پرسون بررسی می کند؛

مروری بر بیانات کلیدی و مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان

رهبر معظم انقلاب در 26 آبان ماه دیداری با جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور داشتند که در این گزارش به مرور مهم ترین بیانات ایشان می پردازیم.
تصویر مروری بر بیانات کلیدی و مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان

به گزارش سایت خبری پرسون، رهبر انقلاب اسلامی در این جلسه نکاتی درباره مسئله‌ نخبگی و وظایف نخبگان را بیان کردند و فرمودند که نخبگی یک نعمت و موهبت خدایی است و نخبگان باید قدر نعمت نخبگی را بدانند و براساس آن کار و تلاش کنند. همچنین ایشان فرمودند که مجموعه‌ی حکمرانی، مسئولین، پدر و مادر، معلمین و اساتید هم باید از نخبه قدردانی کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگر از رهنمودهای خود از نخبگان خواستند که احساس مسئولیت در قبال مسائل کشور داشته باشند. ایشان فرمودند: این برداشت که همه چی باید آماده باشد تا نخبه بتواند کار بکند، برداشت درستی نیست. گاهی بایستی با موانع مبارزه کنید. نامهربانی‌ها نبایستی نخبه را از ادامه‌ی راه و از فعالیت و از تلاش منصرف بکند و نباید دلسرد بشوند. نخبه بایستی شکر کند، شکر عملی این است که تلاش کند، فعالیت کند.

ایشان تأکید کردند که نخبه‌ی علمی بایستی به آینده‌ و افقی که برای علم در کشور ترسیم شده چشم بدوزد.

باید جوری حرکت بکنیم که ایران در دنیا منبع علم محسوب بشود. یعنی اگر کسانی بخواهند به جدیدترین یافته‌های علمی دست پیدا کنند ناچار بشوند فارسی یاد بگیرند. این یک آینده‌ی ممکنی است.

رهبر انقلاب مراحل رسیدن به مرجعیت جهانی در زمینه علم را به ترتیب مرحله‌ی اول: کم کردن فاصله خودمان با مرز دانش جهانی، مرحله‌ی دوم: عبور از خطوط دانش جهانی و مرحله‌ی سوم: دنبال کردن تمدن نوین اسلامی دانستند و بر آفرینش علمی تأکید کرده و فرمودند نوآوری در علم ناشی از این است که یک قانونی را که در طبیعت وجود دارد و تا امروز کشف نشده، شما کشف می‌کنید، براساس آن تولید علم می‌شود، باید دنبال این باشیم.

رهبر معظم انقلاب به نخبگان گفتند که باید به مسائل کشورفکر کنید و مسئله‌محور کار کنید. ایشان با بیان این که مسائل کشور بایستی از طرق علمی و با روش علمی حل بشود و می‌توان برای همه‌ی مشکلات کشور راه‌حل علمی پیدا کرد، مسائل مبتلابه امروز کشور را تشریح کردند.

مسئله مهاجرت نخبگان موضوع دیگری بود که در این جلسه مطرح شد. ایشان فرمودند آن چیزی که اشکال دارد مهاجرفرستی است و تشویق دانشجویان به ترک کشور خیانت است. ناامید کردن جوانان نسبت به آینده‌ی کشور، دلسرد کردن جوانان و آینده را به او تلخ و سیاه نشان دادن، خیانت است.

شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بحث مهم دیگر در این جلسه بود، ایشان فرمودند شرکتهای دانش‌بنیان خوشبختانه رشد خوبی داشته. باید افزایش هم پیدا کند، منتها سخت‌گیری بشود در رعایت ضوابطِ دانش‌بنیان بودن. صنایع بزرگ ما در کشور دانش‌بنیان نیستند، این عیب بزرگی است. شرط لازم برای رشد و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان این است که ما بتوانیم محصولات آنها را در داخل کشور رایج کنیم . سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص ملی کمتر از یک درصد است. باید افزایش یابد.

رهبر انقلاب خطاب به نخبگان فرمودند، نور چشمان کشور و ملّت هستید. ان‌شاء‌الله خداوند شما را برای این کشور نگه دارد.

371808