طرز تهیه خوراکی های خوشمزه و دلچسب با انار برای شب یلدا

انار یکی از سالم‌ترین میوه‌های روی زمین تلقی می‌شود. این میوه حاوی ترکیبات گیاهی، ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم فیبر، پروتئین، ویتامین C، فولات، ویتامین K و پتاسیم را نام ببریم‌.
تصویر طرز تهیه خوراکی های خوشمزه و دلچسب با انار برای شب یلدا

انار، یکی از مرغوب‌ترین و لذیذترین میوه‌های مورد استفاده بشر است که می‌توان با آن، انواع سالاد، دسر و خورش‌های متفاوت‌ را طبخ کرد.

انار، یک نوع میوه درختی است که دانه‌هایی اغلب قرمز و گاهی سفید یا رنگ‌هایی بین آن دو دارد. رنگ پوست این میوه، قرمز و گاهی سیاه یا تقریبا زرد است. جالب است بدانید که انار در معدود کشورهای جهان از جمله ایران، افغانستان، پاکستان، عراق و ترکیه کشت می‌شود به همین علت، یکی از مرغوب‌ترین میوه‌های جهان و یکی از ۱۰ میوه برتر جهان به شمار می‌آید. در این مقاله تصمیم داریم طرز درست کردن ۱۲ خوردنی فوق‌العاده لذیذ با انار را آموزش دهیم که حتما باید آن‌ها را امتحان کنید. تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

«پاست» انار با بیسکویت لیمو و پسته

دسر انار از انواع خوراکی با انار

دانه‌های یاقوتی شکل انار، طعم و رنگ صورتی بی‌نظیری را به دسرهای پودینگی شکل «پاست» (posset) اعطا می‌کنند. پاست در کنار بیسکویت‌های پسته‌ای ترد و لیمویی و خامه خوش‌طعم، از آن دسته دسرهایی است که هر سلیقه‌ای را به خود جذب خواهد کرد.

مواد لازم:

آب انار، خامه غلیظ، شکر قنادی، پوست لیمو. برای تهیه بیسکویت‌ها نیز به آرد ساده، بکینگ پودر، شکر قنادی، پسته، پوست لیمو، تخم‌مرغ و زرده تخم‌مرغ احتیاج دارید.

طرز تهیه:

برای درست کردن پاست، باید تمام مواد لازم برای طبخ آن را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به جوش بیفتند. در همین حین، آن‌ها را با یک همزن دستی هم بزنید. به‌محض جوش آمدن، شعله را کم کنید و مخلوط مواد را برای ۴ دقیقه دیگر بجوشانید. مخلوط پاست را از یک صافی ریز عبور دهید و در لیوان موردنظر خود برای سرو بریزید.

برای درست کردن بیسکویت‌ها، آرد ساده، بکینگ پودر، شکر قنادی، پسته و پوست لیمو را در کاسه مخلوط کنید. سپس در ظرفی جداگانه، تخم‌مرغ و زرده تخم‌مرغ را میکس کنید. تخم‌مرغ‌ها را کم کم به مخلوط مواد خشک بیفزایید و مخلوط کنید تا یک خمیر به دست بیاید. خمیر را به‌شکل گلوله دربیاورید و به‌مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.

فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. خمیر را از یخچال دربیاورید و روی یک سینی مخصوص فر پهن کنید. سپس آن را به‌مدت ۲۰ دقیقه در فر بپزید و اجازه دهید تا خنک شود. پس از خنک شدن، خمیر را به قطعات کوچک برش بزنید و دوباره در فر به دمای ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد یا ۲۷۵ درجه فارنهایت قرار دهید تا برای ۶ تا ۱۰ دقیقه دیگر بپزند. آن‌ها را از فر دربیاورید و بگذارید تا کاملا خنک شوند.

برای سرو، دانه‌های تازه انار را به‌همراه پوست لیموی رنده شده روی پاست بریزید و کار خود را با گذاشتن یک بیسکویت روی لیوان تمام کنید.

آب انار

یکی از بهترین و ساده‌ترین نوشیدنی‌هایی که می‌توانید با انار درست کنید، آب انار است. می‌توانید به جای خرید آب انار آماده که حاوی مواد نگهدارنده است، خودتان در خانه آب انار درست کنید. اعضای خانواده‌ی خود را در شب یلدا با این آب انار خانگی شگفت‌زده کنید. مواد زیر برای دو نفر کافی است‌. در صورت نیاز میزان مواد اولیه را زیاد کنید.

مواد لازم

  • دانه‌ی انار: دو فنجان
  • آب گازدار یا آب معمولی: یک فنجان
  • نمک: نوک قاشق چای‌خوری
  • شکر: دو قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

۱.
برای تهیه‌ی آب انار خانگی اول از همه دانه‌های انار را در مخلوط‌کن بریزید و آن‌ها را به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه بزنید. حواستان باشد دانه‌های انار را برای مدت طولانی نزنید، چون له می‌شوند.

