پرسون از مشکلات بزرگترین ایستگاه حمل و نقل کشور گزارش می دهد؛

کمبود خدمات در ایستگاه راه آهن پایتخت / افزایش کرایه حمل بار مسافر

بزرگترین و قدیمی ترین ایستگاه راه آهن کشور در محدوده جنوب پایتخت قرار دارد و روزانه هزاران مسافر برای تردد به سایر شهرهای دور و نزدیک به این محیط مراجعه می کنند.
تصویر کمبود خدمات در ایستگاه راه آهن پایتخت / افزایش کرایه حمل بار مسافر

به گزارش سایت خبری پرسون، نزدیک به یک صد سال از احداث این ایستگاه ریلی کشور می گذرد و با پیروزی انقلاب اسلامی نحوه خدمات رسانی در این ایستگاه افزایش پیدا کرده است، به طوری که با احداث آسانسور در سکوی ایستگاه راه آهن مسافران سالمند و معلول می توانند از آن بهره مند شوند و همچنین راه اندازی پل های برقی، نصب سایبان در محوطه ایستگاهی، تغییرات در معماری و دکوراسیون داخلی ایستگاه، احداث مسجد برای اقامه نماز مسافران، توسعه سالن انتظار و... از جمله اقداماتی بوده که در این ایستگاه برای آسایش هموطنان فراهم شده است.

باتوجه به اینکه حمل و نقل ریلی به عنوان ایمن ترین حمل و نقل در کشور ما به شمار می رود و به جرات می توان گفت طبق آمارها به دلیل نبود حوادث ریلی حوادث فوتی وجود ندارد که نشان از زحمات کارکنان این حمل و نقل پر طرفدار در کشورمان است؛ اما مشکلاتی نیز در خدمات دهی به هموطنان در این ایستگاه وجود دارد که در گزارش میدانی خبرنگار پرسون به آن پرداخته است.

هزینه بالای حمل بار مسافر

باربران حدودا 10تا15 دقیقه زمانشان را برای انتقال بار مسافران از ایستگاه تا قطار تلف می کنند، اما جا به جایی بار مسافری که از قطار پیاده می شود و به محوطه بیرونی ایستگاه مراجعه می کند کمتر از 5 دقیقه زمان می برد ولی باز هم باید همان مبلغ 14 هزار تومان را پرداخت کند، در حالی که بار بر خیلی در زمان بازگشت معطل نمی شود، که انتظار این است که دو نرخ را برای این خدمات در نظر بگیرند یا اینکه حجم بار را در نظر داشته باشند.

در محوطه بیرونی ایستگاه راه آهن تهران افراد با چرخ دستی هایی مستقر هستند که به محض ورود مسافر به محوطه و در خواست آنها بارشان را از محوطه راه آهن تا کوپه قطار و برعکس جا به جا می کنند، اما کرایه بالای این نوع خدمات موجب نارضایتی مسافران شده است، که در این باره محمدی یکی از مسافران در ایستگاه راه آهن که از این نوع خدمات بهرمند شده و به همراه دو فرزند خردسالش عازم شهر مشهد مقدس است به خبرنگار ما گفت: برای اینکه بتوانم از فرزندانم نگهداری کنم هنگام سوار شدن قطار مجبور هستم چمدانم را از طریق زحمت کشان باربری به قطار انتقال دهم.

وی ادامه داد: هزینه باربری نیز همانند سایر کالاها و اقلام در کشور افزایش پیدا کرده چرا که در گذشته هزینه حمل بار 10 هزار تومان بود که این روزها 14 هزار تومان است.

آن طور که این مسافر مطرح کرد: باربران حدودا 10تا15 دقیقه زمانشان را برای انتقال بار مسافران از ایستگاه تا قطار تلف می کنند، اما جا به جایی بار مسافری که از قطار پیاده می شود و به محوطه بیرونی ایستگاه مراجعه می کند کمتر از 5 دقیقه زمان می برد ولی باز هم باید همان مبلغ 14 هزار تومان را پرداخت کند، در حالی که بار بر خیلی در زمان بازگشت معطل نمی شود، که انتظار این است که دو نرخ را برای این خدمات در نظر بگیرند یا اینکه حجم بار را در نظر داشته باشند.

