توضیحات عضو شورای شهر درباره اقدامات زاکانی طی 70 روز گذشته

عضو شورای شهر تهران توضیحاتی درباره اقدامات زاکانی طی 70 روز گذشته، درآمد شهرداری تهران، میزان بدهی‌ها، سرانجام تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری، طرح ممنوعیت تردد شبانه و ... ارائه داد.

تصویر توضیحات عضو شورای شهر درباره اقدامات زاکانی طی 70 روز گذشته

به گزارش سایت خبری پرسون، بیش از 70 روز از آغاز فعالیت مدیریت شهری جدید تهران می‌گذرد. انتخابات شورای ششم شهر و روستا 28 خرداد سال جاری برگزار شد.این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت 21 نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششمی‌ها در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت. اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود علیرضا زاکانی را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و 11 شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد. در صحن شورای شهر و شهرداری تغییرات کلید خورده و پیگیری مطالبات شهروندان آغاز شده است.

درباره موضوعات مختلف در شهر تهران مانند اقدامات زاکانی طی 70 روز گذشته، درآمد شهرداری تهران، افزوده شدن اتوبوس های جدید به تهران، نتیجه تعامل دولت با شهرداری، آخرین میزان بدهی‌های شهرداری، سرانجام تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری و مشکل نیروهای شرکتی وابسته به خدمات ایثارگران در شرکت‌ها و پیمانکاری‌ها، آلودگی هوا، سامانه سوت زنی و شفافیت و طرح ممنوعیت تردد شبانه با ناصر امانی عضو شورای شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

اختصاص 1200 اتوبوس جدید برای تهران طی تعامل دولت با شهرداری

بیش از 70 روز از حضور علیرضا زاکانی در شهرداری تهران به عنوان شهردار تهران می‌گذرد، چه اقدامات موثری در این این مدت در شهر ایجاد شده است؟

موضوع ورود اتوبوس‌های جدید برای تهران با توجه به مشکلات حمل و نقلی یکی از اقدامات مهم و حائز اهمیت مدیریت شهری جدید محسوب می‌شود اخیرا 110 اتوبوس به تهران افزوده شد و این روند ادامه خواهد داشت. همچنین طی توافق با دولت قرار شده که تا آخر سال 1200 دستگاه اتوبوس در قبال تهاتر نفت برای تهران اختصاص یابد که البته وعده دولت تنها برای تهرانی نیست و برای شهرهای دیگر هم در نظر گرفته شده ولی سهم تهران 1200 اتوبوس خواهد بود.

به هرحال سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران در بحرانی‌ترین شرایط حیات خود قرار دارد و عمر مفید ناوگان اتوبوسرانی و مترو رو به پایان است و طی چهار سال گذشته جز تعداد معدودی دستگاه اتوبوس، هیچ کمکی برای افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی از سوی دولت انجام نشده بلکه تعداد اتوبوس‌ها و قطارهای مترو به صورت مستمر رو به کاهش و نقصان داشته است و اکنون با فعالیت مدیرت شهری گام های اساسی برداشته شد و شاهد افزوده شدن اتوبوس‌های جدید به تهران طی هفته‌های اخیر بوده‌ایم.

ساماندهی در حوزه اقتصادی همزمان با مدیریت جدید شهرداری/ تمدید تخفیف 25 درصدی پرداخت عوارض شهرسازی

همچنین ساماندهی در حوزه اقتصادی همزمان با مدیریت جدید شهرداری صورت گرفته خزانه واحد ایجاد شده و موضوع تخفیف برای بدهی‌های شهرسازی تا حدود 25 درصد نیز در شورا تصویب شد که طی یک موضوع یک فوریتی روز گذشته تمدید آن تصویب شد و ان‌شاءالله در سه ماه پایانی سال نتایج خوبی در افزایش تحقق درآمد شهرداری خواهد داشت.

52 درصد درآمد به نسبت زمان طی 6 ماه نخست امسال محقق شده است

شرایط درآمدی شهردای تهران چگونه بوده و چه میزان از درآمدهای پیش بینی شده محقق شده است؟

52 درصد درآمد به نسبت زمان نه کل سال برای شهرداری طی 6 ماه نخست امسال محقق شده که از حدود 25 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده فقط 12 هزار میلیارد تومان به تحقق پیوسته است. همچنین کل درآمد در نظر گرفته شده تا پایان سال 42 هزار میلیارد تومان و با درآمد شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه 65 هزار میلیارد تومان خواهد بود که باید محقق شود.

بدهی‌ها به 90 هزار میلیارد تومان رسیده است

آخرین میزان بدهی‌های شهرداری چقدر است؟

میزان بدهی‌های شهرداری تهران در حال افزایش است و بر اساس آخرین اعلامی که از سوی علیرضا زاکانی شهردار تهران انجام گرفته بدهی‌های مدیریت شهری گذشته به 90 هزار میلیارد تومان رسیده البته این آمار هنوز قطعی نیست و طبق اولین مصوبه شورای شهر مبنی بر لزوم تهیه سند تحویل و تحول شهر و شهرداری ریز جزئیات بدهی‌ها و طلب‌ها باید مشخص شود.

