هیپوترمی چیست؟ / علائم و درمان

هیپوترمی یا کاهش دمای بدن اساسا به ناتوانی بدن در تولید گرما یا نرخ پایین تولید گرما گفته می شود که در صورت عدم رسیدگی می تواند مشکل آفرین باشد.
تصویر هیپوترمی چیست؟ / علائم و درمان

هیپوترمی یک مشکل پزشکی اورژانسی است که در آن بدن شخص سریع تر از آنکه بتواند گرما تولید کند آن را از دست می دهد و باعث پایین آمدن درجه حرارت بدن خواهد شد. دمای طبیعی بدن در حدود 37 درجه سانتیگراد است اما هنگامی که هیپوترمی رخ دهد به کمتر از 35 درجه سانتیگراد می رسد. هنگامی که دمای بدن کاهش میابد قلب، سیستم عصبی و اندام های دیگر نمی توانند بطور عادی کار کنند. در صورت عدم درمان، هیپوترمی می تواند منجر به نارسایی کامل سیستم قلبی، تنفسی و در نهایت مرگ شود. هیپوترمی اغلب در اثر قرار گرفتن در معرض هوای سرد و یا شنا در آب سرد ایجاد می شود. درمان های اولیه هیپوترمی شامل روش هایی برای گرم کردن بدن می باشد تا بدن به دمای معمول برسد.

علائم هیپوترمی

لرزیدن :لرزیدن اولین چیزی است که درصورت کاهش دمای بدن احساس می شود زیرا بدن دفاع اتوماتیکی در برابر سرما و تلاش برای گرما انجام می دهد.

  • تکلم نامفهوم و زمزمه ای
  • تنفس آرام و کوتاه
  • نبض ضعیف
  • تعادل نداشتن و حرکات ناهنماهنگ اندام های حرکتی
  • از دست دادن هوشیاری و سردرگمی
  • از دست دادن حافظه و تمرکز
  • پوست به رنگ قرمز روشن و سرد ( اغلب در نوزادان)

کسی که مبتلا به هیپوترمی می باشد معمولا از وضعیت خود آگاهی ندارد زیرا علائم آن اغلب به تدریج شروع می شود.

دلایل هیپوترمی چیست؟

دلیل اصلی هیپوترمی هوای سرد است. وقتی بدن شما در دمای فوق‌العاده پایین قرار می‌گیرد، خیلی سریع تر از آنکه گرما را تولید کند، آن را از دست می‌دهد. ماندن طولانی مدت در آب سرد هم می‌تواند موجب بروز این علائم ‌شود.

ناتوانی بدن در تولید گرمای کافی بسیار خطرناک است. دمای بدن شما ممکن است به شکل ناگهانی و به طور چشمگیری افت کند.

قرار گرفتن ناگهانی در معرض هوای سردتر از هوای معمولی هم می‌تواند منجر به هیپوترمی شود. به عنوان مثال اگر به شکل ناگهانی وارد اتاقی شوید که به خاطر استفاده از دستگاه های تهویه، هوای بسیار سردی دارد، این خطر وجود دارد که در مدت زمان بسیار کوتاهی بخش بسیار زیادی از گرمای بدن را از دست بدهید.

تشخیص هیپوترمی

تشخیص هیپوترمی معمولاً براساس علائم جسمی فرد و شرایطی که فرد در آن دچارهیپوترمی شده است آشکار می شود. آزمایش خون می تواند به تأیید هیپوترمی و شدت آن کمک کند.

با این وجود، اگر علائم خفیف باشد، ممکن است تشخیص به راحتی نباشد به عنوان مثال یک فرد مسن که در داخل خانه است و علائم گیجی، عدم هماهنگی حرکات و مشکلات گفتاری دارد.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

هنگامی که احساس می کنید به هیپوترمی مبتلا شده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید و در زمان انتظار سعی کنید آرام باشید و لباس گرم بپوشید.

شایع ترین دلیل هیپوترمی افت فشار خون و قرارگیری در شرایط آب و هوایی سرد و یا آب سرد می باشد که قرارگیری در هوای سرد شرایط را تشدید می کند. برخی شرایطی که منجر به هیپوترمی می شود عبارتند از:

  • پوشیدن لباس های نازک در هوای سرد
  • قرارگیری در معرض هوای سرد
  • تعویض نکردن لباس های مرطوب و رفتن به مکان گرم و خشک
  • افتادن در آب مانند یک حادثه در قایق رانی
  • زندگی در خانه ای که سرد است خواه از گرمای ضعیف یا تهویه مطبوع بیش از حد

عوامل خطر برای هیپوترمی چه مواردی هستند؟

سن

سن یک عامل خطر هیپوترمی است. نوزادان و افراد مسن بیشتر در معرض خطر هیپوترمی هستند. این موضوع به توانایی کمتر آن ها در تنظیم دمای بدنشان مربوط می شود. این گروه‌های سنی باید در هوای سرد لباس مناسب بپوشند. همچنین باید تهویه ی هوا را تنظیم کنند تا از هیپوترمی در خانه جلوگیری کنند.

بیماری روانی و زوال عقل

بیماری های روانی مانند اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی، شما را بیشتر در معرض خطر هیپوترمی قرار می‌دهد. زوال عقل و از دست دادن حافظه هم که اغلب با مشکلات ارتباطی و درک مفاهیم همراه هستند، می توانند خطر هیپوترمی را افزایش دهند.

افرادی که اختلالات ذهنی دارند ممکن است در هوای سرد لباس مناسب نپوشند و احساس سرما نکنند و برای مدت طولانی در هوای سرد باقی بمانند.

استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر

مشروبات الکلی و مواد مخدر هم می‌توانند مانع درک و احساس هوای سرد شوند. با استفاده از این مواد، به احتمال زیاد هوشیاری خود را از دست می‌دهید و این موضوع ممکن است در هوای فوق‌العاده سرد بیرون رخ دهد.

الکل بسیار خطرناک است چون درک اشتباهی از گرمای درونی را به فرد القا می‌کند. در حقیقت، الکل باعث گشاد شدن رگ‌های خونی شده و پوست، گرمای بیشتری را از دست می‌دهد.

مشکلات بیماری هیپوترمی

چنانچه در بخش سلامت عنوان شده است افرادی که به دلیل قرار گرفتن در معرض هوای سرد یا آب سرد دچار هیپوترمی می شوند در مقابل سایر صدمات ناشی از سرما نیز آسیب پذیر هستند از جمله :

  • انجماد بافت های بدن ( سرمازدگی)
  • پوسیدگی
  • مرگ بافت ناشی از قطع جریان خون (گانگرن)

371136