پرسون از یک مشکل اساسی هموطنان در پایتخت گزارش می دهد؛

نام گذاری معابر بدون رضایت شهروندان

‎در چند سال اخیر نام گذاری معابر شهری پایتخت مورد دستخوش بسیاری قرار گرفته است؛ اما نام گذاری لحظه به لحظه معابر که سالیان سال به نوعی تاریخچه ای برای آن محله بوده مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است.
تصویر نام گذاری معابر بدون رضایت شهروندان

به گزارش سایت خبری پرسون، فرایند نام گذاری معابر توسط شورای اسلامی شهر تهران صورت می گیرد، به طوری که نام های جدید در صحن علنی شورای شهر پیشنهاد و در صورت رای اکثریت به شهرداری تهران ابلاغ و سازمان زیباسازی شهرداری دست به تغییر نام گذاری تابلوهای معابر می کند.

البته ادارات روابط عمومی شهرداری مناطق در این زمینه نقش اندکی دارند، به طوری که خانواده معظم شهدا با ارائه یک درخواست به روابط عمومی شهرداری مناطق پیشنهاد نام گذاری یک معبر را می دهند و بعد از طی مراحل توسط شورای شهر تهران این اقدام صورت می گیرد.

در این میان شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر در چند سال اخیر با نام گذاری معابر قدیمی به نام های جدید برای بسیاری از شهروندان و حتی هموطنانی که رهسپار پایتخت می شوند مشکلاتی را ایجاد کرده اند.

موضوع نام گذاری برخی از معابر که به نام شهدا مزین می شود اقدام بسیار حسنه توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر است و با این اقدام هم نام و یاد شهدای انقلاب اسلامی را برای نسل جوان و آیندگان زنده نگهداشته می شود و هم اینکه برای قدردانی از خانواده معظم شهدا گامی برداشته می شود؛ اما گاها نام گذاری معابر قدیمی به نام قهرمانان و نام آوران میهن اسلامی مان از آن هدف اصلی خود خارج می شود.

در این گزارش به فرمول نانوشته نحوه نام گذاری معابر در سطح شهر تهران پرداخته ایم که در ادامه می خوانید:

نام گذاری چند اسم برای یک بزرگراه

اگر کمی واقع بینانه باشیم در شهرهای کشورهای پیشرفته نام معابر به شکل شماره است به طور نمونه میدان 10، خیابان 9، کوچه 8 و پلاک 7 که این کوتاه بودن ادرس معابر کمک بسزایی به شهروندان آن شهر در زمانی که نیاز به کمک های اورژانس ، آتش نشانی و پلیس دارند می کند و به سرعت خدمات رسانی به محله مورد نظر صورت می گیرد؛ اما در کشورمان طولانی بودن آدرس و نام های مشابه معابر موجب روند طولانی ادرس دهی هم در زمان نیازهای امدادی شهروندان به نهادهای خدماتی می شود و هم در امورات پستی موجب مشکل می شود.

برای نمونه در شهر تهران چند معبر وجود دارد که توسط تقاطع هایی از یکدیگر جدا می شوند و نحوه دسترسی خودرویی بسیار متفاوت است، بلوار جنت آباد جنوبی، مرکزی و شمالی از جمله معابری هستند که نحوه دسترسی متفاوتی دارد که جا داشت شهرداری برای هر یک از این معابر یک نام متفاوت برمی گزید.

همچنین موضوعی که بسیار مورد توجه قرار دارد نام گذاری چند اسم برای معابر است، بزرگراه شهید حکیم به عنوان یکی از شریان های اصلی تهران به حساب می آید که شرق و غرب تهران را به یکدیگر متصل می کند و روزانه هزاران خودرو از آن عبور می کند، اما به تازگی شرق ترین نقطه این بزرگراه که به نام رسالت نام گرفته به نام شهید دل ها حاج قاسم سلیمانی تغییر نام پیدا کرده است و ادامه این بزرگراه تا پل سید خندان به نام شهید حکیم نام دارد و تا محدوده منطقه 5 این مسیر به نام علامه جعفری نام گرفته و تا محدوده منطقه 22 تهران نزدیک تونل شهدای غزه به نام شهید همدانی نام گرفته که این حجم نام گذاری برای یک بزرگراه کار پسندیده ای نیست.

همچنین بزرگراه شهید ابراهیم همت از شرق تهران تا پل دره کن به نام شهید همت است که یک باره نام شهید خرازی گرفته است که ادرس دهی ناصحیح برای رهگذران و ساکنان محلات را به وجود می آورد.

