اهداف پنهان سفر مشاور امنیت ملی امارات به ایران چیست؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با پرسون ابعاد مختلف سفر مشاور امنیت ملی امارات به ایران را تشریح کرد.
تصویر اهداف پنهان سفر مشاور امنیت ملی امارات به ایران چیست؟

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار پرسون، در خصوص اهداف سفر مشاور امنیت ملی امارات به ایران گفت: سفر شیخ طحنون بن زاید به تهران در چهارچوب بازتعریف سیاست های امارات نسبت به ایران قابل تجزیه و تحلیل است، امارات متحده در طول دو سال اخیر به نوعی رابطه خود با رژیم صهیونیستی را عادی‌سازی کرد و قصد داشت با بهره‌گیری از ظرفیت لابی صهیونیستی در ایالات متحده نیروهای مسلح اش را بازسازی کند و با نزدیک شدن به این رژیم چتر حمایت آمریکا را بر امارات و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس توسعه دهد.

هانی‌زاده بیان کرد: اما لغو قرارداد فروش هواپیمای جنگی اف ۳۵ یک نوع پیمان شکنی آمریکا نسبت امارات متحده عربی تلقی می‌شد و امارات به این نتیجه رسید که تکیه بر آمریکا و رژیم صهیونیستی نمی‌تواند یک قدرت برتری را برای این کشور ایجاد کند و در نتیجه ایران به عنوان قدرت تاثیرگذار می‌تواند در حفظ ثبات منطقه کمک کند.

وی افزود: با توجه به اختلافات اخیر عربستان و امارات با آمریکا بر سر مسائل نظامی و لغو قراردادهای تسلیحاتی به امارات و این که فرانسه در حال ایفای نقش منطقه ای است، به نظرمی‌رسد که امارات سعی دارد پل های شکسته میان خود و ایران را ترمیم کند و سفر شیخ طحنون‌ بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات می‌تواند مناسبات جدیدی برای بازتعریف در رابطه تهران ابوظبی باشد. ضمن این که ثبات بیشتری نیز در منطقه ایجاد می شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: شش ماه است که عربستان در حال مذاکره پنهان با ایران در بغداد است و این انتظار وجود دارد که با کاهش نقش آمریکا در منطقه، ایران نفوذ بیشتری پیدا کند. امارات نیز به خوبی می داند که بدون ایران امکان حل مناقشات منطقه‌ای از جمله جنگ یمن وجود ندارد.

هانی‌زاده بیان کرد: روابط ایران و امارات در طول جنگ یمن دستخوش فراز و فرودهایی شد، شرکت امارات در ائتلاف عربستان علیه یمن باعث خشم تهران شد و ایران بارها نسبت به پیامدهای جنگ ظالمانه ائتلاف سعودی علیه یمن هشدار داد. با توجه به این که عربستان ۳۵۰ میلیارد دلار در طول هفت سال گذشته در یمن هزینه کرده و هیچ‌گونه دستاوردی نداشته، امارات نیز از ائتلاف عربستان خارج شده و به همین دلیل در حال حاضر این تلقی نزد عربستان و امارات وجود دارد که می توان از طریق دروازه‌های تهران به جنگ یمن پایان داد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: امارات رابطه شتاب‌زده‌ای با رژیم صهیونیستی برقرار کرد، اما اکنون به‌ شدت از این وضعیت پشیمان است. زیرا امارات متحده عربی قصد داشت از ظرفیت لابی اسرائیل برای خرید اسلحه و هواپیما استفاده کند که این امر محقق نشد.

374493