مروری بر مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته:

از کاهش نرخ تورم تا صعود دلار و حواشی حقوق‌های نجومی در دولت رئیسی

دلار با افزایش قیمت وارد کانال 29 هزار تومانی شد.
تصویر از کاهش نرخ تورم تا صعود دلار و حواشی حقوق‌های نجومی در دولت رئیسی

به گزارش سایت خبری پرسون، گزارش مرکز آمار از نرخ تورم سالانه حاکی از کاهش یک درصدی تورم در آبان ماه ، به گونه ای که این رقم به 44.4 درصد رسیده است. همچنین نرخ تورم نقطه‌ای آبان در مقایسه با ماه قبل با کاهش 3.5 درصدی به حدود 35 درصد رسیده است. به نظر می‌رسد اقدامات دولت سیزدهم در جهت توقف رشد بی‌سابقه تورم در کشور است و این موضوع با کاهش قیمت‌ها منافات دارد. به عقیده کارشناسان اقتصادی تورم تحت تأثیر دو عامل خارجی یعنی تحریم ها و داخلی، بحث موانع تولید است.

حمایت دولت و مجلس از بورسی‌ها

قصد مجلس برای حمایت از زیان دیدگان در بازار بورس آشکار است و اخیرا نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیشنهادی مبنی بر پرداخت وام 50 و 100 میلیونی به سهامداران زیان دیده ارائه کرده است، کارشناسان بازار سرمایه واکنش های مثبت و منفی نسبت به این طرح داشته و بر ابهامات موجود در این زمینه تاکید کردند.

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور نیز از طرح جدید خود برای حمایت از سرمایه گذاران بورس رونمایی کرده و از ضرورت تشکیل کانون سهامداران خرد برای تأثیرگذاری در تصمیمات خبر داده است.

نوسانات نرخ دلار

هر چند دلار در آستانه مذاکرات 8 آذر اندکی افت کرده بود و خوش بینی هایی در این زمینه وجود داشت، اما روز چهارشنبه با افزایش قیمت و ورود دلار به کانال 29 هزار تومانی در بازار آزاد ورق برگشت. قیمت ارز در صرافی های رسمی همچنان ثابت است و همین اختلاف قیمت میان ارز دولتی و آزاد سبب افزایش تقاضا و خرید و فروش در این زمینه شده است. همچنین کسانی که قبلا دلار خرید کرده بودند با افزایش قیمت، فروشنده شدند.

معضل حقوق‌های نجومی در دولت رئیسی

حقوق های نجومی در دولت رئیسی ابعاد تازه ای پیدا کرده و دیگر خبری از حقوق های چند ده میلیونی نجومی نیست و این رقم به 200 میلیون تومان رسیده انتشار خبر این موضوع واقعیت دریافتی مسئولان در کشور و عمق فاجعه در این رابطه را مشخص کرد.

این موضوع حتی واکنش رئیس‌جمهور را نیز به دنبال داشت. رئیسی پرداخت حقوق های نامتعارف را غیرقابل تحمل دانسته و از سازمان اداری استخدامی خواسته که قبل از نهایی شدن بودجه 1401 نسبت به تدوین یک نظام پرداخت عادلانه حقوق و دستمزد اقدام کند.

وضعیت بازارها در آبان ماه

در ماهی که گذشت بازارهای ارز، طلا و سکه به روند افزایشی خود ادامه دادند و در این میان بازار بورس روند نزولی داشت. افزایش قیمت دلار که تحت تأثیر بلاتکلیفی وضعیت برجام است، سبب رشد سایر بازارهای موازی شده و در این میان هر چند بازار بورس با افت 10 هزار واحدی هفته معاملاتی را به پایان رساند، کارشناسان از رونق بازار با تثبیت قیمت دلار خبر می دهند.

معضل کسری بودجه دولت

کسری بودجه سال 1400 که یادگار دولت روحانی برای رئیسی محسوب می شود، همچنان موضوع مهمی است، وزیر اقتصاد ابتدا پیشنهاد فروش اموال و دارایی های مازاد دولت را مطرح و سپس در نامه ای به رئیس جمهور 15 مانع تحقق این فرآیند را اعلام و خواستار تصویب بخشنامه جدید در این رابطه شد. همچنین فروش اوراق نیز برای جبرا این کسری توسط دولت انجام شده است.

شرایط سخت فعلی سبب شده تا دولت با دقت بیشتری بودجه سال 1401 را تدوین کند، دولت گفته که بودجه سال آینده بدون کسری بودجه بسته شده است.

جریمه مشترکان پرمصرف گاز

کمبود گاز طبق پیش بینی ها محقق شد و در گام اول صنایع از گاز محروم و به مازوت روی آوردند، اکنون اوجی، وزیر نفت از جریمه مشترکان پرمصرف گاز خبر داده و از مردم خواسته تا صرفه جویی کنند.

372645