قرارداد جدید گاز موجب آرامش خاطر مردم مناطق شمالی می‌شود

یک عضو کمیسیون انرژی گفت: با توجه به مشکلاتی که برای تأمین گاز مردم در طی این سالها به وجود آمده بود، انعقاد قرارداد جدید سوآپ گاز می‌تواند موجب آرامش خاطر مردم و مسئولین این مناطق شود.

تصویر قرارداد جدید گاز موجب آرامش خاطر مردم مناطق شمالی می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، درباره انعقاد قرارداد سوآپ گازی بین ترکمنستان و ایران گفت: یکی از کارهایی که در این دولت به خوبی به آن اهتمام ورزیده می‌شود ولی دولت قبل اینطور نبود، ارتباط با تمام دنیا مخصوصاً با همسایگان است که این راهکار به خوبی توسط وزیر امور خارجه از اولین روزهای شروع به کار خود دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: در جلسه هفته گذشته نمایندگان استان‌های شمالی با آقای رئیسی هم ما مشکل گاز این مناطق را مطرح کردیم و ایشان وعده دادند که در جلسه آتی اجلاس اکو موضوع واردات قرارداد از ترکمنستان را پیگیری می‌کنند.

سنگدوینی با اشاره به اینکه سفر پیشین وزیر نفت به ترکمنستان موجب محیا شدن شرایط انعقاد این قرارداد شد گفت: بنده پیش از این هم به آقای زنگنه و پس از آن به مهندس اوجی گفتم که چون ما با مشکل تأمین گاز خانگی و صنعتی در استان‌های شمالی و حتی خراسان مواجه هستیم اولویت خود را از سرگیری واردات گاز از ترکمنستان قرار دهید و به حمدالله دیشب اتفاق رقم خورد و بنا شد سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد گاز از طریق ایران به کشور آذربایجان سوآپ شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه این اقدام باعث آرامش خاطر مردم و مسئولین مناطق شمالی بابت تأمین گاز در زمستان می‌شود، اظهار داشت: زمستان ۸۶ که بنده مسئولیت شرکت گاز استان را داشتم، شاهد بودم که چگونه قطعی گاز از ترکمنستان باعث ایجاد مشکل و سختی در زندگی روزمره مردم و صنایع شد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا افزود: یک معبر گازی از سمت کردکوی و گمیشان و یک معبر هم از سمت سرخس وجود دارد و زیرساخت این انتقال گاز کاملاً وجود دارد. البته اینکه چقدر از این گاز سهم ایران می‌شود در توافقات مشخص شود.

سنگدوینی در پایان تأکید کرد: علاوه بر این کار من از مجموعه وزارت نفت خواهش می‌کنم بر روی بحث‌های زیربنایی بهینه‌سازی مصرف انرژی هم تمرکز کند. کاهش مصرف الزاماً با خواهش از مردم محقق نمی‌شود و اتفاقاً ما در کمیسیون انرژی به وزرای نفت، نیرو و صمت تأکید کردیم که تجهیزات برقی و گازی با بازدهی بالاتر را در اختیار مردم قرار دهند تا شاهد کاهش مصرف باشیم.

منبع: مهر

373146