به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجانغربی، طی 2 سال گذشته ویروس کرونا تغییر و تحولات بر نظام آموزشی کشور و سبک تدریس مدارس گذاشته و خانواده و مدارس را دچار نگرانیهای کرده است در این راستا برای بررسی موضوع و مشکلات موجود خبرنگار پرسون را بر آن داشت گفتوگویی با مریم حاجی هاشم معلم برتر ترتیب دهد که از تجارب خود در ایام تدریس شان از قبل و بعد کرونا و کلید واژه موفقیت شان در تدریس صحبت میکنند:
پرسون: خود را مختصراً معرفی بفرمایید و از زمان فعالیتهای آموزشیتان بفرمایید؟
حاجی هاشمی: مریم حاجی هاشم هستم و در حدود ۱۴ سال آموزش در زمینههای ارتباطی و تربیتی دارم. سالهای ۷۸ تا ۸۱ معاون پرورشی و مدرس پیامهای آسمانی و قرآن مقطع ابتدایی بودم.
حدود سه یا چهارسال در مهد قرآن با بچه های ۴ تا ۷ ساله کار کردم و از سال ۸۶ به عنوان مربی تربیتی در مساجد حلقه های تربیتی داشتم، از سال ۹۱ در مدرسه تدریس درسهای تفکر و سبک زندگی و آمادگی دفاعی و هوش هیجانی و معنوی دارم و درس سواد رسانه هم تدریس کردم و با کارگاههای تربیتی در زمینه رشد متعادل و تکنیکهای ارتباطی دارم.
پرسون: اولین روز مدرسه را چگونه شروع می کنید در این سال ها که آموزگار بودید؟
حاجی هاشمی: اولین روز مدرسه برای من یک فرصت تازه محسوب میشود و فرصتی دوباره برای حرکت الهی و هدفمند برای حضور در موقعیت ارتباطی و ارزیابی خودم، برای تجربههای تازه و تلاشهای انگیزه بخش و برای بررسی فضای جامعه و اندازه گیری پیشرفتها و موانع، در این راستا ارتباط آموزشی و پرورشی برای من میدان خدمت و رضایت خداست .
پرسون :شما در تدریس خود از چه روشها و شیوههایی استفاده میکنید که تفاوت ایجاد میکند؟
حاجی هاشمی: مهمترین روش من در تدریس، ارتباط پژوهش محور و گفتگو محور هست که این روش باعث ایجاد فرصت امن برای دانش آموز در بیان نظریات و خوب گوش کردن میشود. احترام به وجود انسانی و هوش الهی دانش آموز و تدریس همراه شوخی و طنز و هیجان مثبت، استفاده از مطالعات زیاد کتابهای مرتبط و دادن اطلاعات کاملتر و آگاهیهای بیشتر، ارتباط جدی با نظریات دانش آموز و اهمیت دادن به نظریات از شگردهای من برای تدریس است.
پرسون: با توجه به متفاوت بودن سطح هوشی دانشآموزان چگونه توانستید تعادل ایجاد کنید؟
حاجی هاشمی: همه دانشآموزان دارای استعداد هستند و بایستی اهتمام جدی در خصوص شناسایی ظرفیتها به وجود آید در این راستا شناسایی ظرفیتها و قرار دادن دانش آموز در موقعیت متناسب با ظرفیت باعث میشود که همه احساس توانمندی کنند، استفاده از همه دانش آموزان در میدان نظریه پردازی و اجرا و ایجاد میدانهای متفاوت کمک شایانی برای شناسایی استعدادها خواهد کرد.
پرسون: نقش مشارکت والدین در امر تدریس شما چگونه بوده است؟
حاجی هاشمی: چون حیطهی علمی موارد تدریس بنده، بیشتر در سبک زندگی و مهارتهای ارتباطی بوده ،خانواده ها با استقبال از نوع ارتباط و موضوعات مورد گفتگو ، من و فرزندانشون رو تشویق میکنند و نظریات را بیان کرده و در این مسیر با من هم اندیشی و همدلی و همراهی دارند.
پرسون: به نظر شما یک معلم خوب دارای چه ویژگیهایی است و به چه ظرافتهایی توجه دارد؟
حاجی هاشمی: معلم خوب اول از همه مربی نفس خود است و دارای امنیت روانی و اقتدار ارتباطی است، هدفش بندگی خداست و تلاشش خالی از منفعت طلبی مادی صرف است، معلم خوب تخصص و تعهد دارد و در سالهای کار با ارزیابی منطقی و نقد پذیری رشد میکند و تجربه اش قابلیت انتقال دارد و در این راستا معلم خوب، ارزش فعالیت خود را میداند و با احترام رفتار میکند.
پرسون: برای سایرهمکاران چه توصیه ای دارید تا در کار تدریس و ارتباط با دانش آموزان موفق باشند؟
حاجی هاشمی: اول از همه خودباوری و تقویت علمی دائمی داشته باشند و بایستی سواد ارتباطی افراد به طور دائم به روزرسانی شده و عمل متعادل داشته باشند.
پرسون: تعامل مدیریت مدرسه با معلمین بایدچگونه باشد؟
حاجی هاشمی: اندیشه مدیر یک مجموعه، روحی است که در تمام مجموعه حضور دارد مدیر باید قوی و مقتدر و محترم و تلاشگر باشد ، مدیر باید رفتار مهندسی شده داشته باشد و تشکیلات را با عدالت رهبری کند مدیر به معلمین روح حرکت و نظم تزریق میکند و باید با برنامه ریزی به موقع و منظم مجموعه آموزشی خود را هدایت کند.
پرسون: درچشم شما چه دانش آموزانی همیشه به یاد شما می مانند؟
حاجی هاشمی: دانش آموز با ادب و تلاشگری که هدفش را با جدیت دنبال میکند و از اشتباه نمیترسد و قدرت حل مساله دارد.
خبرنگار و مصاحبه گر: محمد احمدی