در این بین یکی از باربران به خبرنگار پرسون گفت: بخشی از درآمد باربرها در اختیار پیمانکار راه آهن قرار می گیرد و به این شکل نیست که هر آنچه که مسافر به ما پرداخت می کند برای خودمان باشد.

او که تمایلی ندارد نامش را در این گزارش درج کنیم، افزود: گاها برخی از مسافران لطف می کنند و انعامی برای ما در نظر می گیرند، اما برخی دیگر از مسافران همان کرایه مصوب هم به سختی پرداخت می کنند.

این باربر ایستگاه راه آهن تهران ادامه داد: این روزها به دلیل مشکلات اقتصادی که وجود دارد مسافران حاضر هستند بارشان را خودشان با مشقت جابه جا کنند تا هزینه ای برای حمل بار ندهند.

یک کیت برای بارزسی

بخش قابل توجهی از امنیت حاکم در ایستگاه های راه آهن و مسیری ریلی کشور بر عهده ماموران نیروی انتظامی است، این زحمت کشان همواره در نظم و امنیت جامعه کوشا هستند، در ایستگاه راه آهن نیز در ابتدای ورودی کیتی وجود دارد که زحمت کشان نیروی انتظامی بار مسافران را بازرسی می کنند تا به نظم و امنیت جامعه خدشه وارد نشود، در این بین تنها یک دستگاه کنترل بار برای بررسی کالاهای ممنوعه مستقر است که این موضوع عاملی برای ایجاد صف های طولانی و زمان بر برای مسافران شده است، این در حالی است که طبق گفته مسافران و مشاهدات خبرنگار ما دستگاه بازرسی دیگری در همجواری دستگاه فعال وجود دارد که مدت هاست بدون بهره برداری است، برخی معتقدند راه اندازی این دستگاه موجب کاهش صرف وقت و از بین رفتن صف طولانی انتظار مسافران می شود و همچنین دقت عمل بیشتری را برای زحمت کشان به وجود می آورد.

کمبود ویلچر در ایستگاه راه آهن

حتی برای این افراد در فرودگاه خودروهایی طراحی شده که فرد سالمند و معلول را از طریق بالابر به درب هواپیما انتقال می دهند تا این افراد حتی از پل های هواپیما استفاده نکنند، اما این نوع خدمات در راه آهن وجود ندارد و شاهد آن هستیم که مسافرانی که با محدودیت جسمی مواجه هستند باید مسافت طولانی را از ایستگاه تا سکوی قطار طی کنند و سه پل قطار که برای این افراد مشقت دارد را بالا و پایین کنند.

استفاده از حمل و نقل عمومی حق همه افراد جامعه است، در این بین افراد سالمند، معلول و جانبازان پیمودن

مسیر طولانی محوطه ایستگاه در سکوی قطار برایشان به سختی امکان پذیر است و نیازمند ویلچر هستند که آن طور که باید خدمات ویلچری در ایستگاه راه آهن برای این افراد فراهم نشده است.

یکی از هموطنان عرب زبان که از شهر اهواز برای درمان مادرش به تهران سفر کرده است در این خصوص گفت: در فرودگاه زمانی که کارت پرواز را دریافت می کنیم به محض اینکه با مسافر سالمند مواجه می شوند یک کارمند بخش تکریم ارباب رجوع با یک دستگاه ویلچر مسافر را تا پای هواپیما می آورد.

وی افزود: حتی برای این افراد در فرودگاه خودروهایی طراحی شده که فرد سالمند و معلول را از طریق بالابر به درب هواپیما انتقال می دهند تا این افراد حتی از پل های هواپیما استفاده نکنند، اما این نوع خدمات در راه آهن وجود ندارد و شاهد آن هستیم که مسافرانی که با محدودیت جسمی مواجه هستند باید مسافت طولانی را از ایستگاه تا سکوی قطار طی کنند و سه پل قطار که برای این افراد مشقت دارد را بالا و پایین کنند.

این شهروند اهوازی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون در باره اینکه آیا محیطی برای این نوع خدمات در ایستگاه راه آهن وجود ندارد که این افراد با مراجعه به آن در خواست همیار داشته باشند؟ پاسخ داد: اطلاع دقیقی در این خصوص ندارم، اما گویا این خدمات در راه آهن وجود ندارد، چرا که نه پرسنل خدمات به مسافران به ما مراجعه کردند و نه اینکه تابلویی در خصوص این موضوع در ایستگاه نصب شده است.