سامانه سوت‌زنی به کجا رسید؟

در مورد سامانه سوت‌زنی احمد صادقی مسؤول کمیته شفافیت و هوشمندسازی در شورای شهر است که من اطلاعی از گزارش این سامانه ندارم و فرصت نشده که گزارشی به دست آورم ولی هر اطلاعی در این زمینه حاصل شود به نهادهای نظارتی شهرداری منتقل خواهد شد تا ان‌شاءالله شاهد هر چه بیشتر فساد در بخش‌های مختلف باشیم. شفافیت باید در این دوره شورا توسعه و عمق یابد و خروجی قابل درکی برای همه مردم به ویژه کارشناسان و نخبگان حوزه مدیریت شهری تهران داشته باشد

در مورد پرونده باغات اتفاق خاصی نیفتاده است/ هیاهو برای هیچ است

طی هفته‌های اخیر موضوع قانون بررسی پرونده باغات در شورای شهر تهران با حواشی مختلفی موجه شده و برخی آن را به ضرر شهر و برخی به نفع شهر می دانند جزئیات دقیق این ماجرا چیست و به صورت کلی کدام بخش قرار است اصلاح شود؟

در مورد پرونده باغات اتفاق خاصی نیفتاده هیاهوی تخریب‌گران برای هیچ است قانونی که هم اکنون در حال اجراست قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است که یک قانون بالادستی برای ما در شورا محسوب می‌شود. همچنین شورای پنجم نیز یک مصوبه داشته که در واقع مصوبه شورای دوم را اصلاح کرده است.

بر اساس این روند اصلاح که در شورای پنجم قرار گرفته مالکان در باغات در حالی که قبلا می‌توانستند 4 تا 5 طبقه بسازند میزان مجوز برای ارتفاع به دو طبقه و سطح اشغال از 30 درصد به 15 درصد در شورای پنجم رسیده است.

ما در شورای ششم هم از قانون بالادستی استفاده می‌کنیم و هم فعلا از مصوبه شورای سابق

اکنون ما در شورای ششم هم از قانون بالادستی استفاده می‌کنیم و هم مصوبه شورای سابق فعلا ملاک است و چیزی تغییر نکرده البته شورای ششم معتقد است که مصوبه شورای پنجم کمکی به حفظ باغات نمی‌کند و حتی به ضرر باغات پایتخت است از طرفی طی سه سال گذشته تنها سه پروانه برای 15 درصد سطح اشغال در باغات صادر شده و مالکان املاک باغ احساس می‌کنند که ضرر کرده‌اند در بازار مسکن تهران لذا پنهان روی می‌آورند که باغ‌ها را از بین ببرند تا مجوز بگیرند.

چه میزان اصلاح و تغییر مصوبه در مورد پرونده باغات ایجاد خواهد شد؟

مصوبه شورای پنجم را برای باغات مضر می‌دانیم/ مصوبه شورای پنجم و دوم رویکرد افراط و تفریط دارد

ما بر همین اساس مصوبه شورای پنجم را مضر می‌دانیم البته مصوبه شورای دوم هم در اجرا دچار اشکال است و آن هم لطماتی به باغات تهران زده بنابراین به نوعی مصوبه شورای پنجم و دوم نگاه افراط و تفریط داشته و باید حد وسط را در نظر گرفت تا صاحبان املاک باغات دچار خسران نشوند و دست‌شان مقداری برای ساخت و ساز باز شود از آن طرف هم باغات لطمه‌ای به آن وارد نشود.

حتماً از نظر خبرگان، کارشناسان و صاحبنظران برای اصلاح این مصوبه استفاده می‌کنیم

لذا کار علمی دقیق و بدون عجله برای رسیدن به این هدف نیاز داریم و قطعا و حتماً از نظر خبرگان، کارشناسان و صاحبنظران برای اصلاح این مصوبه بهره‌مند خواهیم شد.

بررس مجدد قانون مقابله با آلودگی هوا

تهران در پاییز امسال با روزهای آلوده همراه بود و غلظت ذرات معلق طی روزهای اخیر به شدت افزایش داشته است. رویکرد شورای ششم در این زمینه و جهت کاهش این معضل چندین ساله چیست؟

ببینید یکی از معضلات اصلی کلانشهرهای مختلف مانند تهران مساله آلودگی هوا است. پیش‌بینی شده که نیمه دوم امسال میزان بارندگی‌ها کمتر باشد بنابراین آلودگی هوا در پایتخت در شرایط کرونا برای شهروندان تهدید سلامتی آنها است و حتما قضیه مقابله با آلودگی باید در دستور کار شهرداری تهران، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها قرار گیرد که تعاملات دولت و مدیریت شهری در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و می‌توان با این تعامل شاهد بهبود وضعیت آلودگی هوا نیز باشیم. البته کمسیون حمل و نقل و محیط زیست قرار است قانون مقابله با آلودگی هوا را که قبلا تصویب شده را بررسی کنند و دلایل عدم اجرای این قانون توسط سازمان‌های مربوطه بررسی شود.

تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری تهران همچنان در دست پیگیری

تبدیل وضعیت برخی از نیروهای شهرداری تهران به کجا رسید؟

در جلسه‌ای با لطف‌الله فروزنده معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران مسأله تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری را مطرح کرده‌ایم تا دوستان از طریق امور استخدامی کشور قضیه را پیگیری کنند ما به هیچ عنوان موافق جذب نیرو از بیرون نیستیم در این شرایط نمی‌توان نیروی جدید از بیرون جذب کرد فقط نیاز است که اصلاح انجام بگیرد تا مجوز برای تبدیل وضعیت کارکنان حاصل شود که تا این لحظه هنوز اقدام جدیدی نشده و ان‌شاءالله به زودی شاهد به سرانجام رسیدن این موضوع خواهیم بود.

گلایه نیروهای شرکتی وابسته به خانواده ایثارگران از مدیران شهری/ شهرداری به نوعی منتظر است تا در دولت تصمیم‌گیری شود

روز گذشته در شرکت بهره برداری مترو تهران شاهد اعتراض یکی از پرسنل خانواده ایثارگران بودیم و این موضوع با حواشی مختلفی رو به رو شد. شورای شهر به پیگیری مطالبات این افراد پرداخته است؟

نیروهای شرکتی وابسته به خانواده ایثارگران در شرکت‌ها و پیمانکاری‌ها گلایه‌مند هستند که مشمول مصوبه دولت برای تبدیل وضعیت قراردادهایشان شوند و به نوعی نیروهای رسمی باشند ولی مدیران شهری معتقدند که نیروهای شرکتی و پیمانکاری مشمول این مصوبه نیستند و می‌گویند در دولت‌ هم نیروهای شرکتی مشمول این قضیه نشده‌اند ما مطالبه آنها را به مدیران تذکر داده‌ایم و خواسته‌ایم طی تعامل با دولت تکلیف آنها را روشن کنند.بنابراین دولت، شهرداری و وزارت کشور باید تصمیم بگیرند و اگر این موضوع قطعی شود حتماً در قراردادهای آنها هم تغییراتی حاصل خواهد شد. نیروهایی مانند نیروهای شرکت خودروسرویس و شهربان حریم‌بان از کسانی هستند که این مطالبه را دارند و در چنین شرایطی هستند و شهرداری به نوعی منتظر است تا در دولت تصمیم‌گیری شود.

عنوان پایتخت باعث شده مشکلات زیادی را در تهران شاهد باشیم

تعامل مدیریت شهری و مجلس چگونه است و چه این موضوع چه نتایج و آورده‌ای برای شهر دارد؟

قطعا موثر است و تعامل سه جانبه دولت و مجلس و شهرداری در بهبود اجرای برنامه‌ها و تحقق آن نقش دارد. خوشبختانه رویکرد کنونی مثبت است ولی در مباحثی مانند بودجه زمانی که ما نسبت به اختصاص بودجه عمومی بیشتر از کل بودجه کشور برای تهران تقاضا می‌کنیم نمایندگان شهرهای دیگر صدایشان در می‌آید البته حق دارند آنها می‌گویند تهران نسبت به شهرهای ما برخوردار است و نیازی به بودجه بیشتر ندارد در حالی که فقط ما در تهران 100 محله محروم و کم برخوردار داریم و این فارغ از محلات محروم و کم برخورداری است که در شهرستان‌های تهران وجود دارد.عنوان پایتخت باعث شده مشکلات زیادی را در تهران شاهد باشیم.

شهرداری به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد داد که طرح ممنوعیت تردد شبانه لغو شود/ آب پاکی وزیر کشور روی دست منتقدان طرح

طی هفته‌های اخیر طرح ممنوعیت تردد شبانه با انتقاد بسیاری مواجه شده و شهروندان زیادی درخواست لغو آن را دارند شورا چقدر موافق و مخالف این طرح است و چگونه موضوع مطابلات شهروندان در این راستا مورد پیگیری قرار گرفته است؟

شهرداری در شورای ترافیک تهران به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد داد که طرح ممنوعیت تردد شبانه لغو شود ولی بر اساس آخرین اظهارنظری که توسط وزیر کشور انجام شده اعلام شده است که این طرح باید ادامه پیدا کند نظر شخصی ما در شورا این است که باید کارهای کارشناسی در این زمینه انجام شود. به نظر ما این طرح چندان تأثیری در کاهش کرونا نداشته ولی مخالفان می‌گویند هم سبب افزایش ترافیک نشده و هم در کاهش کرونا اثر داشته است.

منبع: فارس

371339