این مصاحبه نیست / گفتگوی تبلیغاتی رئیس و کارمند است

او نه در جایگاه یک مصاحبه کننده حرفه‌ای بلکه در قالب یک هوادار ظاهر شد که هیجان حمایت و تایید او را به سبقت از رئیسی وامی داشت.
تصویر این مصاحبه نیست / گفتگوی تبلیغاتی رئیس و کارمند است

به گزارش سایت خبری پرسون، رضا غبیشاوی روزنامه‌نگار نوشت: گفتگوی تلویزیونی اخیر سید ابراهیم رئیسی، نه یک مصاحبه رسانه ای بلکه یک سخنرانی تبلیغاتی رئیس جمهوری در کنار یکی از کارمندانش بود. این مصاحبه، ارزش رسانه‌ای ندارد بلکه باید آن را در چارچوب تبلیغات سیاسی مشاهده کرد.

مهدی مهدی‌قلی مجری یا مصاحبه کننده صداوسیما در این برنامه، نه تنها به سراغ سوالات و موضوع چالشی و انتقادی نرفت بلکه در برخی مواقع، در بیان جملات تایید آمیز درباره رئیسی و دولت، گوی سبقت را از رئیس جمهوری هم می ربود.

او بیش از اندازه از کلمات محترمانه و تشریفاتی درباره رئیس جمهور استفاده کرد تا جایی که این شک و تردید به وجود آمد که رئیس جمهور در حال پاسخ است یا مسابقه ای میان او و گوینده در حمایت و تایید دولت وجود دارد. صحنه های تعارف آمیز مصاحبه گر و رئیسی یادآور تعارفات کارمند و رئیس اداره در سریال برره مهران مدیری بود.

البته انصافا مهدی مهدی قلی مجری این گفتگو در برنامه اصلی خود یعنی "نگاه یک" (برنامه گفتگوهای چالشی در شبکه یک) به مراتب حرفه‌ای تر ظاهر می شد و توانست برنامه‌هایی به مراتب جذاب‌تر ارائه کند.

در مصاحبه حرفه‌ای، مصاحبه کننده باید بی طرف باشد. مصاحبه کننده نباید سوگیری و جهت گیری داشته باشد. مصاحبه کننده باید در مصاحبه به دنبال کشف واقعیت ها و حقایق پنهان مهم و جذاب باشد. او باید تلاش کند در گفت و گو برای سوالات افکار عمومی، پاسخی بیابد.

در هر مصاحبه رسانه ای، قطعا باید مصاحبه کننده احترام و چارچوب های اخلاقی را رعایت و حفاظت کند اما آنچه در این گفتگو بروز کرد فراتر از این بود و تعارفات به مرحله ای از مبالغه رسید که به نظر می رسد کارمندی در محضر رئیس، لب به تعریف و تمجید می گشاید.

در این گفتگو سوالات به سمت موضوعات انتقادی یا چالش برانگیز نرفتند. نه سوالی درباره افزایش قیمت دلار مطرح شد نه مذاکرات هسته ای مورد سوال قرار گرفت. مصاحبه کننده نه به داستان گرانی و تورم ورود انتقادی داشت نه ادعای کنترل تورم رئیسی را به چالش کشید. او نه در جایگاه یک مصاحبه کننده حرفه ای بلکه در قالب یک هوادار ظاهر شد که هیجان حمایت و تایید او را به سبقت از رئیسی وامی داشت.

بینندگان و شنوندگان برنامه نه یک مصاحبه رسانه‌ای حرفه‌ای یا نیمه حرفه‌ای یا شبه حرفه‌ای بلکه سخنرانی تبلیغاتی یک رئیس جمهور را شاهد بودند بدون جذابیت ولی با چاشنی دافعه.

شاید به قول محمد دلاوری خبرنگار کیفی صداوسیما "وقتی بود و نبود این مجری در این برنامه فرقی ندارد بهتر بود کلا حذف شود". دلاوری در واکنش به گفتگوی زنده رئیسی توییت کرد: "این «گفتِ» زنده با مردمه نه «گفت و گو» با احترام به استادان خودم، بد نیست در این برنامه«مجری» کلا حذف بشه چون بود و نبودش فرقی نداره، ظاهرا سرانِ قوا بعدِ به قدرت رسیدن شانشون بالاتر از اینه که«پاسخ» بدن، این سنتِ همیشگی بوده"

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: عصر ایران

374268