وی ادامه داد: در بیلط قطار درج شده دو هزار و 700 تومان بابت هزینه خدمات ایستگاهی دریافت می شود؛ مگر چه خدماتی در ایستگاه به مراجعه کنندگان ارائه می شود که این مبلغ را از هزاران مسافر دریافت می کنند.

رفتار نامناسب پرسنل اطلاعات

باجه تهیه بلیط در ضلع غربی ایستگاه قرار دارد و ورودی مراجعه کننده به ایستگاه در ضلع شرقی قرار دارد، مسافرانی که برای سفر به این محیط می آیند و آشنا با محیط نیستند به اطلاعات مراجعه می کنند تا از محل غرفه بلیط فروشی آگاه شوند که متاسفانه با رفتار نامطلوب مواجه می شوند و حتی مسافران باید چندین بار از مسئول اطلاعات سوال بپرسند تا بتوانند به پاسخ سوالشان برسند.

یکی از مسافران که در گوشه ای از ایستگاه راه آهن ایستاده و در حال مشاهده تابلو اعلام سوار شدن مسافران است، به خبرنگار ما گفت: متاسفانه رفتار کارکنان بخش اطلاعات ایستگاه راه آهن خیلی مطلوب نیست و به شکل صحیح مسافران را راهنمایی نمی کنند.

او اظهار داشت: برخی از مسافران هستند که برای نخستین بار به ایستگاه راه آهن مراجعه می کنند و برخی دیگر برای نخستین بار از شهرهای دیگر به تهران سفر می کنند و آشنایی کامل از ایستگاه بزرگ راه آهن ندارند، از همین رو خواستار کمک هستند و به بخش اطلاعات راه آهن مراجعه می کنند که متاسفانه کارکنان این بخش کمکی به مراجعه کنندگان نمی کنند.

وی برای اثبات صحبت هایش افزود: باجه تهیه بلیط در ضلع غربی ایستگاه قرار دارد و ورودی مراجعه کننده به ایستگاه در ضلع شرقی قرار دارد، مسافرانی که برای سفر به این محیط می آیند و آشنا با محیط نیستند به اطلاعات مراجعه می کنند تا از محل غرفه بلیط فروشی آگاه شوند که متاسفانه با رفتار نامطلوب مواجه می شوند و حتی مسافران باید چندین بار از مسئول اطلاعات سوال بپرسند تا بتوانند به پاسخ سوالشان برسند.

یکی دیگر از مسافران ایستگاه راه آهن تهران که شاهد گفتگوی خبرنگار پرسون با شهروندان است، گفت: متاسفانه تعداد صندلی های انتظار مسافر نسبت به حجم تردد مسافر در ایستگاه بسیار کم است و این روزها که شرایط کرونایی نیز وجود دارد شاهد این هستیم که مسافران در کنار یکدیگر به روی صندلی می نشینند.

مسئولان توجه بیشتر کنند

شرکت راه آهن در چند سال اخیر اقدامات ارزشمندی را در ایستگاه راه آهن انجام داده است، به طوری که به شکل مداوم نظافت محوطه و ایستگاه بزرگ تهران صورت می گیرد، همچنین نظافت در سرویس های بهداشتی پابرجاست و حتی طبق توافق نامه بین شرکت راه آهن با شرکت بهره برداری مترو تهران مسیری به شکل مستقیم از سالن راه آهن به سالن ایستگاه مترو میدان راه آهن فراهم شده است، اما روزانه 120 قطار وارد ایستگاه راه آهن تهران و 120 قطار خارج می شود که با یک حساب سر انگشتی اگر در هر قطار تنها 200 نفر سوار شوند، جمعیتی حدود 48 هزار نفر در 24 ساعت از این ایستگاه تردد دارند که می طلبد مسئولان امر توجه ویژه ای برای خدمات رسانی به شهروندان داشته باشند، از جمله این خدمات راه اندازی واحدی است که با صبر و سعه صدر پاسخگوی نیازهای مراجعه کنندگان باشد تا تکریم مراجعه کننده به معنای واقعی رخ دهد.

371628