حق الزحمه دستیاران پزشکی افزایش یافت

پس از اینکه یکی از دستیاران پزشکی در حضور مقام معظم رهبری نسبت به مشکلات معیشتی این گروه گلایه کرد بالاخره پس از مدت ها مصوبه ای به منظور پاسخ به مطالبه صنفی دستیاران به تصویب رسید.

تصویر حق الزحمه دستیاران پزشکی افزایش یافت

به گزارش سایت خبری پرسون، شرایط خاص آموزش دستیاری پزشکی موضوعی است که در چند سال اخیر به ترند آموزش پزشکی بدل شده است. دوره ای که از سوی متولی اصلی آن وزارت بهداشت یک دوره آموزشی محسوب می شود زیرا پزشکان عمومی پس از گذراندن یک آزمون سخت وارد دوره رزیدنتی یا دستیاری تخصصی پزشکی می شوند.

از سوی دیگر این دستیاران هستند که بار اصلی درمان را در بیمارستان های دانشگاه‌های علوم پزشکی که در واقع بیمارستان های دولتی کشور هستند بر عهده دارند. دستیاران باید از سویی در کنار اساتید از آنها فرابگیرند از سوی دیگر در کنار دانشجویان سال آخر پزشکی (اینترن‌ها) به امور آموزشی و درمانی بخش های بیمارستان رسیدگی کنند.

با این وجود آنها حق و حقوق یک پزشک عمومی را هم دریافت نمی کنند و حقوقی کمتر از یک فرد با کاری دفتری و با مدرک کارشناسی دریافت می‌کنند.

در سه چهار سال اخیر نمایندگان دستیاران پزشکی در شوراهای صنفی و سایر گروه های دانشجویی در چند سال اخیر موضوع مشکلات معیشتی و گرفتاری هایی این گروه را به طور مکرر در محافل مختلف اعلام کرده‌اند.

دیدار نخبگان با رهبری و طرح مسئله دستیاران

تازه ترین محفل طرح این موضوع دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی با رهبری بود. جایی که یکی از دانشجویان پزشکی از مقام معظم رهبری درخواست کرد به این موضوع ورود کنند و مشکلات این قشر که از سخت ترین آزمون ها گذر کرده اند که بتوانند در عرصه خدمت وارد شوند را مورد عنایت قرار دهند.

محمدرضا گنج دانش - دانشجوی پزشکی و دارنده مدال طلای المپیاد دانشجویی در این جلسه عنوان کرد: ۱۰ سال است که وزرای بهداشت کشور به این موضوع واقف هستند که دستیاران زیر فشار هستند. ۴۰۰ تا ۵۰۰ ساعت فعالیت شغلی، فشار روانی، استرس های روانی بالا با حقوق ۳.۵ میلیون تومنی فشار بسیار زیادی را به دستیاران وارد می کند.

وی افزود: برای این معضلات راهکار وجود دارد و امیدواریم با تاکیدات حضرتعالی این نکته هم محقق شود.

مقام معظم رهبری در پاسخ به درخواست این دانشجو خطاب به دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت تاکید فرمودند که وزیر بهداشت شنیدند و این موضوع دستیاران را پیگیری کنید.

وزارت بهداشت در واکنش به این موضوع، مسئله حق الزحمه دستیاران پزشکی را با مصوبه هیات امنایی به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ کرد.

نامه وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها

دکتر ابراهیم گلمکانی نماینده وزیر و دبیر هیات های امنا، مجامع و شوراها در نامه ای فوری خطاب به ریاست دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام کرد: «نظر به دستور وزیر بهداشت مبنی بر افزایش کمک هزینه تحصیلی دستیاران تخصصی گروه پزشکی، ترتیبی اتخاذ کنید تا جلسه هیات امنای آن دانشگاه با موضوع ذیل تشکیل و صورتجلسه نهایی جهت اقدامات بعدی به دبیرخانه ارسال شود.

حق االزحمه ۶ تا ۸ میلیونی برای دستیاران

موضوع دستور جلسه: در راستای رسیدگی به وضعیت معیشتی و رفاهی دستیاران و با توجه به نقش ایشان در کسب درآمدهای بیمارستانی از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ میزان کمک هزینه تحصیلی ماهیانه دستیاران رشته های تخصصی پزشکی بالینی از محل منابع مندرج در بودجه ۱۴۰۰ دانشگاه جهت دستیاران مجرد به مبلغ ۶۰ میلیون ریال (۶ میلیون تومان) و دستیاران متاهل به مبلغ ۸۰ میلیون ریال (۸ میلیون تومان) در تمامی مقاطع تحصیلی تعیین می شود.

در ادامه این نامه آمده است: چنانچه بودجه عملکردی سال ۱۳۹۹ آن دانشگاه در جلسات قبلی هیات امناء به تصویب نرسیده می تواند در جلسه مزبور مطرح و با هماهنگی مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت مورد تصویب قرار گیرد.»

پیش از این دکتر حمیدرضا اشراقی مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت یادآور شده بود: مصوبه افزایش کمک هزینه تحصیلی دستیاران پزشکی در دستور کار همه دانشگاه های علوم پزشکی که دستیار تخصصی دارند، قرار گرفته است. تاکنون حدود ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی این مصوبه را به صورت مصوبه هیات امنای دانشگاه‌ها اجرایی کرده‌اند.

