قرایی‌مقدم در گفت‌وگو با پرسون:

افزایش جمعیت در گرو آینده روشن و تغییر ذهن جوانان است

یک جامعه‌شناس در گفت‌وگو با پرسون، علت اصلی افزایش جمعیت در شرایط فعلی کشور را تشریح کرد.
تصویر افزایش جمعیت در گرو آینده روشن و تغییر ذهن جوانان است

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار پرسون، بیان کرد: مشوق‌های اقتصادی در طرح جوانی جمعیت لازم اما کافی نیست. برای افزایش باروری طبق تحقیقات جامعه شناسان باید ذهنیت زن و مرد نسبت به آینده مساعد و چشم انداز خوبی از نظر امکانات و شرایط وجود داشته باشد.

قرایی‌مقدم تصریح کرد: موضوع افزایش و یا کاهش جمعیت از 500 قبل از میلاد به وسیله افلاطون مطرح شد که می‌گفت باروری در اختیار دولت باشد و جمعیت ثابت 5040 نفر باشد که به هر عددی قابل تقسیم است. بعدها ادیان مانند اسلام باروری را تشویق کردند، زیرا به دنبال افزایش امت بودند.

وی افزود: در قرن 17 نظریه کاهش جمعیت توسط رابرت مالتوس، اقتصاددان و جمعیت شناس مطرح شد. وی معتقد بود رشد جمعیت با مواد غذایی رابطه معکوس دارد و در سر سفره طبیعت قاشق چنگال اضافی قرار داده نشده است.

این جامعه شناس ادامه داد: جمعیت‌شناسان فرانسوی نظیر آلفرد سوید و رولان پرسا، نظریه حذف متناسب جمعیت را مطرح کردند، به گونه‌ای که جمعیت متعادل باشد و تمام امکانات آموزشی، پرورشی، بهداشتی و خوراک و مسکن در اختیار باشد.

قرایی‌مقدم گفت: برای افزایش فرزندآوری باید ذهنیت جوانان تغییر کند و آنها چشم‌انداز خوبی داشته باشند. بنابراین نسخه‌هایی نظیر طرح جوانی جمعیت خوب است، اما نسخه اصلی تغییر فکر و ذهن است. جمعیت بالای جوانان بیکار و یا شاغل در اسنپ و یا پیک موتوری چشم‌انداز خوبی برای فرزنددارشدن ندارند.

وی بیان کرد: امکاناتی مانند مراقبت‌های دوران بارداری، حق زایمان، اختصاص مسکن می‌تواند به این فرآیند کمک کند. اما در نهایت افزایش باروری در گرو آینده روشن و تغییر ذهن جوانان است.

این جامعه شناس گفت: در حال حاضر بهترین کشور برای بچه‌دارشدن آمریکا است، در این کشور حتی فیلم‌هایی برای ترغیب به افزایش باروری و رشد جمعیت ساخته می‌شود. در کنفرانسی که در سال 1970 برگزار شد، صرفا دو کشور ایران و آمریکا با سقط جنین مخالفت کردند که نشان دهنده دیدگاه این کشورها در این خصوص است.

371045