جنگل‌های گلستان شعله‌ور در آتش

با وجود این که صبح امروز، آتش سوزی در جنگل‌های گلستان مهار شده بود، اما آخرین خبرها از شعله ور شدن مجدد آتش جنگل ها در این استان حکایت دارد و از روز گذشته تا کنون در مجموع 20 هکتار از عرصه‌های طبیعی این منطقه دچار حریق شده است.
تصویر جنگل‌های گلستان شعله‌ور در آتش

به گزارش سایت خبری پرسون، جنگل های گلستان از دیروز دچار حریق شده است. آتش سوزی در سه نقطه از جنگل‌های گلستان رخ داده است. تا کنون 20 هکتار از جنگل‌های گلستان سوخته است. با وجود این که صبح امروز آتش سوزی در جنگل‌های گلستان خاموش شده بود، اما مجددا شعله‌های آتش در جنگل‌های گلستان برافروخته شده است.

با وجود این که صبح امروز آتش سوزی در جنگل‌های گلستان اطفا شده بود، اما از صبح امروز مجددا این آتش سوزی که بر اثر عوامل انسانی ایجاد شده است، به دلیل وزش شدید باد مجددا آغاز شده و بار دیگر آتش مهارشده در مناطق جنگلی و عرصه‌های مناطق طبیعی این استان شعله ور شده است.

محمد آریان فر، جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان درباره آخرین جزئیات این آتش سوزی گفته است: از روز گذشته تاکنون بیش از 20 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی طعمه حریق شد و آتش سوزی در دو نقطه همچنان ادامه دارد.

وی افزود: آتش‌سوزی مناطق مختلف گلستان از جمله نوده خاندوز آزادشهر، پارک جنگلی النگدره گرگان، چندین نقطه در مینودشت و گالیکش با همکاری نیروهای منابع طبیعی، سپاه و مردم محلی مهار شد اما وزش باد شدید، آتش را به عرصه‌های جنگلی مبارک‌آباد مینودشت و آق‌سو کلاله منتقل کرد.

آریان فر ادامه داد: از عصر دیروز وزش باد شدید و گرمای هوا مهار آتش سوزی در این نقاط را سخت کرده و در حال حاضر بیش از ۳۰۰ نفر از نیروهای منابع طبیعی، سپاه و مردم محلی، هلال احمر و آتش نشانی به همراه ۲ بالگرد در حال تلاش برای مهار حریق در این نقاط هستند.

جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: بالگرد سوم نیز برای کمک به مهار آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی استان درخواست شده است.

آریان‌فر اظهارداشت: طبق گزارش هواشناسی گلستان وزش شدید باد تا ظهر امروز در استان ادامه دارد و تا سه‌شنبه بارندگی پیش بینی نمی‌شود لذا احتمال ادامه‌دار بودن آتش سوزی‌ها که عمده آن بر اثر سهل‌انگاری مردم رخ داده وجود دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان نیز به ایرنا گفت: از عصر روز گذشته آتش سوزی در قوشه چشمه پارک ملی گلستان شروع شده و به دلیل شرایط جوی و وزش باد شدید باد با وجود تلاش نیروهای حاضر، همچنان در حال پیشروی است.

قدیر حسن‌زاده افزود: بیش از ۷۰ نفر از نیروهای محیط زیست، مردم محلی و سایر نهادهای امدادی در محل آتش سوزی حضور دارند اما به دلیل سخت‌گذر بودن منطقه مهار آتش سخت است.

وی اظهارداشت: در صورت مناسب بودن شرایط جوی، بالگرد مستقر در فرودگاه کلاله برای آبپاشی به کمک نیروهای اطفای حریق خواهد آمد.

گفتنی است؛ گلستان ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار جنگل دارد و به گفته کارشناسان حوزه منابع طبیعی، تخریب، تصرف و خشکسالی از جمله چالش‌های فراروی جنگل‌های شمال ایران است که باید برای رفع این معضلات این اکوسیستم ارزشمند تدابیری ویژه اتخاذ کرد.

منبع: رکنا

376052