وی اضافه کرده بود: به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی که دارای دستیار تخصصی، دانشجوی دکتری تخصصی و دستیار فوق تخصصی هستند اعلام شده است که می‌توانند از منابع اختصاصی خود ۲۰ درصد افزایش کمک هزینه تحصیلی که پیش از این اعلام شده بود را اعلام کنند و پس از ارائه گزارش عملکرد مصوبه هیات امنایی را دریافت کنند.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت تاکید کرده بود: موضوع افزایش ۲۰ درصدی کمک هزینه تحصیلی پیش از این در وزارت بهداشت مصوب شده است و به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد که این کمک هزینه را برای تمام دانشجویان واجدالشرایط اجرایی کنند.

اما میزان کمک هزینه تحصیلی دستیاران تخصصی و فوق تخصصی بالینی در سال قبل چه میزان بود.

بر اساس جدول کمک هزینه تحصیلی دستیاران تخصصی بالینی در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ میزان کمک هزینه دستیار مجرد سال یک ۲۵.۰۴۷.۰۰۰ ریال و کمک هزینه دستیار متاهل سال یک ۳۲.۰۹۱.۴۶۹ ریال بود. این میزان برای دستیاران سال ۲ به ترتیب ۲۶.۲۲۱.۰۷۸ ریال برای مجرد و ۳۳.۲۶۵.۵۴۷ ریال برای متاهل بود. همچنین کمک هزینه دستیار مجرد سال سه ۲۷.۷۸۶.۵۱۶ ریال و کمک هزینه دستیار متاهل سال سه ۳۴.۸۳۰.۹۸۵ ریال بود.

این میزان برای سال ۴ به ترتیب ۲۸.۹۶۰.۵۹۴ ریال برای مجرد و ۳۶.۰۰۵.۰۶۳ ریال برای متاهل و همچنین برای سال ۵ به ترتیب ۳۰.۵۲۶.۰۳۱ ریال برای مجرد و ۳۷.۵۷۰.۵۰۰ ریال برای متاهل بود. همچنین کمک هزینه تحصیلی دستیاران فوق تخصصی بالینی در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ برای دستیار فوق تخصصی مجرد ۵۸.۶۰۳.۴۰۲ ریال و برای دستیار فوق تخصصی متاهل ۶۱.۵۶۵.۵۷۲ ریال بوده است.

در همین راستا دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت از افزایش حق الزحمه دستیاران تخصصی برای سال جاری خبر داد و گفت: در آغاز کار وزارت بهداشت در دولت جدید قول دادیم که بعد از سال‌های به وضعیت دستیاران تخصصی رسیدگی کنیم که با دستور وزیر بهداشت، بسیج معاونت‌های تابعه و انجام اقدامات کارشناسی، به عنوان اولین گام، حق الزحمه دستیاران تخصصی افزایش می‌یابد.

وی افزود: بر این اساس، حق الزحمه دستیاران مجرد، ۶۰ میلیون ریال و دستیاران متأهل نیز ۸۰ میلیون ریال خواهد بود و اعتبار این افزایش نیز از محل درآمد اختصاصی بیمارستان‌های آموزشی کشور بوده که دستیاران نقش مهمی در حصول آن ایفا می‌کنند. طبق دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد پزشکان، کارانه نیز به دستیاران تعلق خواهد گرفت.

البته افزایش حق الزحمه تنها یکی از مشکلات دستیاران پزشکی بوده است و دستیاران امیدوار هستند که موضوعاتی از جمله بیمه، سوابق کاری، بیمه های تکمیلی و اصلاح آیین نامه های آموزشی و کاهش کشیک ها نیز در دستور کار قرار گیرد.

بر اساس اعلام صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت از زمان ارائه بیمه سلامت، بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی درمان برای دستیاران بیش از ۲ هزار و ۸۸۰ نفر از دستیاران بیمه تامین اجتماعی شده‌اند و حدود ۸ هزار نفر در سامانه صندوق رفاه دانشجویان ثبت نام کرده‌اند.

همچنین در ادامه این مطالبات موضوع تبدیل دوره دستیاری به شغل نیز قرار دارد که به گفته مدیران وزارت بهداشت لایحه این موضوع تهیه شده است و قرار است در دستور کار معاونت های مختلف وزارت بهداشت قرار گیرد.

در همین زمینه معاون آموزشی وزارت بهداشت پیش از این تاکید کرده بود که کابوس دستیاری در کشور باید روزی پایان یابد و به جای آن، فضایی آرام، امیدبخش و سرشار از انگیزه برای یادگیری و خدمت به بیماران جایگزین شود.

باقری فرد خاطرنشان کرده بود: در دولت جدید یکی از اولویت های مهم و ضروری وزیر بهداشت و معاونت آموزشی، اصلاح ساختار دستیاری، افزایش کیفیت آموزش و تقویت معیشت دستیاران از طریق منابع مالی پایدار از اولویت های وزارت بهداشت است. در این مسیر، تبدیل دستیاری به شغل در دستور کار معاونت آموزشی قرار گرفته است تا با استفاده از تمام ظرفیت کشور، دستیاران از حداقل حقوق و مزایای یک پزشک عمومی بهره مند شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفته بود: همچنین کاهش استرس‌های بی مبنا و دریافت کارانه مناسب با تغییر برخی آیین نامه‌های ناعادلانه، از جمله فعالیت هایی است که در حال انجام است.

به نظر می‌رسد مطالبات صنفی دستیاران پزشکی بی پاسخ نمانده است و اکنون دستیاران در انتظار تغییر وضعیت مناسب‌تر برای آینده هستند. تغییر وضعیتی که پیش‌بینی می‌شود حتی در ارائه خدمت به مردم نیز تاثیرگذار باشد.

منبع: مهر

372045