تعطیلی کتابفروشی‌ها و نبود آن در بسیاری از محلات

شرفشاهی گفت: روند تعطیلی کتابفروشی‌ها به شکلی ادامه دارد که در بسیاری از محلات کتابفروشی وجود ندارد.
تصویر تعطیلی کتابفروشی‌ها و نبود آن در بسیاری از محلات

به گزارش سایت خبری پرسون، کامران شرفشاهی مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر،با اشاره به اینکه فعلاً در شرایط رکود صنعت نشر هستیم، بیان کرد: واقعاً اوضاع نشر، اوضاع ساکن و بی تحرکی است. خبر تعطیلی کتابفروشی‌ها و تغییر شغل کتابفروشان، تعطیلی انتشاراتی‌ها و بی انگیزگی پدیدآورندگان به همراه رویگردانی مردم از کتاب خبر‌هایی است که به گوش می‌رسد.

وی ادامه داد: در شرایطی که در گوشه کنار دنیا شاهد افتتاح کتابفروشی‌های بزرگ با طراحی‌های جدید هستیم، در کشور خودمان هر روز کتابفروشی‌ها تعطیل می‌شوند. این روند به شکلی ادامه دارد که در بسیاری از محلات کتابفروشی وجود ندارد و با این روندی که در جامعه پیش می‌رویم، کتاب به یک پدیده نامرئی تبدیل می‌شود.

مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به اینکه مسئولان علیرغم وعده هایشان هیچ اراده و اختیاری برای حل مشکلات صنعت نشر نداریم، اظهار کرد: تمام اقشار دوستدار کتاب از مسئولان فرهنگی قطع امید کردند. سعدی حکایتی دارد که می‌گوید؛ شخصی نیمه شب به جایی وارد می‌شود، گرسنه است در خانه‌ای را برای کمک می‌زند، اما صاحبخانه سگش را به سمتش رها می‌کند. سعدی می‌خواهد سنگی بردارد می‌بیند سگ‌ها یخ زده و به زمین چسبیده اند. در شرایط فعلی چنین حالتی در صنعت نشر دیده می‌شود. برای اهل فرهنگ شرایطی پیش آمده است که از یک سو با مافیای کاغذ، قاچاق کتاب و کلکسیونی از این مشکلات روبه رو هستیم از سوی دیگر هیچ حمایت و پشتیبانی‌ای از آن‌ها نمی‌شود.

شرفشاهی ابراز کرد: در شرایط کنونی بازار نشر اداره مالیات هم ناشران و کتابفروشان را به بهانه‌های مختلف جریمه می‌کند. با این سیستم ناکارآمد بسیار طبیعی است که در حوزه فرهنگ فعالند دچار یاس شوند. ادامه حضور در این عرصه را برنمی تابند. در شرایطی که هیچ تشویق و ترغیبی در صنعت نشر وجود ندارد مشکل تازه‌ای نیافرینند. چون به اندازه کافی مسئولان ثابت کردند دستشان برای تغییر و تحول خالی است. مشکلی بر مشکلات این صنعت نیفزایند.

وی با اشاره به اینکه سازمان‌ها و نهاد‌ها به نوعی در مشکلات صنعت نشر دخیل هستند و دست به دست هم می‌دهند تا اوضاع اسف انگیز نشر بدتر شود تصریح کرد: اداره مالیات حتی از سال‌های گذشته به بهانه‌های مختلف ناشران و کتابفروشان را جریمه می‌کند. این آب سردی است که روی سر ناشر ریخته می‌شود. مشکل این است سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف با یکدیگر هماهنگ نیستند. هرکدام شیوه خودشان را دارند. از یک سو قانون می‌گوید؛ ناشران و کتابفروشان باید از پرداخت مالیات معاف باشند از سوی دیگر سازمان امور مالیاتی این مسئله را قبول نمی‌کند. ناشران باید هرسال اظهارنامه مالیاتی تنظیم کنند و به بهانه‌های مختلف آن‌ها را به دفاتر ممیزی شان بکشانند. این آب سبویی که پر شده است از یک جایی لبریز می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

374819