نارضایتی شهروندان از نام گذاری معابر

شورایاران محلات کمک دست شورای شهر هستند و انتظار این است که شورای شهر تهران برای نام گذاری یک معبر محله ای از معتمدان آن محله نظر خواهی کند، برای نمونه بلوار فردوس غرب در تهران به یک باره به نام مرحوم حجازی تغییر کرده است، اما همچنان مردم به نام بلوار فردوس می شناسند و این نوع نام گذاری ها کمی به شخصیت ها نیز بی احترامی خواهد شد، بنابر این انتظار این است که نام گذاری شخصیت ها و نام آوران برای معابر تازه تاسیس صورت گیرد.

البته این موضوع تنها به معابر اصلی شهر تهران ختم نمی شود؛ برای نمونه در میدان شهر زیبا منطقه 5 تهران بلواری به نام تعاون وجود دارد که به یک باره به جوانمردان تغییر نام داده و همچنین بلوار گلها در دل منطقه تازه تاسیس منطقه 22 نیز از سوی شورای شهر تهران به نام بلوار یزد نام گذاری شده و تغییر نام گذاری معابر به یک باره موجی از نارضایتی ها را به وجود آورده است.

برخی از منتقدان در این باره عنوان می کنند که بسیاری از شهروندان و کسبه نام محل سکونت و کسب و کارشان را در مجموعه های دولتی و غیر دولتی درج کرده اند و نام گذاری جدید موجب مشکلاتی برای شهروندان شده است.

همچنین برخی دیگر از منتقدان بر این باورند که شهرداری و شورای شهر تهران باید نظر سنجی از شهروندان کنند تا با نظر مردم نام گذاری صورت گیرد، برای نمونه یکی از شهروندان غرب تهران به خبرنگار پرسون گفت: شهرداری کوچه ای که تنها دو خانه دارد و سالیان سال است که به نام قدس بوده و علت این نامگذاری هم این بوده که ساختمان های این کوچه متعلق به تعاونی قدس است، بدون هماهنگی با شهروندان به یک باره به نام ارغوان تغییر داده است، این در حالی است که نام ارغوان اصلا هیچ ارتباطی با این معبر ندارد.

او ادامه داد: شورایاران محلات کمک دست شورای شهر هستند و انتظار این است که شورای شهر تهران برای نام گذاری یک معبر محله ای از معتمدان آن محله نظر خواهی کند، برای نمونه بلوار فردوس غرب در تهران به یک باره به نام مرحوم حجازی تغییر کرده است، اما همچنان مردم به نام بلوار فردوس می شناسند و این نوع نام گذاری ها کمی به شخصیت ها نیز بی احترامی خواهد شد، بنابر این انتظار این است که نام گذاری شخصیت ها و نام آوران برای معابر تازه تاسیس صورت گیرد.

نام گذاری معابر باید هویت محله را داشته باشد

برای نمونه نام گذاری ایستگاه های مترو شهر تهران بر این اساس است که شهروندی که از سیستم حمل و نقل عمومی زیر زمینی استفاده می کند با نام ایستگاه مترو متوجه شود که در کدام محله تهران قرار دارد، بنابر این نمی توان نام ایستگاه مترو یک محله را به نام یک قهرمان ملی و مذهبی کشور بگذاریم.

مجتبی شاکری عضو دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران که مسئولیت کمیته نام گذاری معابر شهر تهران را در آن دوره برعهده داشت، به خبرنگار پرسون گفت: موضوع نام گذاری معابر به شکل تخصصی باید صورت گیرد و نام معابر باید هویت محله موردنظر را در بر داشته باشد و این طور نیست که هر نامی برای هر معبری نام گذاری شود.

وی ادامه داد: برای نمونه نام گذاری ایستگاه های مترو شهر تهران بر این اساس است که شهروندی که از سیستم حمل و نقل عمومی زیر زمینی استفاده می کند با نام ایستگاه مترو متوجه شود که در کدام محله تهران قرار دارد، بنابر این نمی توان نام ایستگاه مترو یک محله را به نام یک قهرمان ملی و مذهبی کشور بگذاریم.

این عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران افزود: در صورتی که شهید گرانقدری معبری به نام او وجود داشته باشد دیگر امکان نام گذاری مجدد وجود ندارد.

شاکری خاطرنشان کرد: نام گذاری معابر اقدامی تخصصی است که جا دارد مسئولان امر توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

مدیریت جدید شهری تهران لایحه دهد

چند ماهی است که دکتر زاکانی سکان هدایت مدیریت شهری تهران را برعهده گرفته است، شهردار جدید تهران شعار« تهران؛ الگوی جهان اسلام» را مطرح کرد و انتظار این است که بر اساس این شعار به این دغدغه شهروندان توجه شود تا نام گذاری براساس اصول، تخصص و نظرخواهی شهروندان صورت گیرد.

مدیریت شهری تهران می تواند با ارائه لایحه ای به شورای شهر تهران یک انسجام و وحدت رویه ای را برای نام گذاری ده ها هزار معابر اصلی و فرعی تهران ایجاد کند.

370698