رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد:

موفقیت در تجارت جهانی در گرو نهادینه سازی اخلاق در کسب و کار است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد در اولین کنفرانس ملی مدیریت کسب و کار اخلاقی گفت: اگر بخواهیم در کسب و کارها و تجارت در کشورها موفق شویم افراد را در حوزه اخلاق توانمند و چهارچوب ها، هنجارها و ارزش های اخلاقی را به آن ها منتقل کنیم.
تصویر موفقیت در تجارت جهانی در گرو نهادینه سازی اخلاق در کسب و کار است

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد؛ محمدرضا دهقانی اشکذری، اظهار داشت: ما در انقلاب کارآفرینی که بعد از انقلاب صنعتی و انقلاب اینترنت اتفاق افتاد به دلیل رشد فزاینده کسب و کار ها در دنیا، بیشتر به سمت اهمیت اخلاق کسب و کار حرکت کردیم.

وی افزود: در آن دوران همه رشته های علوم انسانی اعم از روانشاسی، مدیریت، جامعه شناسی و اقتصاد، پژوهش های گسترده ای را انجام دادند که چگونه می توان در کسب و کار «اخلاق» را نهادینه کرد.

رئیس آزاد اسلامی استان یزد تصریح کرد: در حوزه کسب و کار منافع فردی و سازمانی یکی از اهداف آن چهارچوب گذاری اخلاق به درستی است زیرا منافع سایر ذینفعان دچار چالش خواهد شد و ما در اسلام قبل از پژوهش های دنیا به نکاتی می رسیم که به این آسیب اشاره می کند.

وی با اشاره به سخنی از امام علی علیه السلام «اول قواعد و اصول و احکام تجارت را بدانیم بعد وارد کسب و کار شویم» ادامه داد: این توصیه حضرت امیر علیه السلام در عصر کنونی بیشتر ملموس است که اگر افرادی بدون چهارچوب گذاری و فهم مبانی دقیق اخلاق وارد محیط کسب و کار بشوند دچار آسیب خواهند شد یا سایر ذینفعان محیطی اعم از مردم و دولت را دچار آسیب خواهند کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد بیان کرد: در عصر نوین، اخلاق هنجاری بیش از اخلاق توصیفی مورد تأکید هست یعنی بایدها و نبایدهایی که یک کسب و کار، یک شرکت و یک سازمان را در چهارچوبی قرار می دهد؛ نقطه بهینه همه ذینفعان را پیدا کند.

دکتر دهقانی اشکذری ابراز کرد: ما معتقدیم در این دنیا نسبت به خودمان و نسبت به سازمان، خانواده، محیط زیست و نسبت به خداوند مسئولیم و اگر صاحب کسب و کار و کارآفرینی بخواهد که در چهارچوب اخلاقی حرکت کند باید تمام لایه ها و ساحت های متأثر از کسب و کار را در نظر بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: در چهل سال دوم انقلاب اسلامی و در آستانه چهلمین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی و نقطه آغاز تحول و توسعه دانشگاه در حوزه چرخش از سمت یادگیری های حافظه محور به سمت یادگیری های تعالی بخش اشتغال محور قرار داریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد اظهار داشت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب سه گام را برای ساخت تمدن بزرگ اسلامی از جمله «خودسازی»، « جامعه پردازی» و « تمدن سازی» بیان کردند.

وی تأکید کرد: دقیقا تأکید گام اول در این بیانیه خودسازی و در علم اخلاق توصیه همه اندیشمندان دینی و حتی غیر دینی بر خودسازی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد افزود: در اخلاق یک اخلاق فردی داریم ولی امروز بحث اخلاق جمعی مطرح است یعنی اگر بخواهیم در کسب و کارها و تجارت در کشورها موفق شویم افراد را در حوزه اخلاق توانمند و چهارچوب ها، هنجارها و ارزش های اخلاقی را به آن ها منتقل کنیم و فضای جامعه را اخلاق محور و نهادینه کنید.

دکتردهقانی اشکذری خاطر نشان کرد: نهادینه سازی اخلاق از اقشار پایین جامعه یعنی دانش آموزان و دانشجویان شروع خواهد شد و اگر امروز دانشگاه آزاد اسلامی این همایش را برگزار می کند از باب رسالتی که بر عهده دانشگاه هاست زیرا دانشگاه ها به عنوان مرکز تحول در کشورها باید پیشگام در حوزه تدوین و انتقال اخلاق باشند.

وی هشدار داد: اگر در دانشگاه ها پژوهش نکنیم و نکات نوین اخلاق را در رشد و قوانین و حفظ و منافع کسب و کار نبینیم یقینا صنعتگر و کارآفرین فرصت تحقیق نخواهد داشت و خروجی های این پژوهش ها بدون منشأ اثراست.

375688