۲‌.
روی یک کاسه‌ی متوسط صافی بگذارید و آب انار را از آن رد کنید. با پشت قاشق دانه‌های انار را فشار دهید تا آب دانه‌ها به‌طور کامل خارج شوند.

۳.
آب گازدار یا معمولی را به آب انار اضافه کنید و آن را هم بزنید. نمک و شکر را درون آب انار بریزید و آن را دوباره هم بزنید.

۴.
آب انار را در یخچال قرار دهید تا خنک شود. نوش جان‌.

سالاد انار و پنیر فتا

گاهی اوقات هوس می‌کنیم یک سالاد خوشمزه بخوریم. اگر به دنبال درست کردن یک سالاد با طعمی فوق‌العاده هستید، سالاد زیر را از دست ندهید. پنیر و انار یک ترکیب ‌بی‌نظیر و لذیذ را تشکیل می‌دهند. یک بار که این سالاد را امتحان کنید، طرفدار همیشگی آن خواهید شد.

مواد لازم برای تهیه‌ی سالاد

  • گردوی درشت خرد شده: نصف فنجان
  • شکر دانه ریز: یک چهارم فنجان
  • سبزیجات خرد شده‌ی دلخواه: حدود ۲۵۰ گرم
  • انار: یک عدد
  • پیاز قرمز: یک چهارم یک عدد
  • پنیر فتا: نصف تا یک فنجان
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم
  • مواد لازم برای تهیه‌ی سس
  • سس خردل: یک قاشق چای‌خوری
  • سرکه‌: سه قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون فوق بکر: سه قاشق غذاخوری
  • لیموترش: یک عدد
  • پوست لیموترش: نصف قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه

۱.
برای درست کردن این سالاد جذاب اولین کاری که باید بکنید که این است که انار را پوست بگیرید و آن را دانه کنید. پیاز را هم پوست بگیرید و یک چهارم آن را نازک خرد ‌کنید. پنیر فتا را هم درشت خرد کنید.

۲.
آب لیموترش را بگیرید و آن را کنار بگذارید. شکر را درون یک ماهیتابه‌ی کوچک بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید. گردوها را به شکر اضافه کنید و مواد را هم بزنید.

۳.
اجازه دهید مواد روی حرارت بمانند تا شکر آب شده و رنگ آن کاراملی شود. مواد را مدام هم بزنید تا گردو و شکر نسوزند. صبر داشته باشید، چون طول می‌کشد تا شکر شروع به ذوب شدن کند.

۴.
وقتی که رنگ شکر کاراملی شد، زیر حرارت را خاموش کنید و مواد را کنار بگذارید تا خنک شوند. یک کاسه‌ی بزرگ بردارید و سبزیجات دلخواه خود، دانه‌های انار، پیاز قرمز خرد شده، پنیر فتا و مخلوط گردو را داخل آن بریزید و مواد را خوب با یکدیگر ترکیب کنید. به سالاد به مقدار لازم نمک و فلفل اضافه کنید و آن را هم بزنید. سالاد را کنار بگذارید.

۵.
حالا نوبت به درست کردن سس سالاد می‌رسد. سس خردل، سرکه، روغن زیتون فوق بکر، آب لیموترش، پوست لیموترش و نمک و فلفل را در یک کاسه‌ی کوچک با هم مخلوط کنید.

۶.
سالاد مقوی و سالم شما آماده است. سس را روی سالاد بریزید و آن را هم بزنید. سالاد را بلافاصله پس از آماده شدن سرو کنید.

سالاد پنیر موتزارلا به‌همراه ریحان، پرتقال و انار

سالاد انار

سالاد پنیر موتزارلا به‌همراه ریحان، پرتقال و انار، نسخه مدرن سالاد سه رنگی است که در آن به‌جای گوجه فرنگی از پرتقال استفاده می‌شود و دانه‌های انار برای خوشمزه‌تر کردن و زیباترکردن سالاد به آن افزوده می‌شوند. ترکیب پنیر، ریحان و گوجه فرنگی، یک سالاد محبوب ایتالیایی است که رنگ‌های پرچم ایتالیا را به نمایش می‌گذارد.

مواد لازم:

پنیر موتزارلا، پرتقال خونی، ریحان، نمک دریایی، آب انار، آب پرتقال خونی، شکر قهوه‌ای، روغن زیتون فرآوری نشده و آب لیموی تازه.

طرز تهیه:

در ابتدا به سراغ تهیه سس سالاد بروید. آب انار، آب پرتقال خونی و شکر قهوه‌ای را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا یک مایه شیره مانند درست شود. مراقب باشید تا شیره را نسوزانید. قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود.

پنیر موتزارلا را به تکه‌های مساوی برش بزنید و در کاسه سرو بریزید. سپس تکه‌های پرتقال و برگ‌های ریحان را روی پنیرها بریزید. بخشی از سس سالاد را با دانه‌های انار تازه، روغن زیتون و نصف آب لیمو مخلوط کنید و اگر به طعم ترشی علاقه دارید، لیموی بیشتری در آن بریزید.

