وزیر فرهنگ درگذشت آیت الله سیدرضی شیرازی را تسلیت گفت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت آیت الله سیدرضی شیرازی را تسلیت گفت.
تصویر وزیر فرهنگ درگذشت آیت الله سیدرضی شیرازی را تسلیت گفت

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: خبر رحلت عالم پارسا و فقیه دانشمند، مرحوم آیت الله سیدرضی شیرازی موجب حسرت و تاسف عمیق شد.

وزیر فرهنگ در این پیام افزود: آن سالک الی الله در عمر شریف و پر برکت خویش محضر اعاظم و بزرگان حوزه دین را درک کرد و ضمن کسب فیض از محضر علمای نامی، خود به مدارج والای دینی و فقهی دست یافت. پس از رحل اقامت در تهران، سال های متمادی به تدریس سطوح عالیه خارج فقه، اصول و فلسفه پرداخت و ضمن تالیف و تقریر چند اثر مکتوب، شاگردان بسیاری را در راستای حفاظت از حریم دیانت و شریعت تربیت نمود.

در بخش دیگر این پیام آمده است:‌ ایشان عالم وارسته ای بود که سال ها در مسجد شفا، در کنار انجام امور دینی، حضوری پررنگ در مسائل اجتماعی داشت. اینجانب ضمن عرض تسلیت درگذشت این فقیه فقید به محضر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه، علاقه مندان، شاگردان و بویژه بیت مکرم آیت الله سیدرضی شیرازی(ره)، از درگاه خداوند متعال برای آن عالم عامل علو درجات و همنشینی با اولیاءالله در اعلی علیین و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت می نمایم.

آیت‌الله حاج سید رضی شیرازی، مجتهد، فقیه و فیلسوف و از نوادگان میرزای شیرازی و استاد مبرز حوزه علمیه تهران در ۹۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

آیت الله شیرازی در نجف اشرف به تحصیل مراحل علمی، اعم از مقدمات، سطح و خارج فقه و اصول پرداخت. برجسته‌ترین استادان وی در نجف بزرگانی همچون سید محمد حسین شیرازی، جد مادری ایشان محمدکاظم شیرازی و حسین حلی بوده‌اند. وی نخستین اجازه اجتهاد را در سال‌های جوانی از محمد حسین کاشف الغطاء دریافت کرد و خارج فقه را به مدت هفت سال از محمدتقی آملی درک فیض کرد.

وی کتب فلسفه و عرفان از قبیل شرح منظومه، اشارات، اسفار و شرح فصوص را نزد فلاسفه و فقهای مشهوری چون آقا میرزا مهدی الهی قمشه‌ای، آقا میرزا ابوالحسن شعرانی، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، آقا میرزا احمد آشتیانی، فاضل تونی، میرزا محمدعلی حکیم شیرازی و حائری سمنانی فرا گرفت.

از آثار او درس‌هایی از شرح منظومه است: ابیات حکیم الهی، ملاهادی سبزواری (۱۲۱۲-۱۲۹۰ ه. ق) در حکمت الهی و مباحث مرتبط با آن (۱۰۴۹ بیت) با عنوان المنظومه فی الحکمه شناخته می‌شود. همچنین شرح جامع او بر همین ابیات، به شرح منظومه، در نزد اهل حکمت شناخته شده‌است. این کتاب مجموعه تقریرات دروس سید رضی شیرازی و توضیحات لازم و ضروری پیرامون فهم هر قطعه از ابیات منظومه است. این اثر در ۲ مجلد و بیش از ۲ هزار صفحه توسط انتشارات حکمت در سال ۱۳۸۳ برای نخستین بار منتشر و به عنوان کتاب برگزیده سال حوزه انتخاب شد از جمله آثار وی بود.

نگاه ناب کتابی که به منظور تقویت مبانی نسل جوان در و حل گره‌های فکری آنان در سال ۱۳۵۰ تألیف شده،‌ مجموعه زلال حکمت (مجموعه سخنرانی‌ها) و الاسفار عن الاسفار از دیگر آثار آیت الله سید رضی شیرازی است.

373644