نرخ بهره خرد شوند».

تورم سالانه در ترکیه در 2011 یعنی زمانی‌که اردوغان نخست‌وزیر بود، به حدود 4 درصد رسید. تورم در این کشور از 2017 رو به‌ رشد بوده و در ماه نوامبر 3٫5 درصد افزایش ماهانه و 21٫3 درصد افزایش سالانه داشته‌است.

بسیاری از مردم ترکیه عقیده دارند 50 درصد افزایش حداقل حقوق که در روز پنجشنبه توسط اردوغان اعلام‌شده بود کافی نخواهد بود و تورم قیمت مصرف‌کننده را بین 3٫5 تا 10 ‌درصد بالا می‌برد.

اردوغان اصرار دارد مشکلات ترکیه نتیجه حملات غیرمنطقی به اقتصاد و نادیده گرفتن تقاضا برای کنترل سرمایه هاست. وی عقیده دارد کاهش محدود نرخ بهره که توسط بانک مرکزی انجام‌شده دلیل این شرایط نیست.

بانک مرکزی ترکیه تحت فشار اردوغان نرخ بهره را 500 واحد از ماه سپتامبر پایین آورده‌است. اردوغان عقیده دارد این اقدام صادرات، اشتغال، سرمایه‌گذاری و رشد را تقویت می‌کند.

توسیاد، بزرگ‌ترین انجمن تجاری ترکیه در روز شنبه از دولت خواست سیاست کاهش نرخ بهره را متوقف کرده و به قوانین علم اقتصاد بازگردد. اما اردوغان این بیانیه توسیاد را حمله به دولت قلمداد می‌کند و از مردم خواسته است در کنار دولت بمانند و به آن اعتماد کنند.

منبع: تسنیم

376336