پرتقالها و پنیر را با نمک دریایی و سس مزه‌دار کرده و بلافاصله سرو کنید.

سالاد سیب‌زمینی شیرین و انار

از آنجایی که می‌دانیم خیلی از افراد به دنبال رسپی‌ برای درست کردن سالادهای متنوع هستند، در ادامه طرز درست کردن یک سالاد کم‌نظیر دیگر را آموزش می‌دهیم. سیب‌زمینی شیرین فواید فراوانی برای سلامتی بدن دارد و حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی زیادی است.

مواد لازم برای تهیه‌ی سالاد

  • سیب‌زمینی شیرین بزرگ: چهار عدد
  • روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری
  • دانه‌های انار: یک فنجان
  • پنیر فتا: نصف فنجان
  • تخم کدوحلوایی: یک قاشق غذاخوری (در صورت تمایل بیشتر)
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم
  • مواد لازم برای تهیه‌ی سس
  • آب انار خانگی تازه: دو قاشق غذاخوری
  • سرکه: دو قاشق غذاخوری
  • عسل: یک قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: دو قاشق غذاخوری
  • نمک و پودر فلفل سیاه: به مقدار لازم

طرز تهیه

۱.
اول از همه فر را روی ۲۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار دهید تا گرم شود. پوست سیب‌زمینی‌های شیرین را بگیرید و آن‌ها را نگینی خرد کنید. سیب‌زمینی‌های شیرین خرد شده را به سینی فر منتقل کنید‌. روغن زیتون را روی آن‌ها بریزید. نمک و فلفل را به سیب‌زمینی‌ها اضافه کنید و مواد را به‌آرامی هم بزنید.

۲.
سینی را در فر قرار دهید. اجازه دهید مواد به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در فر بمانند. مواد را تا زمانی که سیب‌زمینی‌های شیرین نرم شوند، زیر و رو ‌کنید. سپس سینی را از فر خارج کنید.

۳.
سیب‌زمینی‌های شیرین را داخل یک کاسه‌ی بزرگ بریزید. دانه‌های انار و پنیر فتا را به مواد اضافه کنید و آن‌ها را خوب هم بزنید.

۴‌.
حالا در یک کاسه‌ی کوچک شروع به درست کردن سس سالاد کنید. برای این کار آب انار تازه، سرکه، عسل، روغن زیتون، نمک و فلفل را درون کاسه بریزید و آن‌ها را خوب با یکدیگر ترکیب کنید.

۵.
حالا هم سالاد و هم سس شما آماده است. سس را روی سالاد بریزید و آن را به‌آرامی هم بزنید‌. سالاد را بلافاصله بعد از حاضر شدن نوش جان کنید.

سوپ گل کلم با انار و گشنیز

سوپ گل کلم

سوپ گل کلم با انار و گشنیز، یک سوپ تند مراکشی است که به درد مهمانی‌های بزرگ می‌خورد. این سوپ را با دانه‌های انار و برگ گشنیز تزئین کنید تا یک زیبایی منحصربه‌فرد و وسوسه‌کننده به وجود بیاورید و همه مهمان‌هایتان را متحیر کنید.

مواد لازم:

هویج خردشده، ساقه کرفس خردشده، پیاز خردشده، تره فرنگی خردشده، سیب‌زمینی خردشده، روغن زیتون، سیر خردشده، برگ بو، زیره سبز، تخم گشنیز آسیاب شده، پاپریکا، پاپریکای دودی، برگه‌های فلفل چیلی خشک شده، دارچین، جوز هندی رنده شده، شکر خام تیره (muscovado)، گل کلم، نخود، آب سبزیجات، ادویه تونسی «هریسه» (harissa)، جعفری، آب لیموی تازه، نمک و فلفل سیاه. برای سرو به دانه انار، رب انار و گشنیز تازه احتیاج دارید.

طرز تهیه:

هویج، کرفس، پیاز سفید، تره فرنگی و سیب‌زمینی را در روغن زیتون تفت دهید تا کمی تغییر رنگ دهند. سپس سیر، برگ بو، ادویه‌جات و شکر را بیفزایید و آن‌قدر تفت دهید تا بوی ادویه‌ها دربیاید. گل کلم خردشده، نخود، آب سبزیجات و ادویه هریسه را به آن‌ها اضافه کنید و برای ۲۰ دقیقه بپزید تا سبزیجات کاملا نرم شوند.

آب لیمو و جعفری را در قابلمه بریزید. سپس سوپ را در یک غذاساز یا مخلوط‌کن میکس کنید تا یک بافت یکدست حاصل شود. اگر احساس کردید سوپ شما غلیظ است، آب سبزیجات بیشتری در آن بریزید. سوپ را مزه کنید و به مقدار لازم، به آن نمک و فلفل بزنید. برای سرو، سوپ را در کاسه بکشید و با انار، رب انار و برگ‌های گشنیز آن را تزئین کنید.

376216